Kultur

Journalist Annegrethe Rasmussen: “Sådan overlevede jeg en shitstorm”

- 17/10/2016

I ELLEs oktober-nummer satte vi fokus på karrierekvinder og Annegrethe Rasmussen, der sidste år blev udsat for en shitstorm i sit virke som journalist, er i år kommet flot igen som chefredaktør for det blogbaserede magasin ”Point of View International”. Her bringer vi det spændende interview med Annegrethe.

Kvinder der gør karriere og ikke er bange for de nederlag et hektisk arbejdsliv somme tider medfører er inspirerende, fordi de minder alle os andre om, at man kan hvad man vil. Den danske journalist og chefredaktør Annegrethe Rasmussen er et eksempel på en kvinde, der sidste år blev udsat for massiv modgang men rejste sig op igen og kom ud på den anden side som chefredaktør for blogmediet Point of View International. Interviewet kunne læses i ELLEs oktober-nummer, og her bringer vi det i dets fulde længde.

Læs også: Grundlægger af Anni Lu, Helle Vestergaard: Sådan er jeg mor anno 2016

Tekst: Rebecca Laudrup

”Efter en karriere på 23 år, der inkluderede Weekend­avisens og Berlingskes chefredaktioner og 13 år i alt på Dagbladet Information som korrespondent i London, Paris og Washington samt en lang række andre tjanser som forfatter, damebladsskribent og kommentator ved tv og radio, mistede jeg to af mine bedste job – ved henholdsvis Dagbladet Information og Altinget, et website om politik i december sidste år. En massiv mediestorm væltede mig omkuld med anklager om at have skrevet en række artikler uden tilstrækkelig kildeangivelse.

Jeg vil gerne understrege, at der ikke var anklager om, at jeg nogensinde havde skrevet noget, der ikke havde dækning i virkeligheden. Men i januar 2016 skulle jeg altså beslutte mig for, hvordan jeg kom videre. Skulle jeg droppe journalistik­ken? Søge et job i USA, hvor jeg bor? Eller opfylde en ældgammel drøm om at studere igen, tage en ph.d. i journalistik eller international politik, der er mit speciale? Journalistikken vandt. Og min klippefaste tro på, at når du er i krise, er det eneste, der kan bringe dig et bedre sted hen, at handle.

Selvfølgelig har vi alle brug for at sørge, rase og søge trøst hos venner og familie. Men den bedste medicin er at skabe noget nyt. Så med inspiration fra to mennesker, jeg tidligere har arbejdet sammen med og været i netværk med, Morten Bay og Signe Wenneberg, skabte vi 1. februar et helt nyt digitalt medie i Danmark: Point of View International.

POV er et blogbaseret magasin med ca. 50 faste bidragsydere og over 20 gæstebloggere. Efter bare seks måneder er vi i dag Danmarks tredjestørste digitale medie på Facebook – som er der, de fleste af vores over 70.000 brugere finder os. 75 procent går ind via sociale medier, mange via deres telefon (60 procent), mens 25 procent logger ind direkte på Pov.international. Vi spænder vidt: mad, livsstil, politik, økonomi og personlige rejsebreve, serier om kræft, ny teknologi, musik, stress og ledelse, arbejdsmarkeds­ og udlandsforhold. Jeg er chefredaktør. Vi har ingen betalingsvæg eller tvungent abonnement, vores forbillede er amerikanske Huffington Post, der i dag er verdens største medie.

Jeg har aldrig haft det sjovere i min karriere som journalist. Jeg skriver fortsat, men jeg har ingen chef. Men et hold af fabelagtige talentfulde skribenter, der hver dag gør det til en fest at komme ind i det digitale redaktionslokale. Det var naturligvis ikke sjovt at være ude i den krise, jeg var i sidste år. Du får mig ikke til at sige, at det i virkeligheden var det bedste, der kunne ske. Slet ikke. Det var frygteligt. Men jeg kan med sindsro sige, at jeg har et bedre arbejdsliv i dag. Med langt flere erfaringer i bagagen. Og under alle omstændigheder er jeg blevet både klogere og stærkere. Og det er ikke så ringe endda.”