ELLE kårer de 10 cooleste kvinder, som gør os stolte af at være danske ...
ELLE har udpeget de ti kvinder, vi synes har præcis den ekstra starquality, der gør, at Danmark har noget at byde på.
Efterfølgende har vi bedt eksperter om at definere, hvad det præcis er, der gør, at disse ti kvinder skiller sig ud på deres felt. Men der er da flere?! Tænker du nok, og ja, det er der, derfor har vi også peget på de 20, der ånder dem lige i nakken og som er mere end værd at holde øje med. Måske ligger de nummer et på næste års liste?
Læs de ti coooleste kvinders ‘runner ups’ i ELLE, som er på gaden nu!

Ikke blot er musikken dansabel – live præsenterer Medina den også med en iøjnefaldende selvsikker kropslighed. Hun har stadig til gode at vise, at hun mestrer andet end den stramme og lidt monotone dancepop, men, mens vi venter på det, kan man i
hvert fald hylde, at hun knokler forbilledligt. Gennem de seneste år har hun spillet hundredvis af koncerter i hele landet, og den arbejdsiver er en af forklaringerne på, at hun indtager en helt særlig rolle på den danske popscene.”

en af verdens mest eftertragtede atleter. Det kræver og det forpligter, og det er her, Caroline er
unik. Hun magter som bare 20-årig at udføre sin sport på den mest professionelle måde samtidigt
med, at hun håndterer alt det, der hører med uden for banen på fornemmeste vis, og altid
med sit smittende smil. Hun er en perfekt ambassadør for tennis og for Danmark. Caroline er et
lysende eksempel på, at det kan lade sig gøre at få sine drømme opfyldt ved særdeles hårdt
arbejde og vedholdenhed , men også med glæden i behold. Hun udviser en beundringsværdig
kamplyst og en vilje, der kun kan begejstre og inspirere. Caroline er en ubetinget vinder!”

rigeligt travlt i forvejen med job og børn, og senere har hun kvittet en ellers god karriere for at hellige sin
tid 100 procent til projektet. MWW er et helt fantastisk initiativ. Der fi ndes mange små organisationer,
der har sat sig for at gøre en forskel – og der er mange, der drukner i egen velvilje – men MWW med
Illa i spidsen har det, der skal til for at sætte fokus på et af de mest presserende problemer i den 3 verden:
mødredødelighed. Mødredødeligheden skal mindskes med tre fjerdedele inden 2015 – det er et af FN’s
otte ’millenium goals’. Det er desværre også det mål, der er længst fra at blive realiseret! Derfor er der
brug for sådan nogen som Illa, som ud over at gøre en kæmpe indsats for netop dette problem i Etiopien
– og snart Mali – også gør hele denne problematik nærværende for os herhjemme. Illa og MWW har
nemlig formået at gøre Mors Dag til noget nutidigt og cool, afholde fotoudstillinger, lancere Olafur Eliasson-
digitalkunst som Mors Dags-gave, have HKH kronprinsesse Mary som protektor og meget mere. Illa
har i den grad helliget sig MWW-sagen. Det har jeg dyb respekt for.”

fi k Connie Hedegaard sit internationale gennembrud i 2009 – forud for det klimatopmøde, som
skulle have været en triumf, men endte som en fi asko. Hun overlevede uden ridser i lakken, for alle
vidste, at hun havde rejst verden rundt som en utrættelig ambassadør for klimaet. Det har hun siden
gjort i rollen som EU’s klimakommissær. På talerstolen kommunikerer hun stærkt og passioneret. Når
hun går ned fra podiet, netværker hun og danner alliancer, der kan skubbe klimasagen frem. Få
danskere har et så stort internationalt netværk – spændende fra magtfulde politikere til kommentatorer
på verdens største medier. Hun kender sit værd, men fokuserer på opgaven.”

Teater var det det, der slog mig. Jeg kan ikke huske hvad hun gik op i; men hendes ægte tårer husker jeg, og samtidig hendes afslappede, nærmest humoristiske måde at takle tårerne på efter teksten var afleveret og scenen spillet. Allerede som 2. års elev blev hun ansat på teatret, her skulle handles hurtigt, hvis hun skulle sikres for teatret efter endt uddannelse. Breaking the Waves blev hendes sidste rolle på Odense Teater. Hun var fantastisk. Intet mindre. At Reumert-nominering (2009, red.) ikke gav prisen, er svært at forstå. Hendes indlevelse, nuancer, teknik og ærlighed (en variant af naturligheden), gik i denne rolle op i en højere helhed.
Jeg følte faktisk ikke, jeg instruerede hende, hun var Bess og som sådan til stede hele tiden. Hun blev om muligt endnu bedre (ligesom forestillingen), da den spillede på Folketeatret i efteråret 2010. Hendes omsorg for holdet, hendes overskud er et kapitel for sig. Hun fi k den prestigefyldte Ove Sprogøe Pris 2010 for sin Bess i Breaking og Eliza i My Fair Lady. Morten Grundwald sagde til mig: ”Sikke en entre i København”. Jeg kan svare: Vi har meget mere til gode, og det er næsten det bedste.”
Begrundet af teaterdirektør Kasper Wilton.

