Franske Céline Curiol er som bare 34-årig en af de forfattere, man for alvor regner med. Hun er aktuel med Udgangstilladelse (Per Kofod, 2. maj), og hendes debut fra 2005, Det lyserøde rum, er netop nu med i opløbet til den prestigefulde Independent-pris for bedste udenlandske værk. ELLE har talt med Céline Curiol om …
Den nye bog, udgangstilladelse
I 2004 tilbragte jeg en nat i FN-bygningen i New York, hvor jeg arbejdede som journalist. Jeg var nødt til at være der pga. et gigantisk strømsvigt den sommer. Den lidt utrygge oplevelse, jeg havde den nat, affødte Udgangstilladelse, hvis set-up og atmosfære var inspireret af ubelejligheden og det unikke ved den tomme bygning. Jeg søgte at udforske en meget anderledes verden end den, jeg skabte i Det lyserøde rum, som havde en mere realistisk tone; en verden, som afviger en anelse fra den, vi kender.
Paul Austers betydning som forfatter, som mentor og som ven
Den første bog, jeg læste af Paul Auster, var I det sidstes land (In the Country of Last Things, red.), og jeg var 14 år gammel! Bogen gjorde et stort indtryk på mig. Den interesse, Paul Auster viste mit arbejde, har været et stort privilegium. Mere end en mentor har han fungeret som en ældre forfatter, der kunne sige ‘tro på det!’ til en yngre.
Paris vs. NYC vs. Kyoto
At være litterært bevidst og alligevel finde sin stemme
Heldigvis ændrer en forfatters stemme sig igennem hans/hendes skrivende liv, selv om der er temaer og mønstre, der kommer tilbage. Hver bog, jeg læser, nærer mere eller mindre det, jeg skriver, men med tiden opnår man bedre viden om, hvor man står som skribent. Du kan synge forskellige sange, så længe du ikke synger falsk, men din stemme … forbliver din.
Mød Céline Curiol på litteraturens pendant til Roskilde Festival: Cph.litt 09, 15.-17. maj.
Andre navne er Salman Rushdie (UK), Zadie Smith (UK), Linn Ullman (N) og Mara Lee (S).
Læs også:
Bogprofil af Katrine Marie Guldager