Hvis du tror, at fransk design kun er lig med klassiske dyder, så tro om igen. Der er nemlig en innovationsrevolution i gang det designkyndige land, og bagmændene er værd at holde øje med.
Fransk design anno 2023 er meget mere end breton-striber, bereter og ballerinasko. Faktisk er den illusion efterhånden en kliché, der ikke har gang på jord, eftersom fransk design er en af de mest innovative områder overhovedet; både hvad angår mode, design og teknologi.
Og det er der faktisk ikke noget nyt i. Tænk bare hvor mange kulturelle trends og tendenser så som eksistentialisme, båret af Sartre, er opstået i Paris’ karismatiske arrondissementer, og senere hvordan modens ultimative enfant terrible, designeren Jean Paul Gaultier, var blandt de første til i 1970’erne at skabe nederdele til mænd og som satte mode- og popindustrien på den anden ende med den kegleformede BH han skabte til Madonna til hendes ’Blonde Ambition Tour’ i starten af 1990’erne.
Men selvfølgelig skal der nye toner og kreative hjerner til at udfordre status quo og drive innovationen videre, og en af dem er det nye franske designtalent, Emeric Tchatchoua, der står bag det Paris-baserede tøjbrand, 3. Paradis.
EN KOMMENTAR PÅ SAMFUNDET
Tchatchoua lancerede sit tøjbrand for 10 år siden, i 2013, men har allerede høstet stor anerkendelse. Blandt andet var han i 2018 nomineret til den eftertragtede modepris Louis Vuitton Moët Hennesy Fashion Prize, hvor en nominering i sig selv er en blåstempling i branchen, der kan blive startskuddet til en succes. Blandt andre har danske Cecilie Bahnsen også været nomineret.
Men der, hvor Tchatchoua skiller sig ud fra andre tøjdesignere, er i hans unikke evne til at kombinere håndgribelige designs med historiefortælling og større filosofiske ideer, der ofte er en kommentar eller tanke afledt at det der sker i samfundet.
Det betyder, at der er ekstrem meget symbolværdi i det, han skaber. Blandt andet bærer alle design en afart af hans signatur, en fredsdue, der er et symbol på det budskab om frihed, håb og universalitet, som man opnår gennem livet, dets kompleksitet, dets udfordringer og konfrontationer, og hvordan vi som mennesker kan overkomme dem og blive mere end det vi var før.
Men ét er den ret patos-tunge symbolik i hans design; et andet er er den vision han går til sin kunst på. Tchatchoua prøver nemlig at se ud over samfundets status quo.
”Hvad betyder det at være menneske?” skriver han på sin hjemmeside, og fortsætter: ”Hvordan kan man dele et budskab uden ord? Jeg er her for at ændre livet for unge mennesker ved at inspirere dem til at forestille sig mere, drømme større, have håb uden forbehold og gå efter at leve livet med autencitet, ambition og muligheder”.
Han udlever denne vision gennem kampagner, der giver stof til eftertanke ved at indeholde elementer, der findes i krydsfeltet mellem virkelighed og mulighed – og som tager udgangspunkt i det man kender, men med anledning til at søge hinsides det kendte.
EN SKABERTRANG, DER IKKE KUNNE TILFREDSSTILLES
Og det er netop denne vision, der har kastet ham i armene på endnu en fransk pioner indenfor design og teknologi, nemlig Peugeot
Da Peugeot i starten af 2023 præsenterede deres nye, innovative konceptbil, Peugeot Inception Concept, blev Tchatchoua så inspireret, at hans skabertrang ikke kunne tilfredsstilles, før han skabte et modedesign, der komplementerede designfilosofien bag konceptbilen.
Ligesom det Tchatchoua skaber for 3. Paradis, er Peugeot Inception Concept skabt ud fra en ide om, at fremtiden skal formes med mennesket i centrum, men i en virkelighed, hvor stil, kreativitet og ambition går op i en højere enhed.