herhjemme matcher hende. Hun er kendt og elsket for sit klassiske
design i praktiske materialer og med stærk inspiration fra 1950’erne og
60’ernes parisienne. Med en fanskare fra kronprinsesse Mary til popsanger
Medina og til helt almindelige danske kvinder, når hun bredt ud
med sit design. Måske også grunden til, at hendes show er Københavns
modeuges mest eftertragtede. Også internationalt har hun markeret sig
og kan i dag købes i 42 lande. Hun er en kvinde med høje ambitioner, og
kombineret med sit åbenlyse talent har hun formået at skabe et millionforetagende
på de kun otte år, By Malene Birger har eksisteret (i 2009/10
omsatte By Malene Birger for 196 millioner kroner og havde et resultat
af primær drift på 15 millioner kroner). Sidste år solgte hun sin andel af fi rmaet
til IC Companys, der nu driver al forretningen, mens Malene Birger
kan koncentrere sig om det, hun er bedst til, at designe smukt anvendeligt
easy-to-wear tøj til kvinder i alle aldre.”
Begrundet af moderedaktør Mie Juel.

Freja er et perfekt eksempel på en model med en sjælden mangfoldig og interessant skønhed, der tillader, at man går på opdagelse i den igen og igen uden at kede sig.
Bliver en sådan fængslende skønhed fulgt op af evnen (og modet) til at udfordre sit eget udtryk gang på gang
foran kameraet, opstår der magi. Fra første gang jeg fotograferede Freja til magasinet Dansk – blot 14 år gammel – fornemmede jeg intensiteten og koncentrationen.
Allerede dengang hvilede Freja i sig selv som en stædig olding. En selvsikkerhed og jernvilje skinnede
igennem linsen. Siden hen er der kommet en vis portion
fandenivoldskhed til, der synes at klæde det perfekte ydre og krydre det med en helt særlig beundringsværdig og tidssvarende rock’n’roll-charme. Det er det, der giver den stærke personlighed, der ikke lader sig skjule på hverken billeder eller podier. Der er intet forceret eller forstillet over Freja – hun prøver ikke at gøre sig smuk
– hun er egentlig bare sig selv med dertilhørende evigt nye tatoveringer og hjemmeklippet hår. Og det er den
skødesløshed og sjældne rebelske ægthed, branchen elsker. Det er det, der gør Freja så moderne, at hun med
sit look og behagelige henslængthed nærmest definerer en hel periode i moden og er blevet et symbol
på den tid vi lever i.”

den dybeste respekt og beundring. Fordi det er hende, der har gjort big business ud af beauty og har hentet nogle af verdens mest prestigefyldte mærker til landet – herunder Chanel, Gaultier, Guerlain, Gucci, D&G og Chloé for blot at nævne nogle få
fra den imponerende portefølje, der dækker hele Norden. Og fordi hun repræsenterer drømmen om pigen med handelseksamen, der startede som sælger og endte med at eje det halve, danske skønhedsrige. Og endelig fordi hun i en alder af 64 år
nærmest er startet forfra efter at have solgt hele firmaet og have trukket sig tilbage – for så at købe det hele tilbage igen, da det gik dårligt for de nye ejere. Et håndgribeligt bevis for, at creme og parfume kan hjælpe til at holde os unge – også af sind!”

en ildsjæl, der brænder for sit fagområde, og hun har en helt enorm stor betydning for det danske
mediebillede i den forstand, at hun er øverste kvinde for et blad, der jo nærmest har patent på alt, der
omhandler mennesker med blåt blod i årerne. Som chefredaktør har hun formået at drive Billed-Bladet
frem til at være et af Danmarks største ugeblade og givet Billed-Bladet en position, et ry og et omdømme
som bladet, hvor de kendte udleverer mere af sig selv, fordi de ved, at nyhederne bliver serveret
for læserne ærligt og ordentligt. Som topprofessionel journalist, med et stort personligt netværk, har
hun gang på gang sikret Billed-Bladet de gode nyheder før alle andre medier og lever på alle måder
op til bladets slogan om at ’lidt kongelig har man da lov at være’. Hun er med til at sørge for at ordet
’monarki’ fortsat er positivt ladet, og med sine altid smilende øjne toner hun gerne frem på skærmen
ved royale begivenheder af enhver karakter. Sammen med Billed-Bladet samler hun danskerne om
vores alle sammens yndlingsfamilie (den royale, red.), og derfor er hendes indsats også interessant
som sociologisk fænomen. Annemettes dedikation er grænseløs; hun sover med sin telefon i hånden,
når der er optræk til royale begivenheder. Den form for engagement er absolut beundringsværdigt.”

red.) for Hævnen, beviste hun for hele verden, hvad vi længe har vidst herhjemme: At hun er en fi lminstruktør i særklasse!
Ikke alene lokker hun folk i biografen i hobetal, hvad enten hun serverer komedie a la Den eneste ene eller de store
menneskelige dramaer, som hun de senere år har gjort til sit varemærke, hun har også fået det store udland til at rette
opmærksomheden mod dansk fi lm. Ikke mindst efter hendes fl otte Oscarnominering for Efter brylluppet (2007, red.) og
den internationale debut Things We Lost in the Fire med verdensstjernerne Halle Berry og Benicio Del Toro. Susanne Biers
magiske opskrift? Hun formår at fortælle om livets store smertepunkter i en tone, så vi føler, at det lige så godt kunne være
os og vores liv, hun fortæller om. Fortalt fra hjertet til hjertet.”