Jeg har altid været mine egne beskedne kameraevner bekendt, og derfor ladet andre mere kyndige om feriebillederne. Men i Namibia fik jeg den åbenbaring, at der ikke skal mere til end en smartphone, for at alt ser topprofessionelt ud. Faktisk i så høj grad, at flere foto-kyndige typer har ytret mistro til, at de billeder, der blev ’Gram’et’ fra turen var skudt med en mobil. Jeg kalder det #instalevel100 – og her får du de bedste tips til at uppe dit Insta-game på samme vis.
Nogle gange kniber jeg mig selv i armen, over de opgaver, mit job indebærer. Som eksempelvis da jeg for omkring to uger siden fik en sms fra min chef, hvor der ganske enkelt stod: ”Kan du tage til Namibia på søndag?”. Jeg svarede selvfølgelig ja, dog uden rigtig at vide, hvad det var for et eventyr, jeg havde committed mig til, hvad jeg skulle, hvor længe jeg skulle være væk – og om der overhovedet var en returbillet i sigte også, eller om det var en eksotisk måde at blive sendt i eksil på.
Så galt gik det dog ikke. Det skulle nemlig vise sig, at turen var en større pressetur arrangeret af den kinesiske smartphone-gigant Huawei, der netop har lanceret noget af en sværvægter indenfor mobilteknologien. Den nye model med det fancy-klingende navn P30 Pro er nemlig lidt af en revolution inden for mobil kamerateknologi. Huawei (som jeg for resten efter lettere skoling har lært udtales [Uvaaaa-wæi]) har nemlig sammen med en af verdens førende spejlreflekskamera-producenter, Leica, formået at udvikle mobilens kamera, så det sætter helt nye standarder for smartphonefotografi.
(Lav blændeåbning / aperture mode)
Men tilbage til det med, at jeg indimellem må blinke en ekstra gang over, at mit job til tider (læs: ofte) er meget andet end et 9-16 foretagende: Huawei synes nemlig ikke, at de kunne nøjes med at sende en pressemeddelelse ud om kamerarevolutionen i den nye P30 Pro. Ganske klogt, hvis man spørger mig, for jeg må da ærligt indrømme, at jeg nok havde knuget mig til den iPhone, der har været en naturlig forlængelse af min højre hånd i et dekade, og tænkt ”yeah, right”, hvis jeg blot havde læst om den nye smartphones kamerafortræffeligheder over en mail. Men Huawei havde (heldigvis) taget det gamle markedsføringstrick ’Don’t tell it. Show it!’ helt bogstaveligt med denne lancering…
Og derfor fandt jeg pludselig mig selv på den namibiske savanne i en åben Jeep, omgivet af vilde løver, giraffer, elefanter, flodheste og krokodiller… Og det første jeg, som alle andre, greb ud efter i den situation, var min mobil for at forevige øjeblikket.
Fidusen var dog, at det ikke var min Apple-model, jeg hev op af lommen, men i stedet – tataaar – den nye Huawei P30 Pro, som jeg og de øvrige deltagere på turen var blevet udstyret med inden afrejse. Opgaven bestod nemlig i, at Huawei ville bevise, at man S-A-G-T-E-N-S kan tage professionelle billeder på sin ferie – også de storslåede safari-agtige af slagsen – med en smartphone, når kameraet er i samme kaliber som Huaweis P30 Pro.
Nu bliver jeg lige lidt teknisk, men jeg lover, at vi kommer med det med hvordan man selv kan løfte sit Insta-game til pro-lignende højder med en smartphone. Det er den professionelle fotograf, Kristian Dowling, der fik samme udfordring af Huawei som undertegnede, og har et par tricks til hvordan man let – uden at være kameraets svar på Mozart – kan tage billeder, der får dem derhjemme til at tabe kæben. Men det kommer vi til, for først bliver jeg altså nødt til at gå lidt i detaljer omkring dét, den nye P30 Pro kan, og som sætter modellen lysår foran sine smartphonekusiner og -fætre fra konkurrerende brands.
Kameraet i Huawei P30 Pro består nemlig af hele fire (!) linser, der tilsammen sikrer, at lys, farver, distancer mm. kombineres optimalt i hvert enkelt foto. Kameraet har desuden 5 x optisk zoom, 10 x hybrid zoom med stabilisator og 50 x digitalt zoom, der gør, at du kan komme uhyre tæt på objekter, der er langt væk. En feature, der var særligt velkommen på safarituren, hvor sky strudse og næsehorn blev opsnappet med krystal klarhed, som om de kun stod en armslængde fra os.
(Løve, 5 x optisk zoom)
Desuden gør den særlige teknologi SuperSpectrum censor, at der absorberes op til 40 x mere lys i et billede, hvilket gør det muligt at tage knivskarpe billeder af nattens stjernehimmel med et enkelt klik på mobilen. Det var en funktion, vi også havde mulighed for at teste af under Namibias uforstyrrede og fuldkommen vanvittige stjernehimmel, hvor hver en glimtende stjerne funklede uden slinger i valsen på de billeder, der blev taget. Det var temmelig surrealistisk at se, hvor stort et kvantespring kameramobilteknologien har taget med denne mobil.
