Kultur

Julien Macdonald – I couturens fodspor

- 29/06/2011

Bliv meget klogere på it-designeren ...

Du kender Stella McCartney, Phoebe Philo og Sarah Burton, men England har også store mandlige designere at prale af. Walisiske Julien Macdonald er en af dem, der har formået at arbejde for legenderne (Chanel, Alexander Mc-Queen og Givenchy) for så ikke bare at koncentrere sig om sit eget mærke i eget navn, men også stå for en succesfuldkommerciel linje i samarbejde med et engelsk stormagasin. Alt i alt har han været på designbanen i 15 år nu, og det på trods af at han drømte om at gøre karriere inden for moderne dans …

Vi spurgte den sympatiske designer om, hvad der afgjorde hans skæbne:
Jeg tror, det afgørende øjeblik må have været, da jeg vandt RCAkonkurrencen (designskolen Royal College of Art, red.). Præmien var at arbejde med Karl Lagerfeld for Chanel i Paris. Da jeg kom til Paris og fik muligheden for at arbejde sammen med Karl og få ham som mentor, fandt jeg ud af, at jeg ville være lige så dygtig og succesfuld som ham.

Efter Chanel har du været chefdesigner for Givenchy – hvad har du taget med dig fra disse modehuse?
Jeg var så heldig at få mulighed for at arbejde med utrolige couture-systuer, og jeg har altid couturens kunst, konstruktion og design med i mine egne kollektioner. Jeg tror, jeg også har lært at klæde kvinder på på en meget elegant, chik og glamourøs vis.

Du er kendt for din strik og for at mikse en masse forskellige typer stoffer og detaljer såsom flæser og blonder, hvorfor?
Jeg er altid inspireret af vintagetøj, især 1920’ernes skråtskårne kjoler og viktorianske blonder, som jeg finder både feminine og sexede. Jeg har også altid været meget inspireret af lingeri; det er den mest sensuelle del af en kvindes garderobe, så jeg kan godt lide at få disse egenskaber ind i mine kjoler.

Din stil virker nærmest italiensk – storladen, sensuel og stærk …
Det er sjovt, at du siger det, for min stil er ikke italiensk, den er meget mere parisisk, men med et twist. Jeg skaber altid storladne stykker tøj fulde af broderi. Det skyldes mine tre år med couture.

Hvilke andre designere føler du dig beslægtet med?
Jeg har altid elsket McQueens arbejde (engelske Alexander McQueen, som døde for halvandet år siden, red.). Da jeg var ung, fik jeg mulighed for at designe strik for ham til hans første tre kol- lektioner. Jeg er også en kæmpe Versace-fan, og Valentino og Karl Lagerfeld
er mine absolut favoritdesignere.

Dine kollektioner er fulde af smukke kjoler – hvad er det der med kjoler?
Alle kvinder drømmer om kjoler, når de er unge. Jeg tror, det er en magisk måde at transformere en kvinde, fordi du ikke behøver at tænke over forskellige dele; det er et look, og alle kvinder ser fantastiske ud i en kjole.

Apropos kjoler. Du har den mere kommercielle underlinje ’Star’ sammen med Debenhams. Hvordan er det at komme ud til så mange fl ere kvinder, end du kan med couture? Og hvordan påvirker det dit design?
Jeg elsker simpelthen at arbejde sammen med og designe for Debenhams. Jeg har, som du siger, allerede en linje for dem, som hedder
’Star’, men for nylig lancerede vi også ’Diamond by Julien Macdonald’, som er målrettet yngre piger. Det gør mig i stand til at gøre mine design mere tilgængelige for alle kvinder, ligegyldigt alder eller købekraft.

Hvem er ellers den typiske Julien Macdonald-kvinde?
Jeg designer til alle kvinder, der elsker mode, livet og at rejse verden rundt. Jeg har et stærkt internationalt marked fra New York til London
til Monte Carlo, og jeg tror, det skyldes, at de kvinder, jeg designer til, kan lide at rejse og at bære smukt, glamourøst tøj.

Er der en kvinde, som for dig er essensen af disse ting; et stilikon?
Jeg har aldrig rigtig haft et stilikon. For hver kollektion søger jeg til forskellige kvinder efter inspiration. Jeg har ikke en bestemt muse i tankerne. Min seneste kollektion (A/W 2011, red.) var inspireret af rockchick og enhver pige, som overhovedet har ønsket at fl ygte fra og gøre oprør mod sine forældre på den ene eller den anden måde; som har en appetit på livet.

Hvor henter du ellers inspiration fra?
Forskellige ting såsom musik, især Roxy Music, Kylie Minogue og Diana Ross. Og mit kontor er som et skatkammer, fyldt med vintagetøj; jeg er altid omgivet af farver og stof. Jeg elsker også kunst, og det at bo i London er privilegeret, fordi man er omgivet af kunst og kultur.
Jeg tager ofte på Tate Modern, og jeg elsker værker af Gauguin, Gary Hume og Damian Hirst. Når jeg er helt blæst, holder jeg simpelthen
op med at arbejde et stykke tid og giver mig selv en pause. Jeg kan godt lide at gå fra kontoret og rense tankerne ved bare at gå omkring
og lede efter inspiration. Her i London er jeg omgivet af vintagebutikker, museer såsom V&A og utrolig arkitektur (modehuset ligger i en
femetagers gammel bygning i Mayfair, red.).

Til sidst: Dine styrker i tre ord, og dine svagheder i tre ord?
Mine styrker er formentlig energi, variation og nyskaben. Svagheder … jeg er helt sikkert workaholic, men jeg kan ikke lade være med at
flygte ud i solen!

Billederne i galleriet hér er af fotograf Anders Brogaard.