Kultur

Modeprofil: Peter Ingwersen fra Noir

- 12/04/2010

Sjovt nok er manden bag de næsten fuldstændig sorte NOIR-kollektioner helt vild med blåt, og når Peter Ingwersen aldrig har tænkt over, hvad det vil sige at være lykkelig, er det måske fordi han bare er det … ELLE har mødt den første danske designer, der vævede bæredygtighed, luksus og sex sammen til et brand, som selv FN er interesseret i.

“NOIR var det første brand, der kombinerer bæredygtighed med mode, og jeg vil gerne tro, at vi var med til at definere et nyt luksusbegreb, inden det var født i hjerterne på forbrugerne. At vi var de første, der gjorde bæredygtighed sexet og relevant og sofistikeret. Der var ikke andre brands på verdensplan, da vi gjorde det, og der sad vi her i København og lavede en verdensbegivenhed. Det at være the original, det betyder noget for mig. Og jeg er superstolt,” siger Peter Ingwersen, manden bag NOIR og BLLACK NOIR, som han også designer, og ILLUMINATI II, der producerer bæredygtig bomuld de luxe.

Forståelsen af “The original” har han med sig fra Levi’s, hvor han som den første designer nogensinde blev direktør, evnen til at være stolt over sit værk har han måske fra sin familie, der igennem generationer har drevet landbrug. Men evnen til at sparke døre ind hos alverdens modemagasiner, high-end department stores som Harvey Nichols i London og Lane Crawford i Asien og i FN er nok nærmere summen af en avanceret måde at tænke på og en solid evne til at vælge det uvæsentlige fra.

Du får jo enormt meget presse, men alligevel forekommer du mig at være meget privat?
“Jeg har valgt den strategi, jeg har aldrig stillet op til Se og Hør eller Billed-Bladet, og jeg har takket nej til tre reality-programmer, for mine holdninger er ikke relevante for andet end den branche, jeg befinder mig i. Jeg takker nej til rigtig mange interviews, og mange spørgsmål nægter jeg at svare på, ikke mindst fra udenlandske medier, der er benhårde. Ja, jeg er ret privat, ekstremt privat faktisk, og går sjældent ud. Når jeg så netværker og er udadvendt, så er det et valg, og jeg vælger at netværke der, hvor det gør en forskel for mig.”

 

Noir S/S 2010

Det kan f.eks. være med dem, der betyder noget i modebranchen, som fransk Vogues Anastasia Barbieri og fotografen Mark Høm, der fra starten har været med til at åbne dørene. Eller det kan være som gæstetaler for 600 designstuderende på det ansete japanske modeuniversitet Bunka. Eller det kan være i UNCTAD, FN’s organsiation for handel og udvikling, hvor han netop har været tre dage i Geneve for sammen med designere som Diane von Fürstenberg, John Rocha og Sarah Ratty, designer af Ciel, at diskutere bæredygtighed inden for modebranchen:

“Der var også folk fra Gucci og fra LVMH, der bl.a. ejer modehusene Louis Vuitton, Céline, Givenchy og Marc Jacobs. UNCTAD sætter lige nu fokus på biodiversitet, og derigennem ønsker FN at opfordre modebranchen til at arbejde globalt med bæredygtighed. Den nordlige del af Europa er længere fremme, men der er mange, mange steder, hvor bæredygtigheden halter.”

Tilbage til moden
BLLACK NOIR viste under modeugen i Berlin, at flot, bæredygtigt design også kan være kommercielt:
“Vi havde superstærk hjælp hjemmefra, hvor Aura var på scenen som lædernonne og dj Kenneth Bager i latex, og så viste vi ellers efterår 2010. Anmelderne tog rigtig godt imod den og fremhævede, at det er en kommerciel linje, den er ung, og den er rock’n’roll. På budgetterne kan vi se, at vi kommer til at fordoble igen – så vi skal nok klare den.”
Mens mange designere nærmest er talblinde, har Peter Ingwersen aldrig hævdet, at han var Mother Theresa. Forretningen skal være i orden, lige så i orden som bæredygtigheden, lækkerheden og designet. Det tager tid at bygge en bæredygtig produktion op, ligesom det tager tid at modne tankerne hos både modeproducenter, trendsettere og publikum.

Kommer du aldrig i tvivl?
“Sjældent. Jeg tror, at når folk spørger ind til forretningskonceptet, er det, fordi de ikke kan se slutresultatet i det. Jeg laver jo bare den helt klassiske øvelse i at bygge brands op, et brand, der også kan gå ud over modens grænser, som i samarbejdet med Samsung eller i den møbelkollektion jeg har lavet for Raun. Det kunne også sagtens være at skrive en bog eller lave en film. Hele formidlingstanken. Der er noget der.”

Hvor er ILLUMINATI II, NOIR og BLACK NOIR på vej hen nu? Og hvor er du på vej hen?
“Vores bomuld kører på fuld knald, og vi arbejder med 16.000 kvinder i Afrika sammen med vores partner Bo Weevil. NOIR er på vej derhen, hvor NOIR altid har været på vej hen – bæredygtig luksus. BLLACK NOIR er ved at bevise at bæredygtighed og rock’n’roll kan være et kommercielt koncept. Og jeg selv er på vej i ILLUM for at se til vores første butik nogensinde, et fantastisk koncept, baseret på bæredygtighed og superstylish, vi kan ikke se, det er müesli. Og i overført betydning er jeg på vej hen til næste projekt.”

Andre relaterede links




Modeprofil: Rika
ELLE går bag om
Marc Jacobs

Moderedaktørens
top 10 i april