Selvom Moliéres ‘Don Juan’ er fra 1600-tallet, er den uhyggeligt tidssvarende, mener den teateraktuelle skuespiller.
Instruktør Anna Balslevs moderne fortolkning af myten og legenden Don Juan fylder lige nu scenebrædderne i Skuespilhuset med Morten Hee i hovedrollen som den verdenskendte playboy.
Men spørger man Morten Hee Andersen selv, så er Don Juan meget mere end bare en liderlig mand på jagt efter den næste, han kan forføre.
Han er også en opsang til det samfund, der omgiver ham. I hvert fald i den version, som skuespilleren, der samtidig er aktuel i anden sæson af DR’s ’Carmen Curlers’, forsøger at portrættere.
Vi fik en snak med skuespilleren om sit syn på den berømte mand og hvordan han med afsæt i nutidens datingkultur har forsøgt at gøre den over 400 år gamle karakter mere aktuel end nogensinde før.
Hvad handler jeres version af Don Juan om?
“Don Juan er en legende, som de fleste kender titlen på, men de færreste kender komedien, som er skrevet af Molière. Den er fra 1600-tallet, men den føles overraskende nok virkelig aktuel i forhold til for eksempel selvrealisering. Men også i forhold til de mere dystre aspekter som eksempelvis politikerlede. Det var så vildt at læse den originale tekst, for der er nogle passager, som ligeså godt kunne være skrevet i dag. For eksempel om, hvordan eliten kan være hyklerisk og falsk. Han beskriver også glæden ved det magiske møde mellem to mennesker og ekstasens kraft, som mange i dag jo også søger, hvor man hele tiden vil gå fra den ene lykkefølelse til den anden.”
Hvordan har du forsøgt at gøre Don Juan tidsaktuel og moderne?
“Da jeg blev spurgt, om jeg ville være med, havde jeg lige læst en bog, der hedder ‘All About Love’ af Bell Hooks, og den var så spændende i forhold til, hvordan kærligheden ser ud i dag. Der er en vis kynisme forbundet med det, hvor vi tit behandler hinanden som udskiftelige objekter, men vi er ikke gode til at dyrke kærligheden i praksis, mener Bell Hooks.
Så jeg var fascineret af myten Don Juan. Han er jo verdens bedste elsker, men der gemmer sig også en tragedie om en mand, der ikke kan hengive sig til en partner. Og det er meget tidstypisk for vores samfund i dag, synes jeg. Mange af mine venner, der er singler, fortæller om et datingmarked, hvor ens frihed bliver sat over risikoen for at kunne åbne hjertet for et andet menneske. Der er ingen risikovillighed i det moderne menneske. Så det er et spørgsmål om, hvordan vi behandler hinanden. Menneskehjertet er jo sårbart og følsomt.
“Vi har i dag en tendens til at skulle lytte rigtig meget til, hvad vi selv føler hele tiden”
Jeg eksperimenterer altid meget, når jeg arbejder med en rolle, så her gav det også meget mening for mig. For Don Juan er i virkeligheden enormt vred på sit samfund og synes, at folk lyver for sig selv og hinanden. Så han gør også et opgør mod hykleriet. Anna Balslevs (Instruktør, red.) påstand er også, at vores forholdsvis flydende samfund i dag har mere tilfælles med Don Juan end alle de andre omkring ham. Historien er i virkeligheden en lang diskussion om moral, etik og sandhed. Vi har i dag en tendens til at skulle lytte rigtig meget til, hvad vi selv føler hele tiden – det er jo godt – men vi glemmer også, at vi har et socialt ansvar over for hinanden og de aftaler, vi laver.”
Har du haft nogle forbilleder, som du har ladet dig inspirere af til rollen?
“Jeg trækker altid på forskellige ting som musik og skikkelser fra popkulturen. Jeg har for eksempel lavet en playliste på min telefon for at komme i det rigtige mode og jeg har samlet billeder af folk, der har den samme dobbelthed som Don juan. For han er forførende, men også diabolsk. Den oprindelige myte om ham blev kaldt ‘Drillepinden fra Sevilla’, så det har jeg taget mere udgangspunkt i, for jeg kunne godt lide det ord.”
Er der en scene eller et øjeblik, der har udfordret eller overrasket dig særligt?
“Helt lavpraktisk laver jeg mange løft i forestillingen, så der har været brug for at lave flere dødløft og squats end normalt. Men for at finde ind til kernen af et så kompleks et menneske, har det været spændende at arbejde med en karakter, som mange ved, hvem er. Der var det en stor overraskelse for mig, at han egentlig er harm over, hvordan samfundet er.”
Hvordan er det anderledes arbejde med teater i forhold til film og serier?
“Det er en meget fysisk ting, synes jeg. Begge dele handler om karakter og historier – jeg leder altid efter noget asymmetri, som er ude i balance i dem, jeg spiller, for det er spændende at arbejde med. Men på scenen får man brugt sin krop hver aften, og man er ligesom med på rejsen. I film og tv har man forberedt sig rigtig meget, hvor man gennemarbejder et lille element igen og igen, som så aldrig genbesøges efter indspilningen.
Film er mest en undersøgelse af karakterer for mig. Der er et større abstraktionsniveau i teater – det er jo aldrig et lukket rum. Vi skuespillere er her sammen med publikum i salen. I teater er det vildt sjovt at have den her magt i at få publikum til at være med på legen. Jeg spiller selvfølgelig altid en karakter på scenen, men jeg er også en form for vært på aftenen.”
Hvad får dig til at føle dig set og hørt?
Når jeg får mine venner til at grine. Så føler jeg, jeg findes.”
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.