Det er næppe gået nogle modeinteresserede næser forbi, at Celine har fået ny kreativ direktør. Philo er skiftet ud med Slimane, og Celine har i den grad ændret identitet. Vi har fundet 11 styles, som tydeliggør forskellen på Old vs. New Celine.
Hedi Slimanes debutkollektion for Celine skred ned af den parisiske catwalk under S/S 2019-modeugen. Her blev det for alvor manifesteret, at den 50-årige franskmand havde en lidt anden vision for det over 70 år gamle modehus, end sin forgænger Phoebe Philo.
Roserne var mildest talt få efter debutkollektionen, og det tog da også lidt tid før vi fik pulsen ned igen. Der var jo ikke noget i vejen med Slimanes kollektion, den var bare meget lang fra det Celine, vi kendte og knuselskede.
Læs også: Dakota Johnson bærer, som den første, Hedi Slimanes design for Celine på den røde løber.
Nu er Slimanes accessories begyndt at lande på det franske modehus’ webshop, og vi har kigget nærmere på New Celine. Der er fortsat ingen tvivl om, at Old Celine (for nu) er død og begravet, og alle dem, der elskede Phoebe Philos moderne take på kvindegarderoben kan kun folde sine hænder og bede til et brand i eget navn fra den 45-årige modedesigner. Slimane kommer dog med sit bud på klassiske Celine-styles i nye klæder, og disse er strammere og mere pyntet end nogensinde før.
Hvor Philos design var skødesløst, minimalistisk og sofistikeret (Psst! Se mere til Old Celine HER), er Slimanes stramt, skinnende og festklart. Taskerne har fået et gedigent ansigtsløft, solbrillerne er blevet skarpe og kjolerne fyldt med glitter.
Mens Phoebe aldrig iklædte kvinder udfordrende, går Slimane i den modsatte grøft. Kjolerne er korte, kavalergangen dyb og i det hele taget er der ingen tvivl om, at Celine-kvinden anno 2017 og Celine-kvinden anno 2018 går til ret forskellige fester.
Vil du danne dig et overblik over den reelle forskel på Old vs. New Celine? Så se med i galleriet herunder, hvor vi har sammensat 11 styles fra henholdsvis Philo og Slimane, så du kan se differencen.
Psst! Det er altid Old Celine til venstre og New Celine til højre.

Hvor Philos design talte til den minimalistiske kvinde, som pyntede sig med få, men stilsikre smykker, taler Slimanes armbånd ind i en grovere styling. Slimane mixer et groft stykke læder med glud emblemer, hvilket resulterer i et ungt look, mens Phoebe aldrig kobinerede kontraster i sine smykker.

Philos blazer til højre er lyserød, men på ingen måder pussenusset. Philo designede tøj til den moderne kvinde, der turde klæde sig sexet uden, at det blev udfordrende. Slimanes take på Celine-blazeren, til højre, er sort og rå, og selv om den ikke er stram, bliver udtrykket langt mere sexet grundet den udfordrende styling. Denne tendes gør sig generelt gældende, når man ser på Old vs. New Celine.

Philos underspillede, upyntede pung står endnu engang i skarp kontrast til Slimanes take på en brun pung. Guldkæden, der sidder på New Celines lynlås, taler sit tydelige sprog for den mere glimtende styling, som Slimane kaster over produkterne.

Her bliver Old vs. New Celine virkelig sat for skue. Mens Phoebes bud på en rød aftenkjole er supermoderne, er Slimanes bud mindre nytænkende. Old Celine var aldrig bart, og selvom kjolen til højre smyger sig flot på kvindekroppen, bliver dens udtryk, qua halternecken, ikke udfordrende i samme sexede stil som Slimanes bud på en festkjole.
Psst! Se skuespillerinden Dakota Johnson sporte Slimanes røde pallietsag lige HER.

En ting, Phoebe virkelig forstod at sælge, var solbriller. Det er svært at gå ned af en hvilken som helst gade i København, uden at støde på en kvinde med et par oversized Celine shades. Her var kanterne til gengæld skarpe, og looket langt mindre blødt, end i Philos yderligere design. Den mere pynteglade Slimanes bud er tilsat nitter (hvilket vi aldrig så på Philos solbriller) hele vejen rundt, men udover udsmykningen er det måske i solbrilledesignet Old vs. New Celine kommer tættest på hinanden.

Philos classic bag til højre blev for alvor en klassiker, under hendes tid hos Celine. Nøgleordet er rene linjer og et urørt design, som Celine-kvinden kunne parre med alt. Slimanes nyfortolkningen af den klassiske Celine-taske bliver mindre underspillet, idet kæden fremstår i grov og tung, mens et stort C for Celine pryder spændet.

Philos sorte hverdagstaske er blød og rund i sit udtryk, på trods af de relativt skarpe kanter. Læder-snorene langs siden bløder, sammen med det matte læder, looket op. Slimanes take på en sort hverdagstaske er mere kantet og skinnende i sit look. Celine-kvinden á la Slimane tilsætter højst sandsynligt denne til sin stramme, sorte pencil-skirt (sådan en har Celine-kvinden á la Philo slet ikke).

Mens Pheobe Philos armbånd, til venstre, er rundt og blødt, er Slimanes bud, til højre, skarpt og kantet. Begge af disse styles er i og for sig minimalistiske og sofistikerede, men hvis du forestiller dig Philos knude-armbånd tilsat Slimanes lårkorte aftenkjoler, kan du måske se clashet?

Ved første øjekast er der måske ikke så stor forskel på Philo og Slimanes take på en læderjakke. Og så alligevel. Ser du nærmere, er der nemlig stor differens mellem de to. Philos læderjakke pyntes, med sine blå og hvide broderier og perledetaljer, på en ærbar måde. Jakken, der som altid er lettere oversized, er dog en af Philos mere yngre bud på Celine-beklædning. Slimanes læderjakke derimod, er endnu engang henvendt den unge og mystiske parisienne. Her tænkes kropsnært og pyntes med nitter for et grovere look.

Philos Trio-bag til venstre opnåede ikonisk status under hendes tid hos Celine. Den smørbløde lædertaske, praktisk opdelt i flere rum, dominerede street stylen for nogle år tilbage. Designet var som altid minimalistisk og dydigt. Hos Slimanes bud på en lille sort Celine-taske, er linjerne knapt så rene. Dydigheden er smidt væk til fordel for legesyg pyntning, og nyfortolkningen af den lille sorte taske er klart på vej til fest.

Philos bogstavshalskæde blev revet ned fra hylderne, og den minimalistiske Celine-kvinde pyntede sig hurtigt med et stort bogstav i træ-lignende facon. Slimane fortolker på sin forgænger, og med den firkantede baggrund bliver nyfortolkningen for første gang mere klassisk i sit udtryk end dens forgænger.
