Home / Interiør / Bolig / Hjemme hos Heidi Hofmann: Designerens detaljer
I hjertet af Vesterbro i København bor modedesigneren Heidi Hofmann, som har inviteret os indenfor til et kig i hendes smukke hjem. Stilen er kosmopolitisk, tydeligt påvirker af mange rejser og en vennekreds med mange kunstnere. Til sammen skaber det et hjem, fyldt med personlige fortællinger.
Tekst: Marie Monrad Graunbøl
Bag den tunge hoveddør i en klassisk københavneropgang på Vesterbro gemmer sig en lejlighed, der hurtigt får en til at glemme, hvor i verden man befinder sig. Sofaens puder er fra Istanbul og Capri, lamperne er de originale udgaver af franske Jean Prouvé, spisebordet er formgivet af finske Eero Saarinen, og væggenes mange kunstværker er hentet hjem fra auktioner, gallerier eller kunstnernes egne atelierer overalt i verden. Bag det raffinerede miks af international inspiration står modedesigner Heidi Hofmann og hendes mand Claus Robenhagen, der arbejder som kunsthandler for det London-baserede galleri Lisson Gallery.
”Vores hjem fortæller om de rejser, vi har taget sammen, og om de år, vi har boet i London, men afslører nok også, at vi begge lever af at forholde os til æstetik og sætter pris på godt håndværk, fordi vi ved, at det kræver talent og mange års øvelse at fremstille noget, der er interessant at se på,” fortæller Heidi, der står bag det danske mærke Hofmann Copenhagen.
Også parrets interesse for samtidskunst er let af læse, når man lader blikket vandre fra væg til væg. Men det er ikke kun de mange ophængte tegninger, tryk og fotografier, der tiltrækker opmærksomhed – det gør også et sæt fløjdøre af den danske kunstnerduo Bank Rau, der skiller spisestuen fra soveværelset.
”Kunst fylder meget i vores liv, ikke kun fordi Claus arbejder i netop den verden, men også fordi vores omgangskreds altid har bestået af kunstnere og gallerister. Derfor er det også ofte i kunsten, at jeg finder inspiration til mine kollektioner,” fortæller Heidi, der især lader sin kreative proces påvirke af navne som Richard Tuttle og Sol Lewitt og kunstnere fra 1960’ernes USA og Sydamerika.
Resten af indretningen er præget af en forkærlighed for sjældne vintagefund og historiske objekter.
”Claus er til enkelhed og minimalisme, mens jeg er samleren i forholdet. Jeg har svært ved at modstå et godt loppefund, uanset hvor jeg er i verden, og hvor besværligt det bliver at fragte hjem, og jeg befinder mig allerbedst i et kreativt rod, hvor tingene ikke altid finder deres faste plads med det samme,” fortæller Heidi.
Parret er til gengæld fælles om en udpræget sans for kvalitet og har – loppefund eller ej – begge høje krav, når det gælder det interiør, der finder vej ind i lejligheden. Også når det betyder, at der kan gå årevis, før de kan sætte sig i den perfekte stol, eller at de må lede længe efter det gardin, der giver det helt rigtige lys i soveværelset.”Vi strækker os gerne langt for at få den originale løsning eller lige præcis det design, som er interessant at se på og passer ind i resten af lejlighedens indretning. Det er helt o.k. at vente, til vi har råd eller falder over det rette.”
“Designerens detaljer” blev trykt i ELLE Decoration nr. 15 i januar 2016
Tag et kig i galleriet nedenfor og se de fine billeder fra designerens lejlighed på Vesterbro.
Psst..Klik eller ‘swipe’ dig gennem galleriet.
Foto: Mikkel Tjellesen
Soveværelset og de tre stuer ligger i forlængelse af hinanden, hvilket giver et smukt sammenhængende flow i lejligheden. Marmorbordet er formgivet af finske Eero Saarinen i 1957, mens stolene med lædersæder er designet af den franske arkitekt Charlotte Perriand. Heidis elskede testel i spinkelt porcelæn med inspiration fra konkylier af danske Arje Griegst for Royal Copenhagen er et sjældent samleobjekt. Lysekronen er et vintagefund.
