Den franske designerduo Gilles & Boissier fanger hurtigt et kræsent øje. Deres tidløse indretninger af nogle af verdens finere restauranter, forretninger og private hjem minder om fascinerende sceniske koreografier. ELLE Decoration mødte Dorothée Boissier til en snak.
Tekst: Birgitte Ellemann Höegh
Deres første projekt var indretningen af den 1.400 kvadratmeter store restaurant Buddakan i New York, der miksede fransk og kinesisk kultur. Det kastede et hav af andre restaurant-indretninger af sig i byer som Miami, London, Beijing og Paris. Derefter begyndte private kunder at henvende sig, i ønsket om at det franske designerpar satte deres præg på deres hjem, og siden var det fashionmærket Moncler, kendt for deres dynejakker, der fik dem til at indrette flag-shipstores. Som det sidste skud på stammen er de nu også begyndt at designe hoteller.
ELLE Decoration mødte den kvindelige part i den fremadstormende franske designerduo, Dorothée Boissier, til en snak om interiør, design og stil.
Læs også: Boligredaktørens 10 juni-favoritter
Hvad inspirerer dig, når du går i gang med dine egne projekter?
”Alting – det kan være et landskab, en udstilling, et show, en smuk T-shirt, et tekstil eller en kunstner – senest en udstilling i Paris på Le Centre Pompidou. Det var en skulptur af Georges Braque, som var samtidig med Picasso. Han havde sat et cykelhjul oven på en skammel. jeg havde forberedt et foredrag og kunne bruge den skulptur til at beskrive mit og Patricks samarbejde. Fordi jeg kan repræsentere taburetten, mens Patrick er det mere luftige cykelhjul i toppen.”
Hvorfra udspringer din interesse og flair for indretning?
“Jeg har altid været meget følsom over for indretninger. Da jeg som barn kom i operaen eller balletten, blev jeg suget ind i indretningen. Det var en meget sensitiv oplevelse, som jeg ikke havde så mange ord på bagefter – noget, jeg blot betragtede meget intensivt. jeg startede med at læse politiske studier på universitetet, men da jeg dumpede en eksamen og fik en mulighed for at tænke over, hvad jeg virkelig interesserede mig for, gik jeg gennem min frygt og indså, at jeg skulle på kunstskole.”
Hvordan kom du frem til, at du skulle lave interiørdesign?
“Jeg vidste det, fordi jeg tænker i tre dimensioner. Jeg elsker at føle et rum, lugte det og lytte til dets musik, så jeg vidste, at det kun kunne være interiørdesign og ikke fotografi eller grafisk design for den sags skyld. Operaen Madam Butterfly står stadig stærkt for mig. Jeg elsker den opera – lyset, musikken og indretningen, så jeg har syntes, at det har været fantastisk at kunne konvertere de indtryk til så mange forskellige universer.”
Har du yndlingsmaterialer, som altid indgår i dine indretninger?
”Ja, vi elsker træ og marmor, som begge er materialer, der aldrig er de samme. de udtrykker altid nogle forskellige følelser og kan for eksempel både være bløde og hårde eller ligefrem brutale i deres udtryk. Marmoren er meget moderne lige nu, men hvis du ser på gamle bygninger og slotte, så indgår marmoren alle vegne. Den har altid været i vores historie. Jeg ved ikke, om den er i vores indretninger om 10 år. Vi orienterer os ikke ud fra modetendenser, men vil altid gerne ende op med et holdbart resultat.”
Er det smukkeste rum designet endnu?
”Jeg tror ikke, det eksisterer. For det handler om, hvem du er, og hvordan du modtager det – hvilket humør du er i, din alder og meget mere. Men mit eget yndlingsrum ligger nok på et gammelt hotel i Kyoto, som hedder Tawaraya. Jeg elsker det sted. Det er indrettet for mere end 200 år siden og er et meget dybt projekt, der ikke handler om at være fancy. Det har sjæl.”
Læs også: Caroline Feiffer: Sådan bor jeg!
Kom med indenfor hos Dorothée Boissier og Patrick Gilles’ lejlighed i Paris og oplev nogle af deres mange indretningsprojekter verden over.
Psst… Brug pilene i galleriet eller ‘swipe’ dig igennem.