(Stjernehimmel skudt med særlig stjernebillede-funktion på tripod)
Men selvom jeg fik syn for sagen – og mere til endda – om, at man bestemt kan komme hjem med feriebilleder, der ligner de er taget med et topprofessionelt spejlreflekskamera, selvom man ikke har haft andet med på tur en sin smartphone, så følte jeg mig alligevel nødsaget til at spørge eksperten ekstra til råds. For kan man virkelig, som i virkelig-virkelig, tage ligeså gode (ferie-)billeder med sin mobil som med et professionelt kamera?
“Det er første gang nogensinde, jeg har rejst som professionel fotograf på et decideret fotojob uden mit professionelle kameraudstyr, og jeg må indrømme, at det har været en temmelig frigørende oplevelse. Billederne, jeg har skudt, er fuldkommen acceptable selv ud fra professionelle standarder, fordi kameraet har så mange Pro-indstillinger som ISO, blændeåbning AI, vidvinkel og HDR-mode, der gør, at man er i fuld kontrol over kameraet – præcis som på et professionelt kamera,” siger Kristian Dowling, der er professionel fotograf med en karriere fra blandt andet Getty Images. Kristian Dowling var med til at give alle os mobile fotografaspiranter billedesparring undervejs – og ikke mindst for selv at tage udfordringen op om, om det virkelig var muligt at tage ligeså gode billeder på safari (et job, der normalt kræver alen-lange kameraobjektiver og fotoudstyr, der koster spidsen af en jetjager at forevige).
(Ild skudt i aperture mode uden ekstra lys)
“Når det kommer til stykket, handler det at tage et godt billede jo om at forevige et minde – gerne i god kvalitet. I sidste ende er det jo op til personen bag kameraet at fange de øjeblikke på bedste vis og fra den bedste vinkel, uanset om det er med et professionelt kamera eller med en smartphone. Der ville kun være et problem, hvis jeg havde følt, at det at fotografere med en smartphone havde begrænset mine evner til at tage et perfekt billede. Men det følte jeg på intet tidspunkt. Ikke en eneste gang,” fortæller Kristian Dowling.
Men hvad var så min personlige oplevelse af at tage billeder med det temmelig toptunede stykke mobil kamerateknologi?
I al beskedenhed var det en kæmpe øjenåbner. Jeg har altid været mine egne beskedne kameraevner pinefuldt bekendt, og derfor ofte overladt feriebillederne (eller billederne til The Gram) til mine veninder, der har investeret det, der svarer til udbetalingen på en Ford Focus, i misundelsesværdigt kameraudstyr, og har helt tjek på vinkler, lys, skygge, blændeåbninger og den perfekt skørede baggrund.
I Namibia fik jeg så den kærkomne åbenbaring, at jeg med det rette udstyr (aka en avantgarde mobiltelefon) og en mindre forklaring om dennes funktioner sagtens kan gøre dem kunsten efter. P30 Pro’eren har nemlig så mange foto-modes, der enten automatisk eller manuelt sætter perfekt lys eller laver den helt rette skelnen mellem fokus og baggrund, at alt ser topprofessionelt ud. Faktisk i sådan en grad, at flere yderst foto-kyndige typer efterfølgende har ytret deres mistro til, at de billeder, der løbende blev ’Gram’et’ fra turen var skudt med en mobil. Jeg kalder det #instalevel100 – og det havde jeg aldrig formået at opnå med den mobil, jeg indtil for få uger siden havde ophøjet til den hellige gral.
(Portræt skudt i aperture mode)
Jeg fik dog også et par tip med fra Kristian Dowling om, hvad man kan gøre for at løfte sit (mobile) insta-game, når ferien ruller ind over os, og der helst skal sendes misundelsesværdigt content hjem over de sociale medier.
- Hold din linse ren.
Det er såre simpelt og alligevel så let at glemme, men en fedtet finger gør intet godt for dit billede. Hverken som et mystisk, diset slør på en solskinsdag over Triumf-buen eller som et utilsigtet overudglattende filter på din pool-selfie.
- Vær opmærksom på overeksponering.
Smartphones har ofte en forhåndsindstilling, der gør, at billeder automatisk bliver meget lyse – nærmest overeksponerede – hvilket gør, at det kan være svært at se personen, bygningen eller landskabet tydeligt på billedet. Sørg derfor altid at prikke på dit fokusopbjekt på skærmen og træk ned i lysstyrken, så motivets detaljer træder mere synligt frem. Du skal generelt ikke være bange for skyggerne på dine billeder. De er karakter og kontekstskabende.
(Skyggeportræt skudt i aperture mode)
- Vær ikke bange for (mod)lys og skygger.
