Kunst, bøger og musik

Oplev Gardar Eide Einarssons kunstneriske tæppefald

- 05/03/2015

Alt må vige for mørkets glans, når norske Gardar Eide Einarsson udstiller på kunstmuseet, ARoS, i Aarhus. ELLEs kulturskribent anbefaler.

Som et tæppefald efter endt forestilling lader den unge norske kunstner, Gardar Eide Einarsson, sine ekspressive penselstrøg tildække i udstillingen A Madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker or a Schoolboy. Denne er den første i udstillingsrækken ARoS FOCUS // NEW NORDIC, der, som et nyt initiativ i museets udstillingspraksis, skal præsentere i alt ni yngre nordiske kunstnere.

Med ønsket om at synliggøre kvaliteten i nordisk samtidskunst indbyder museet blandt andre det svenske kunstnerpar, Nathalie Djurberg og Hans Berg, samt det unge danske talent, E.B. Itso, til at udstille i ARoS’ lyse sale.

Læs også: København: ELLE guider til weekendens tre bedste kulturelle begivenheder

Gardar Eide Einarsson indleder foretagendet, og med en forsætlig modvilje mod at fremme den konventionelle sortering i højt og lavt, ekstraordinært frem for ordinært, lader kunstneren smukt sorte presenninger, overført til underlaget via silketryk, skjule lærredets bagvedliggende penselstrøg. Eide Einarsson fravrister således den bildende kunst sin ophøjede, finkulturelle status og lader repræsentationen af den hverdagslige genstand, presenningen, posere som repræsentant for hverdagslivets genstandsverden. En sådan uprætentiøs forbrugsvare, ofte anvendt som beskyttende og skærmende element, forlenes med kunstnerisk glans i kunstinstitutionens værdiskabende rammer – og pirrer desuden den besøgendes ønske om at ane værkernes bagvedliggende konturer.

Læs også: Københavns Litteraturfestival hylder i år kærligheden

Som genstand for beskuerens æstetiske blik har Eide Einarsson således med repetitionens kunst flyttet det hverdagslige materiale fra periferi til centrum – ikke helt ulig det 20. århundredes avantgardetradition og disses konceptuelle strategier samt 1600-tallets såkaldte trompe l’oeil-stillebenes fotografisk realistiske og illusionistiske udtryksform.

Ligeledes må værket Untitled (Flagwaste) betragtes som en kærlig hilsen til den amerikanske konceptkunstner Robert Morris’ kendte værk, Untitled (Threadwaste), fra 1968. Omgivet af de smukke presenningrepræsentationer er Gardar Eide Einarssons værk skødesløst placeret på museumsgulvets midte og består af overskudsmateriale fra produktion af nordiske flag. Flag, vi ynder at se knejse i vinden, fremstår nu som det blotte affald, og den besøgende kan endda ske at træde på resterne af sin nationale selvforståelse.

Læs også: Oplev Gudrun Hasle – En kvinde med fortællelyst og skønhedsfejl

Udstillingen kan opleves på ARoS fra den 7. marts til den 17. maj 2015, og du kan finde mere information om denne og ARoS’ øvrige udstillinger her.

Se billeder fra udstillingen i galleriet – brug pilene eller ‘swipe’ for at se mere.