En afklædt reklame af sangeren har fået den britiske offentlighed op i det røde felt. Nu deler hun selv reklamen på sin Instagram.
De seneste par dage har en særlig reklame faldet briterne for brystet.
Her ses den britiske sanger FKA Twigs posere for mærket Calvin Klein. Med en denimskjorte trukket halvvejs over kroppen giver hun kig til den ene side af hendes bare krop.
En ellers ikke opsigtsvækkende reklame fra brandet, der i årevis har bannerført vovede reklamer, hvor de kun delvist påklædte modeller efterlader meget lidt til fantasien.
Alligevel er brandets seneste skud på stammen alligevel blevet for meget for den britiske befolkning, hvor reklamen har vakt stor debat ogg fået kritiske røster til at påpege, at Calvin Klein med reklamen udstiller sangeren som et ‘stereotypt seksuelt objekt’ ved at sætte hendes krop snarere end reklameproduktet i fokus.
Kritikken nåede hurtigt det britiske reklamenævn, Advertising Standards Authority (ASA), der den 10. januar valgte at bandlyse reklamen, foruden to andre Calvin Klein reklamer med modellen Kendall Jenner, fra britiske medier.
En beslutning, der ikke just har dæmpet debatten, hvor nu også FKA Twigs selv har taget til genmæle. For hun ser langt fra et seksualiseret objekt i reklamen, understreger hun.
På sin Instagram deler hun reklamen med teksten: “Jeg ser ikke et “stereotypt seksuelt objekt”, som de kalder mig. Jeg ser en smuk, stærk farvet kvinde, hvis utrolige krop har overkommet mere smerte, end man kan forestille sig”
Hun peger desuden på de dobbelte standarder som kritikken udstiller “ved at kigge på andre kampagner af lignende natur ikke kan undgå at se et udtryk for dobbeltmoral”.
Her tænker sangeren måske især på den hypede undertøjskampagne med skuespiller Jeremy Allen White, der blev offentliggjort i starten af januar. Og som mildt sagt ikke gik ubemærket hen.
Her ses ‘The Bear’-skuespilleren posere liggende i en sofa med bar overkrop og stramme hvide Calvin Klein-bokserbriefs, der ligeledes efterlader meget lidt til fantasien.
Men hvor FKA Twigs reklame udstilles for sin seksualisering, gik Whites reklame hurtigt viralt på selvsamme grundlag, der blev hyldet og sukket efter på sociale medier verden over.
De to stjerner kommer med reklamerne i selskab med en årelang tradition af modeller såvel som celebrities, der er set posere for Calvin Kleins navn.
Under sloganet ‘Wanna know what comes between me and my Calvins’ leverede skuespiller Brooke Shields i 1981 en af brandets mest ikoniske reklamer. Den var dengang et nybrud for sin sexede branding af jeans, men diskuteres i dag for sin seksualisering af den bare 15-årige skuespiller.
Siden har brandet år efter år været leveringsdygtig i opsigtsvækkende reklamer, der blev kendt for at stoppe trafikken. Og hvor alt fra Justin Bieber, Eva Mendes og Kate Moss har medvirket.
Det britiske reklamenævn ASA fortæller, at Calvin Klein er blevet informeret om, at sikre at ingen fremtidige reklamer objektiviserer kvinder.
Hvorvidt brandet, der efterhånden er blevet synonym med sine sexede reklamer, vil rette sig efter påbuddet, bliver spændende at se.
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.