Kunst, bøger og musik

3 udstillinger, du skal se i april

- 03/04/2023

Glæd dig blandt andet til Cathrine Raben Davidsens udstilling på Rudolph Tegners Museum i Nordsjælland.

‘Støj på linjen’, Louise Cambell, Munkeruphus, Dronningmølle. Fra 6. april til 6. august.

Siden 1990’erne har Louise Campbell markeret sig som en af sin generations mest toneangivende designere. I dag er hendes møbler og lamper klassikere, ligesom hun også har designet alt fra tekstiler til porcelæn og bestik.

Campbell er kendt for at modellere sine designs ved at folde og lime mange lag papir sammen – og derfor bliver det særligt spændende at opleve hendes soloudstilling ’Støj på linen’ på Munkeruphus. For Louise Campbell har nemlig flyttet sit værksted ind i det gamle kunstnerhjem, der fra 1958 til 1982 var bolig og arbejdsplads for hybridkunstneren Gunnar Aagaard Andersen. Her har hun haft et længere ophold, og udstillingen bliver et fascinerende indblik i Campbells kunstneriske processer; gigantiske tuschtegninger, skyformationer af papir og stof, digitale og fiktive plante-herbarier samt sindrige folde- og flettesystemer – en totalinstallation, der med designerens egne ord også sætter spørgsmålstegn ved den masseproduktion, som dikteres af industrien.

Foto: PR

Louise Campbell har flyttet sit værksted ind på Munkeruphus.

‘Claude Cahun: Under huden’, Kunstmuseum Brandts, Odense. Til 23. juni.

“Maskulin? Feminin? Det afhænger af situationen. Intetkøn er det eneste køn, der altid har passet mig godt.” I 1920’ernes og 30’ernes Paris vakte Claude Cahun opsigt med sine værker, der udforskede kønsidentitet og ikke mindst var en protest mod de konventionelle normer.

I samarbejde med sin partner (og stedsøster) Marcel Moore skabte hun en række iscenesatte (selv)-portrætter, men Cahun var også forfatter og aktivist. Frem til 2. verdenskrig er hun en del af den surrealistiske bevægelse, der tæller navne som Breton og Salvador Dalí. Men i 1935 markerer Cahun sig politisk som en af grundlæggerne af den antifascistiske kunstnergruppe Contre-Attague. Sammen med Moore flytter hun fra Paris til øen Jersey, hvor de under krigen er aktive i modstandsbevægelsen. Nazisterne arresterer parret, der bliver dømt til døden, men overlever. Efter et år i fængsel, bliver de i 1945 løsladt, men vender hjem til deres bolig, hvor tyskerne har ødelagt både værker og ejendele. Udstillingen viser Cahuns arbejder fra perioden 1914-1947.

Foto: COURTESY OF THE JERSEY HERITAGE COLLECTIONS

’I AM IN TRAINING DON’T KISS ME’. CLAUDE CAHUN AND MARCEL MOORE, 1927

Orakel, Cathrine Raben Davidsen, Tegners Museum, Dronningmølle. Fra 15. april til 22. oktober.

Cathrine Raben Davidsen er en kunstner, der læser, tænker og venter, før hun maler. Hun har i en årrække studeret antikke myter og historiske fortællinger, og den undersøgelse fortsætter hun på Tegners Museum med udstillingen ’Orakel. For det er i fortiden, at Cathrine Raben Davidsen henter sin inspiration.

Udstillingen tager udgangspunkt i et par af Tegners ikoniske skulpturer, og det bliver spændende at se ’mødet’ mellem Rudolph Tegner (1873-1950) og Cathrine Raben Davidsen (f. 1972). Selv siger kunstneren, at hun ikke blot vil undersøge, men også udfordre Tegners værker – og dermed nok hans fremstillinger af kvinden og manden. Men fælles for de to kunstnere er den dybe fascination af den antikke græske kunst. Og på den tid blev orakler anset som portaler fra guder til mennesker. Cathrine Raben Davidsen er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har studeret kunst i både Italien og Holland. I 2024 skal hun udstille på Copenhagen Contemporary.

Foto: CRD Studio

CATHRINE RABEN DAVIDSEN. UDEN TITEL

Læs ogå

Rådgiver og medstifter af Ruby Cup Veronica D’Souza: “Når jeg skriver, trækker jeg altid på noget magisk og drømmende”