Mange fotografer nægter at tage billeder i højt sollys, men det er ikke altid, at man har den luksus som turist. Prøv at arbejde med solen og frembring interessante konturer ved at lade kontrasten mellem hård sol og skygge give dit billede karakter. Lyset er din bedste ven, og værste fjende, når du tager billeder, og hvis der er noget, der ikke fungerer, så overvej om du kan flytte lyskilden (det er svært med solen), flyt dit subjekt/objekt så lyset falder anderledes, eller flyt dig selv, så du får nye vinkler eller skygger på billedet. Lad også dit subjekt lege med lyset – eksempelvis sollys – ved at kigge skævt op i det, så ansigtets konturer bliver mere tydelige.
(Portræt i modlys , skudt i aperture mode)
- Placer ikke altid det, du tager billeder af, i midten eller langt væk.
Vi har en tendens til altid at placere det, vi tager billeder af (Eiffeltårnet, Keops-pyramiden eller en person) i centrum af vores ramme – og det arbejder i mod ’det gyldne snit’. På de fleste smartphones er der grid-linjer, der deler rammen om i 3 x 3 felter. Brug linjerne til at inddele dit billede, og placer gerne dit subjekt eller objekt så det fylder 1/3 af rammen i den ene side af billedet. De resterende 2/3 vil herved give dit billede masser af kontekst og gøre det langt mere interessant end det klassiske ’lige-op-og-ned-midtpå’ billede. Det samme gælder, hvis du skal have taget årets Insta-foto ved siden af Buckingham Palace. Den største fejl, de fleste begår, når de skal tage billeder ved siden af et stort objekt er, at fotografen går langt tilbage for at få hele scenen med, og personen der skal med på billedet stiller sig helt hen til objektet og bliver bittelille. Brug også grid-linjerne og 3-dels reglen her: Lad personen på billedet stå tæt på kameraet så hun fylder 1/3 af rammen i den ene side. Bygningen, standen eller statuen vil stadig stå smukt i baggrunden. Og skidt med at man ikke kan se paladset i sin fulde længde eller at foden af Frihedsgudinden ikke kan ses – det vigtigste er, at elementet skaber kontekst til billedet, og at man kan se, hvem der bliver taget et billede af.
- Bryd reglerne og bevæg dig ud af din komfort-zone.
De fleste af os har lært at tage billeder på én måde, og det er lige på. Der skal være lige dele forgrund, mellemgrund og baggrund, for ellers er der ikke symmetri. Og de billeder vi tager, ligner alle andres billeder. Og i stedet kigger vi med misundelse på dem, der har fanget et helt andet udtryk ved at vinkle deres kamera blot en smule ukonventionelt. Næste gang, du skal fotografere en skyline, en bjergtinde eller et smukt tag, så leg med dine vinkler. Prøv at lade din forgrund (eksempelvis skylinen) kun fylde 20-30% af den nederste ramme, og lad resten være himmel, hvis der er en smuk solnedgang eller dramatiske skyformationer. Det er den slags, der får dine billeder til at fortælle en historie. Vær heller ikke bange for at tage billeder af fremmede/lokale mennesker. Hvis du ser en situation, du har lyst til at fotografere, så overvej først hvilket billede du vil have, og gør dit kamera klar. Gå derefter over og tal med personen og spørg om lov – og spørg om deres historie! Derved får du ofte åbnet op for meget mere personlighed og du får et ekstra minde og en fortælling til dine billeder, der ofte vil være synlig i billedet.
(Portræt i modlys, skudt i aperture mode)
… og hvad angår omstillingen fra IOS til Andoid, som er Huaweis styresystem? Så har det slet ikke været så slemt endda – selv ikke for en teknologisk semiretarderet blondine, der knap kan trykke 1-1-2 på en Nokia 3310. Huawei P30 Pro ligner en nyere iPhone Plus både i design og ’indretning’, og den største forskel er faktisk, at emojierne ser lidt forvrængede ud… Men det er vel til at leve med, når kameraet overperformer, ikke?
Huawei P30 Pro blev lanceret i marts 2019. Pris (128 GB): Ca. 6.500 kr. Læs mere om Huawei P30 Pro her
Psst… Har du en stjernefotograf gemt i maven, og er du ude og prøve kræfter med den nye Huawei P30 Pro over sommeren – eller en hvilken som helst anden Huawei smartphone? Så skal du deltage i Huaweis europæiske fotokonkurrence, InFocus Awards, der fra den 23. juni til 11. august opfordrer brugere til at dele deres visuelle udtryk skudt med deres smartphone og vise den skjulte skønhed, der gemmer sig i omgivelser, mennesker og genstande. Den europæiske hovedpræmie er 10.000 EUR, en Huawei Matebook 13, et Huawei Watch GT og en e-voucer på 250 USD til Tripadvisor. Desuden er der 3 præmie-rangeringer i hver af 6 kategorier, hvor man kan vinde 2.000 EUR som førstepræmie og produkter fra Huawei.
Man deltager ved at indsende sine billede via. dette link
ELLE var inviteret til Namibia af Huawei