I et charmerende baghus bag Det Kongelige Teater har Kresta Asp og Simon Augustesen skabt en harmonisk oase, hvor skandinavisk design og moderne kunst smelter sammen med hverdagens familieliv i et på én gang hyggeligt og stilfuldt hjem. Op til jul bliver der pyntet med stjerner og engle fra Krestas barndom og masser af gran og friske blomster.
HER BOR
Kresta Asp Augustesen og Simon M. Augustesen. Sammen har de datteren Ellie på tre år. Kresta arbejder som head of PR & Communications hos Stelton A/S; Simon er kommunikationsdirektør hos CIP. Familien bor på mezzaninen i et charmerende baghus på 140 m2 bag Det Kongelige Teater i en baggård, der føles som en skjult oase midt i København, hvor de både kan nyde bylivet og trække sig tilbage i ro og fred.
Efter flere år med udstationeringer i Pennsylvania og New York havde Kresta og Simon brug for forandring og ønskede samtidig at komme tættere på familien i Danmark.
“Vi fik Ellie, da vi boede i New York. Egentlig havde vi beholdt vores lejlighed på Vesterbro, men vi havde et behov for at plante om, så da vi fandt baghuset her, som gav mere plads, mere ‘jordforbindelse’, en gårdhave og en perfekt beliggenhed i hjertet af København, føltes det som den helt rette kombination for os,” fortæller Kresta.
Beliggenheden er vitterlig midt i hovedstadens hjerte, kun et stenkast fra livlige Kongens Nytorv. Alligevel er her stille som i en forstad og helt roligt, så snart porten mod gaden lukker lydløst i for omverdenen. “Vi elsker, at vi er så tæt på alt det, København har at byde på – caféer, kanalen og kulturen – men at vi kan trække os tilbage i gårdhavens dybe, stille ro,” siger Kresta.
Det var kærlighed ved første blik, da de trådte indenfor i lejligheden for knap to år siden. Gårdhaven, de store, åbne rum, loftshøjden og lyset fra de høje, gamle vinduer var blot nogle af de faktorer, der fik dem til at skrive under med det samme. Lejligheden havde netop undergået en større renovering, så det, der skulle gøres, var i småtingsafdelingen.
“Vi kunne selvfølgelig ikke lade være med at sætte vores eget præg på det og har fået malet både vægge, lofter og gulve, og så har badeværelset fået en større omgang,” siger Kresta.
Uden at det er en bevidst strategi, er hjemmet indrettet med næsten udelukkende dansk design, i en blanding af nyt og gammelt, designklassikere og gedigne vintagefund – og masser af kunst, som er en interesse, Kresta og Simon deler.
“Vi har en stor forkærlighed for moderne dansk kunst og fotografi, men samlingen rummer også skulpturer og andre kunstværker, der tilfører rummene karakter. Vores ‘Concrete Chair’ af Magnus Pettersen er et godt eksempel – selvom den efterhånden er blevet lidt af en joke, da den er et logistisk mareridt at flytte rundt på, hver gang vi flytter,” siger Kresta.
Hun er særlig glad for parrets værker af Mark Ebert Løvendahl og Tal R, for det af Farshad Farzankia og for et lille Kurt Trampedach-værk. De seks store fotografier af Kaspar Bonnén, som hænger i soveværelset, var det første værk, Simon og hun købte sammen, og det har fulgt parret overalt. På trods af størrelsen har de altid formået at få dem hængt op samlet, og det er nok deres mest ‘berejste’ kunstværk.
Netop fordi parrets møbler og kunst havde penduleret over Atlanten de sidste mange år, var det lidt af et spil Tetris at få møbler fra New York og fra lejligheden på Vesterbro til at gå op i en højere enhed.
“Alligevel var det ret ‘plug & play’ her, hvilket også var det, vi faldt for. Da vi endelig fik pakket de sidste kasser ud, kunne vi sætte punktum med fjerde flytning på fire år. Vi havde et stort behov for at finde en base, hvor vi kunne male væggene med ro i sindet, fordi vi ikke skal videre igen om fem minutter.”
Visionen for indretningen af den nye, stabile base var at skabe et hjem, hvor æstetik og funktionalitet går hånd i hånd.
