Interiør

Kom med ind i designer Charlotte Lynggaards smukke hjem

- 22/08/2022

Designer Charlotte Lynggaards hjem er hendes helle, og det er i evig forandring. Basen er ren og hvid, de store elementer klassiske og langtidsholdbare, så hun kan skeje ud med de mindre elementer, men altid gå tilbage til zen. Det giver plads til at leve og en hverdag, hvor man aldrig ved, hvor mange der sidder om bordet til middag.

Der hænger et levet liv i luften, når man træder ind i Charlotte Lynggaards hjem. Et hjem, der er skabt gennem mange år, også flere end de 27, der er gået, siden hun og hendes mand flyttede ind på deres bryllupsnat. Gennem den tid er de gået fra at være kun de to til at være fem, da de fik deres tre børn, hvoraf kun en stadig bor hjemme i teenageafdelingen i kælderetagen. Og gennem livets forandringer har de naturligt ændret, hvordan de har brugt boligen, ligesom de løbende har tilført nye funktioner og tilføjelser som indbyggede skabe, som man først finder ud af, man har brug for, når man lever i hjemmet.

For Charlotte Lynggaard er et hjem ikke bare en ramme, men afgørende for alles velbefindende, og hendes hjem er hendes helle – og i evig forandring.

”Jeg kan lide at skabe, og jeg elsker at lave om. Mine forældre var ved at blive vanvittige over, at jeg hele tiden lavede om på mit værelse, og folk kan have det sådan ”kan det skab nu ikke bare stå der?” Men jeg kan godt lide processen, jeg hygger mig med det,” siger Charlotte Lynggaard, som jævnligt tager alt ud af et rum, skurer og skrubber og sætter tingene ind på en ny måde, giver billederne på væggene nye pladser eller bringer nye ting ind.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Midt i huset, mellem stuen og spisekøkkenet, har Charlotte Lynggaard indrettet sit hjemmekontor med moodboard og tegneredskaber klar, når inspirationen melder sig.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

I den ene ende af stuen har Charlotte Lynggaard skabt et læsehjørne med en chaiselong fra Living Divani og et vintage sidebord i rattan fundet hos The Apartment.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

I den ene side af kontoret står en smuk antik stol, der er et arvestykke, som er blevet ompolstret, og et vintage møbel med magasiner, bøger og en samling af muslingeskaller.

Ordentlig boheme
Rammerne i Charlotte Lynggaards hjem er altid de samme, hvide og enkle, fordi hun altid skal kunne ”gå tilbage til zen”. Basen skal være rolig og ren, hvilket i øvrigt også gælder den måde, hun klæder sig på, og så kan hun skeje ud efter humør. Derfor er de store møbler i hjemmet klassiske i både form og farve og i en kvalitet, så de både kan tåle at blive brugt og potentielt gå i arv. Selv beskriver Charlotte Lynggaard sin stil som ”bohemian med ordenssans”. Romantisk, men ikke for sødt. Enkel, men med elementer af fransk og engelsk. En del af tingene i hendes hjem er arvestykker fra både hendes egne og hendes mands bedsteforældre, andre ting er taget med hjem fra parrets mange rejser gennem tiden. Og som noget nyere er der kommet skulpturer til, som hendes mand, Michel Normann, er begyndt at lave.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich
Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Naturen er der, Charlotte Lynggaard finder sit åndehul, og indimellem tager hun en hel dag, hvor hun bare kigger ud i luften for at nulstille hjernen, så hun har overskud til sin krævende hverdag.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Spisekøkkenet er der, hvor familie og venner samles om det store spisebord, og Charlotte Lynggaard har for længst indset, at hun ikke kan vide, hvor mange der er til middag.

”Vi har altid gang i noget ved spisebordet herhjemme. Michel modellerer, jeg tegner smykker og maler akvareller,” fortæller Charlotte Lynggaard, der, apropos spisebordet, aldrig ved, hvor mange der er om bordet til middag.

”Der er meget servering her i huset, og sådan kan vi lide det. Vores børn og deres venner, vores egne venner og familie kommer bare forbi, og derfor er der heller aldrig noget, der er portionsanrettet her i huset. Nogle gange kunne det være rart at vide, men vi finder altid ud af det. Vi deler, det, der er, laver lidt ekstra af noget andet. Vi er bedst til spontane arrangementer, og derfor er vi også nødt til at være lidt loose. Men det skal være god mad, og det skal se ordentligt ud, og det kan en kartoffelsuppe eller en omgang pasta med urter og hjemmelavet pesto også sagtens,” siger Charlotte Lynggaard.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Mange steder i huset har Charlotte Lynggaard fået snedkerbyggede skabe og hylder, bl.a. som her i køkkenet, hvor vitrinelågen gør, at der er frit udsyn til de smukke glas, fade og skåle.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Man skal gøre sig umage, både i det store og det små, mener Charlotte Lynggaard. Her er hun i gang med at dække op med bl.a. dækkeservietter og mundservietter fra sin nye kollektion ”North Sea” for Svenskt Tenn.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

”Der er noget meget dekorativt over fisk,” mener Charlotte Lynggaard, der har malet motiverne til Svenskt Tenn-kollektionen i hånden.

Sanseligheden skal ind
Det med at gøre det, hun gør, ordentligt og at gøre sig umage går igen hos Charlotte Lynggaard.

”Jeg hader sjuskeri og venstrehåndsindsats. Du skal gøre det alligevel, så gør det da ordentligt! Det synes jeg er vigtigt, også at give videre til næste generation: ”Vælg det, I brænder for, og gør jer umage med det”.”

Den holdning danner også baggrund for, at hun er gået ind i et samarbejde med designvirksomheden Svenskt Tenn.

”Jeg er så privilegeret, at jeg får rigtig mange tilbud, som jeg må sige nej til. Men Svenskt Tenn er et univers, jeg har været betaget af, siden jeg var barn, og muligheden for at være en af deres større samarbejdspartnere siden Josef Frank blev jeg nødt til at takke ja til,” fortæller Charlotte Lynggaard om borddækningskollektionen The North Sea, der netop er blevet lanceret, og som i høj grad er blevet til ved spisebordet derhjemme – i hånden.

”Motiverne på tekstilerne har jeg malet med akvarel, servietringene har jeg modelleret i ler og voks. For mig er sanseligheden vigtig, og jeg skal have tingene i hænderne for at få det rigtige udtryk.”

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Hvert rum er indrettet med små hjørner og funktionelle områder, som her i soveværelset, hvor der i halvvæggen er lavet en indbygget reol og i hjørnet en antik stol, som er et arvestykke, der er blevet ombetrukket.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

Mønstrene, der findes flere steder i boligen, er både iøjnefaldende og underspillede og giver personlighed til de hvide rammer.

Foto: Marie Louise Munksgaard. Styling: Trine Frølich

De indbyggede skabe i den ene del af soveværelset gemmer på skønne gevandter, der afspejler Charlotte Lynggaards sikre stil.

Læs ogå

Kom med indenfor i designer Katrine Binnés forvandlede fabrik i et baghus på Frederiksberg