Peugeot Inception Concept er det førende franske bilmærkes bud på fremtidens bil; altså en bil hvor alt er muligt og intet er en begrænsning. Således er der vendt op og ned på bilen, som vi kender den i dag. Den 100% elektriske konceptbil, hvis komponenter gradvist vil finde vej til massemarkedet, kendetegnes – ud over Peugeots katteagtige signatur-formgiving – af en ekstra stor forrude, der, da der ikke er en motor i bilens front, går hele vejen fra tag til forenden af køleren. Glasset, der er adopteret fra arkitekturen, har en særligt temperaturregulerende teknologi, så temperaturen i kabinen ikke påvirkes af de store mængder glas. Men mest bemærkelsesværdigt er, at glasset tager farve efter omgivelser og lys, og dermed udgør glassets kontinuerlige farvespil bilens farvemæssige accent; altså noget, der førhen udelukkende har været forbeholdt til at angives af bilens lak. På Peugeot Inception Concept er lakken derimod altid i mat stål – en detalje, der også går igen i bilens kabine.
Også i kabinen overraskes man. Her mødes det rå, galvaniserede stål fra bilens ydre med blødt, mat velour i samme grå nuance, så man næsten bliver i tvivl om hvor grænsen går mellem stål og stof. Desuden er interiøret også en helt ny oplevelse, hvor rattet er firkantet og i høj grad styret af Peugeots patenterede i-Cockpit; en innovativ ’steer-by-wire’-teknologi, der overflødiggør det typiske rat til fordel for en firkantet, digital Hybersquare-kontrol. Og den digitale integration går igen i resten af kabinen, hvor særligt de bagerste passagersæder er værd at bide mærke i. Her giver skærme og en digital kontrol-bar mulighed for fuld underholdning undervejs; og modsat typiske passagersæder er der plads til at strække ben og læne sig tilbage i siddearrangementer, der er som taget ud fra førsteklasseskabiner på et luksusfly.
Det er med andre ord ikke svært at forstå, hvorfor Tchatchoua blev inspireret af Peugeots bud på fremtidens bil. Ikke nok med at bilen udfordrer alt det vi kender ved en bil i dag, så leger designet også med funktioner, silhuetter og illusioner – præcis som Tchatchouas egne modedesigns.
NÅR TØJ OG TEKNOLOGI MØDES
Derfor gik han i gang med at skabe et unikt stykke tøj, der komplementerede bilens banebrydende design og selv tog udgangspunkt i revolutionerende teknologier.
Det blev til en jakke, der i sig selv er en optisk illusion takket være et innovativt linseformet 3D-print, der skifter farve alt efter hvilken vinkel, man ser den fra – præcis lige som glasset i Peugeot Inception Concept.
Jakken er desuden et nik til interiøret af konceptbilen, og der er brugt samme teknologi i fremstillingen af jakkens 3D-effekt som der er brugt til gulvet i bilens kabine; en teknologi, der både er revolutionerende indenfor formgivning, men også viser sig at være både effektiv og et miljøvenligt alternativ i fremstillingsprocessen.
Selv siger Emeric Tchatchoua om processen: ”Jeg indså med det samme, at vi havde mange ting tilfælles, herunder et ønske om at design skal have en positiv effekt på verden omkring os, og et håb om at kunne inspirere til en fornemmelse af frihed.”
Hertil tilføjer Matthias Hossan, der er designansvarlig for Peugeot, at: ”…Emeric Tchatchouas arbejde med 3. Paradis, der omhandler frihed, håb og sammenhold, reflekterer hans ønske om at sætte et positivt aftryk på hans samtid. Hans design ræsonnerer ekstremt godt med visionen bag Peugeot Inception Concept, der gennem materialebrug og leg med lys udtrykker samme vision. Dette samarbejde er historien om et meget smut møde.”
Både jakken designet af Emeric Tchatchoua og Peugeot Inception Concept er showpieces og bliver ikke sat i masseproduktion – men teknologierne bag, baner vejen for fremtidige design og muligheder.
Peugeot Inception Concept
Navnet PEUGEOT INCEPTION CONCEPT kommer af det latinske ord “inceptio”, der betyder “begyndelse” – og intet ord kunne være mere sigende for Peugeots nye konceptbil. Ud over at være et designmanifest, bringer PEUGEOT INCEPTION CONCEPT mærket ind i en ny æra, hvor ambitionen er at virkeliggøre de fleste af konceptbilens innovative teknologier fra 2025. Peugeot Inception Concept blev præsenteret første gang i Las Vegas i januar 2023.