“Et sted, hvor de praktiske løsninger ikke dominerer, men derimod smelter naturligt sammen med os som familie. F.eks. elsker jeg, at vores spisebord – det ikoniske ‘Circular’-bord af Arne Jacobsen – sagtens kan fungere som ‘troldmandens værksted’ med fingermaling, slim og tomatsovs, uden at jeg skal bekymre mig om bordet,” siger Kresta.
Selv beskriver hun deres fælles stil og udtryk som ‘klassisk skandinavisk med et moderne islæt’, og hun elsker at bringe farve og tekstur ind i hjemmet med kunst og tekstiler.
“Vores lange, sarte, gule gardiner fra Arne Aksel tilføjer et let og luftigt udtryk, mens sofaerne, som er betrukket med Christopher Farr-stof i blålige og hvidlige nuancer, skaber en harmonisk kontrast. Tilsammen opleves rummet både blødere og mere personligt, fordi farverne komplementerer hinanden, uden at de bliver for neutrale.”
Kontraster er også en rettesnor, når det gælder livsfilosofi omkring det hjem, familien har skabt.
“Vores hjem skal være let at leve i – et sted, hvor vi bare kan være os, med plads til både champagneglas og havregryn. Det skal være funktionelt og praktisk, men samtidig have en atmosfære, der indbyder til afslapning og samvær,” siger Kresta.
Særlig glad er familien for løsningen med den indbyggede reolvæg i stuen, for kunsten og for de to Erik Jørgensen-sofaer, de fandt antikvarisk på Bornholm sidste sommer, og som Kresta selv har restaureret: skiftet gjorde, udskiftet skummet og syet både betræk og samtlige pyntekanter. Det har været en krævende proces, som har taget både tid og tålmodighed, men resultatet gør hende virkelig stolt.
“Jeg håber, at Erik Jørgensen selv ville blåstemple mit valg af stof og give et anerkendende nik til mit arbejde. Jeg har lovet Simon aldrig at kaste mig ud i et lignende projekt. Men der er noget helt særligt ved at bruge et møbel, som har fået nyt liv, og som bærer sin egen historie,” siger Kresta.
Familiehistorie bliver der også skrevet i lejligheden, der netop nu er pyntet op til jul med gran, kogler og masser af julepynt, som Kresta har arvet. Allerede i november bliver kassen med pynt fundet frem, og med den bliver der skruet op for forventningens glæde. Som Kresta siger:
“Jeg har gennem årene samlet en del julepynt, så det bliver en blanding af nyt og nostalgisk. Jeg elsker at skabe en hyggelig stemning.”
KRESTAS JUL
Hvilken julepynt holder du særligt af?
Jeg elsker vores gamle julepynt fra min barndom, som bærer på mange minder. Samtidig sniger nogle af Steltons smukke designobjekter sig ind – de er perfekte til en moderne jul.
Hvordan fejrer I jul?
Vi fejrer altid jul med familien, helt klassisk, med and og alt, hvad der dertil hører, og hvor vi nyder flere dage sammen med vores familier. Hvert andet år skifter det, og det er sjældent det samme sted. Nogle gange er vi på ski, eller også rykker hele familien ned i det store familiesommerhus og bruger juledagene der og går ture ved vandet, som jeg holder meget af.
Hvor skal I holde jul i år?
I år skal vi fejre jul hos min familie. Det bliver en klassisk, hyggelig jul, forhåbentlig med sne! Vi skulle egentlig have været på ski i år, hele min familie elsker at stå på ski, men nu er min søster gravid, og så gav det mere mening at blive hjemme.
Hvad er en god december måned for dig?
For mig har december altid været fyldt med hyggelige stunder med familien, gløgg, julepynt og den særlige forventning, der bygger op til julen. Tidligere har efteråret ellers aldrig været min årstid – jeg har næsten hadet denne tid på året med regn, blæst, mudder og alt det, som følger med. Men siden vi fik Ellie, som har fødselsdag i november, har denne tid på året for alvor ændret karakter for mig – alle de små, gode undskyldninger for at trække indendørs, drikke varm te og æblegløgg (som jeg elsker) og selvfølgelig nyde en småkage eller to. Det er blevet en tid med glæde og nærvær, hvor alle de små traditioner gør mørket hyggeligt og til noget helt særligt.
Hvad er en god jul for dig?
En god jul er, når vi er sammen som familie, og der er tid til at nyde det hele i ro og mag. Det handler ikke om perfektion, men om nærværet og de små øjeblikke, der gør julen særlig.