Af Mille Collin Flaherty og Stine Braunschweig - 16/04/2015
Home / Interiør / Branchens favoritter: De italienske stormestre
I anledning af den italienske møbelmesse Salone del Mobile i Milano, hvor ELLEs chefredaktrice og boligredaktør er med, kigger vi tilbage på nogle af branchens største navne fra italien - de italienske mestre.
Chefredaktør Cecilie Christiansen og boligredaktør Mette Skjødt er netop taget til Milano for at deltage i verdens største møbelmesse, Salone del Mobile, der finder sted i Milano. På messen vil alt det nyeste inden for møbeldesign af designere fra hele verden blive vist.
Og der er bare noget ved italiensk møbeldesign, som ikke findes andre steder i verden, og nu er flere af de italienske stormestre inden for møbeldesign endnu engang blevet en del af branchens favoritter.
Vi kender deres design og drages af deres stil. Men hvem var det, de var, og hvem er det nu, de er? Bliv klogere på Castiglioni, Ponti, Fonzoni, Pesce, Aulenti, Lissoni og Sottsass og på et stykke af alletiders vigtigste formgivning.
Læs om de italienske mestre, hvor du også kan gense nogle af deres ikoniske designs. Lige nu kan du også følge Cecilie og Mette på Instagram, @elledecorationdk, i Milano, hvor de holder dig opdateret under Salone del Mobile møbelmesse.
Psst… Brug pilene i galleriet eller ‘swipe’ dig igennem.
Foto: PR
”Start from scratch. Stick to common sense” – det var en logisk tankegang, der prægede Achille Castiglionis tilgang til design. Han var ofte inspireret af hverdagens objekter og materialer som aluminium og stål, og hans kreative force var evnen til at skabe effektfulde, sensuelle former med minimale midler. Han studerede arkitektur i Milano og etablerede i 1944 eget designstudie. Han var blandt andet med til at grundlægge museet Milan Triennale. Hans personlige, humoristiske udtryk gennemsyrer hans enorme virke og særligt hans mange smukke lamper. Af Mille Collin Flaherty.
Foto: PR
Selv om Ettore Sottsass blev født i Østrig, er han kendt som ’the godfather of Italian design’. Efter sin uddannelse på arkitektskolen i Milano arbejdede han nogle år for George Nelson i new York, før et job som designkonsulent for skrivemaskinekoncernen Olivetti lokkede ham tilbage til italien. Her designede han rejseskrivemaskinen Olivetti Valentine, der med sit moderne, røde look satte nye standarder for kontorinventar, særligt fordi den ikke var ment til brug i et kontor, men derhjemme og på rejser. Ettore Sottsass var optaget af design med sociale dimensioner. Han blev i 1980’erne foregangsmand for antidesignbevægelsen Memphis. Længe efter Memphis-gruppen blev opløst, fortsatte sottsass som designverdenens enfant terrible med at provokere og udfordre det etablerede. Af Mille Collin Flaherty.
Foto: PR
Angiolo Giuseppe Fronzoni var igennem hele sit virke optaget af objekters iboende funktion, deres instrumentelle mening. Han bidrog til selve defnitionen af et rent, minimalistisk formsprog. Mange af hans plakater er i dag en del af MoMa’s faste udstilling i New York, og hans design markerer en designhistorisk milepæl. En stor del af hans værker er usignerede, fordi han mente, at en afsender ville forstyrre kommunikationen, ligesom han havde en demokratisk tilgang til sit fag: design var for alle, og alle kunne i princippet kalde sig designer. Af Mille Collin Flaherty.
Foto: PR
Gaetano Pesces arbejde er blevet beskrevet som ”the architectural equivalent of a brainstorm,” og googler man hans navn, er det ikke svært at forstå den sammenligning. I såvel materialevalg som farver og former bevæger Gaetano Pesce sig ud i stort set alle afkroge af ethvert givent emne, og man tør kun gætte på, hvordan næste sofa, bord eller bygning kommer til at tage sig ud: som en klods, en klovnedragt eller en kongestol i plastik, velour eller gummi, måske. Gaetano Pesce har siden 1980 boet og arbejdet i new York, hvor han leder sit eget design- studie Pesce ltd., der har tætte arbejdsrelationer til firmaer som B&B Italia, Cassina og Vitra. Af Mille Collin Flaherty.
Foto: PR
Gio Ponti var en mand af mange talenter: designer, arkitekt, skribent, redaktør, foredragsholder og illustrator – ikke nødvendigvis i den rækkefølge, men ofte på samme tid. Han advokerede tidligt for dekorative former, figurer og farver på et tidspunkt, hvor kodeordet i alt design, var funktion. Han var en central figur i italiens kulturelle renæssance og blev, sammen med filminstruktøren Fellini, Vespa-scooteren og La Pavoni-espressomaskinen, han selv designede, indbegrebet af la dolce vita i 1950’ernes Italien. Af Mille Collin Flaherty.
Foto: PR
For Piero Lissoni er mennesket i centrum, når han skaber arkitektur, indretning og møbler. Han har aldrig funktion eller formål for øje, men de mennesker, der skal bo, arbejde, slappe af eller leve i det univers, han former. Han kalder af den grund selv sit design for ’humanistisk’. I1986 etablerede han studio Lissoni, der siden blev ændret til Lissoni Associati. Piero Lissonis særlige stille æstetik og sans for at skabe rum og møbler, der ikke larmer, men bare fungerer, har givet ham opgaver over hele verden. Af Mille Collin Flaherty.