Med marken i baghaven, bogstaveligt talt, har tidligere moderedaktør på ELLE, Johanne Brostrøm Glahn, og hendes familie bosat sig i et nybygget hus, der er tegnet, så det passer præcis til deres behov. Her er åbne døre, arme og vidder så langt øjet rækker, og selv om det kan synes langt at pendle til København, er skuldrene helt nede, når man træder ind over en spritny dørtærskel, der aldrig knirker.
Her bor
Johanne og Emil Brostrøm Glahn, der sammen har børnene Alfred på 9 år og Esther på 5 år. Johanne er tidligere moderedaktør på ELLE, og arbejder nu som selvstændig stylist. Emil er kundechef i et forsikringsselskab. Huset, på 210 kvadratmeter i Hornbæk, er nybygget inspireret af den lokale byggetradition.
De er begge vokset op i området, men valgte som mange yngre at bosætte sig i København. Efter tolv år med storbyens puls som evig rytme, og nu med et lille barn, valgte Johanne og Emil at flytte deres lille familie tilbage til rødderne, hvor de kan ånde, slå ud med armene og være tæt på naturen. At det netop blev i Hornbæk, var mere tilfældigt, men at her er et hyggeligt nærmiljø, og at venner og familie bor lige om hjørnet, trak.
Til at begynde med boede familien i et hyggeligt gammelt hus midt i Hornbæk by, men ønsket om mere plads, da lillesøster kom til, gjorde dem nysgerrige på mulighederne i området. Og da de faldt over grunden med udsigt til markerne, var de ikke længe om at slå til – også selv om deres hus endnu ikke var solgt.
Processen med at skabe sine egne rammer fra bunden var både spændende og sjov, angstprovokerende og udfordrende. De begyndte med at få huset tegnet af en arkitekt ud fra ønskerne om antal rum og fordelingen af dem, men på grund af corona, trak processen ud. Håndværkerne havde kronede dage, og det var næsten umuligt at få fat i folk, der kunne bygge. Herudover steg priserne på materialer og særligt træ eksplosivt i netop den periode. Efter to frustrerende år, hvor de var ved at give op flere gange, lykkedes det at få et hold på, og et hus bygget – med få kompromiser undervejs.
“Efter at have istandsat vores to forrige boliger inden for eksisterende rammer, havde vi her mulighed for at sætte vores helt eget præg på vores kommende hjem. Vi elsker vores snedkerkøkken og det store foldedørsparti i egetræ. Om sommeren står de næsten altid åbne mod haven og skaber hermed en flydende overgang mellem inde og ude. For os er køkkenet husets hjerte og her, vi opholder os mest som familie,” fortæller Johanne Brostrøm.
Der er stor forskel på at indrette et hus med iboende sjæl og historie og et, der har et glat ansigt som det, de bor i nu. Johanne beskriver indretningen som funktionel, enkel, æstetisk og varm, og har nok tendens til her, i modsætning til i deres tidligere hjem, at skære ind til benet, fordi det passer til huset, at stilen er enkel. Samtidig kan det være en udfordring, at det ikke bliver netop det – for minimalt.
“Man får ikke meget forærende med et nyt hus, og det kræver meget at gøre det personligt. Jeg kan godt nogle gange savne en charmerende stuk eller nogle smukke, gamle gulve,” forklarer Johanne.
Både hun og Emil har brug for lys og højt til loftet, og så drages de af naturlige, varme materialer som træ, uld og læder.
“Vi har en helt klart en forkærlighed for danske møbelklassikere. Jeg kan godt lide at der er balance mellem nyere design og ting med historie – som at kombinere en klassisk Børge Mogensen-stol med en minimalistisk Akari-lampe og vintagefund som keramik eller en romantisk lysestage,” siger Johanne, der elsker gardinerne fra &Drape, der forvandler køkkenet og spisepladsen fra åbent og luftigt til privat og hyggeligt.
“Gardinerne tilfører rummet en fin lethed, uanset om de er trukket for eller fra. De krævede lidt overtalelse fra min side.”
Hjemmet er holdt i nedtonede nuancer, og vægge og lofter er hvide, fordi Johanne ikke syntes, det gav mening at male de rene linjer i farver.
“Jeg trives bedst i rolige nuancer, men igennem de sidste par år har jeg haft lyst til at bruge lidt flere farver, for eksempel i tekstiler, et værk eller et stykke keramik,” siger hun.
Særligt glad er hun for den liggende kvindefigur af billedhuggeren Povl Søndergaard.
“Jeg fik den af min far, da jeg fyldte 40 år. Den har altid været i mit barndomshjem og betyder noget helt særligt, da den minder mig om min mor, som desværre ikke er her mere.”
Johanne og Emil har ikke som sådan investeret i dyr kunst, men har gennem årene samlet en blanding af arvestykker og værker fundet på gallerier.
“Vores lille samling betyder meget for mig – og en flot indramning kan også gøre meget.”
Fra gammel lejlighed til nyt hus, fra storby til landsby, fra liv og larm til saliggørende ro. Livet i Hornbæk er forskelligt fra det i byen, og her, med udsigt til markerne så langt øjet rækker, kommer man helt ned i gear, også selv om både Emil og Johanne flere dage om ugen pendler til København.
“Det vigtigste for os var at skabe en rolig base, hvor vi kan lade op, og hvor der er plads til såvel masser af gæster som et stille familieliv. Den mission er vi lykkes et godt med.”