Foto: Mikkel Tjellesen
I stuen er sofaen et arvestykke fra Heidis bedsteforældre. Den er ombetrukket med velour fra Designer’s Guild og fyldt med en samling puder fundet på rejser til Capri og Istanbul. Det elegante bakkebord er designet af Josef Frank i 1930’erne, mens lampen er af den franske arkitekt Jean Prouvé. Stolen betrukket med silke er fundet antikvarisk i London, og glaskuglen er købt ved et besøg i arkitekten Luis Barragáns hus i Mexico. Sofabordet, der i virkeligheden er en bænk, er designet af Børge Mogensen.
Foto: Mikkel Tjellesen
Hvor end man vender blikket hen, mødes det af kunst – fra lovende nye navne til store internationale stjerner. Her har en vase, som Heidi har arvet fra sin tipoldemor, og et lille mexicansk kranie af perler fået selskab af en tegning af danske Alexander Tovborg og et foto af japanske Nobuyoshi Araki. Den fine fugl med æg er et værk af Urs Fischer.
Foto: Mikkel Tjellesen
Foto: Mikkel Tjellesen
Badeværelset er lejlighedens mindste rum, og for at forenkle udtrykket er der brugt ens mosaikfliser på både gulv, vægge og loft. Vasken, der er integreret i et bord, er designet af Jaime Hayon for Architect. Spejlet er fundet på et loppemarked i Paris, og den japanske silkekimono er et vintagefund fra 1950’erne.
Foto: Mikkel Tjellesen
Det svungne makeupbord fra 1920’erne er købt på en auktion og er i brug hver dag. Her er Heidis samling af antikke hatte altid inden for rækkevidde, ligesom hendes æsker med smykker. Stolen er designet af GamFratesi for Gubi.
Foto: Mikkel Tjellesen
Den fine æske fra 1940’erne er fundet på loppemarkedet The Garage i New York, parfumen er Heidis yndlingsduft fra Frederic Malle, armbåndene i plastik er også et heldigt loppe-fund, mens sølvskålen er fra Living Georg Jensen.
Foto: Mikkel Tjellesen
Parrets alt for smalle dobbeltseng blev for nylig erstattet af en moderne klassiker i træ – designet af Ilse Crawford. Sengetæppet er fra Society, puden er taget med hjem fra en rejse til Istanbul, og natbordet er hentet i Paris. Lysekronen er af østrigske Emil Steiner, og spejlet er købt på auktion.
Foto: Mikkel Tjellesen
Køkkenets enkle elementer er tænkt og tegnet af parret selv og derefter bygget med hjælp fra firmaet Wonderwood. De enkle pendler, der var den perfekte indflytningsgave fra Heidis svigermor, er formgivet af finske Alvar Aalto, mens den lille højtaler er designet af Cecilie Manz for B&O Play.
Foto: Mikkel Tjellesen
En af indretningens styrker er mikset af forskellige stilarter, hvilket især ses i arbejdsværelset. Glasbordet, der fungerer som parrets skrivebord, er designet af italienske Vico Magistretti. Stolen er formgivet af Wegner og har fået et personligt touch med en hjemmelavet pude i stof fra Missoni. Loftslampen er fra Flos, og stregtegningen i vinduet er af David Shrigley, mens terrinen er lavet af Arje Griegst for Royal Copenhagen.
Foto: Mikkel Tjellesen
Da parret skulle renovere lejligheden, var det oplagt ikke alene at fylde den med kunst, men også at integrere et værk i selve rummene. Det blev et sæt moderne fløjdøre af kunstner-duoen Bank Rau, der skiller spisestuen fra soveværelset. Lampen i vindueskarmen er fra Holmegaard med en skærm af Le Klint.
Foto: Mikkel Tjellesen
Det var farven og formens lethed, der fik Heidi og hendes mand til at byde, da det smukke vitrineskab i palisander var under hammeren hos Bruun Rasmussen. I dag står det i spisestuen og rummer parrets samling af krystalglas. Billedet er af den tyske kunstner Christoph Ruckhäberle, mens den hvide flaskevase er fundet i Spanien. Lysestagen – her forvandlet til en lille skulptur med en kugle på toppen – er designet af Ilse Crawford for Living Georg Jensen.
Foto: Mikkel Tjellesen
Selv ned i de mindste detaljer er der leget med farver og strukturer – her i form af mødet mellem en marmor-bordplade, en lavastensflise fra Made a Mano, et fad fra Terrence Conran Shop i London og en samling tørrede mexicanske majs.