I en højloftet lejlighed på grænsen mellem Vesterbro og Frederiksberg har designer Fie Paarup og musikproducer Kasper Bjørke indrettet sig med nøje udvalgte møbler og objekter og en kunstsamling, der virker, som var den skabt til netop dem. Kom med indenfor i et hjem, hvor grænserne mellem arbejde og privatliv er både flydende og nøje opdelt, og hvor lysets bevægelser over store flader døgnet igennem skaber både afgørende ro og fornyet inspiration.
HER BOR
Fie Paarup og Kasper Bjørke og parrets fælles børn på ni og fem år. Fie er selvstændig designer, uddannet fra Det Kongelige Akademi med speciale i arkitektonisk lysdesign. Hun er indehaver af Studio Fie Paarup, der bevæger sig i grænsefeltet mellem kunst og design, med dagslys som omdrejningspunkt. Kasper er selvstændig musikproducer og manager for blandt andre Oh Land og Trentemøller. Familien bor i en herskabslejlighed på Frederiksberg, der også rummer Fies atelier og Kaspers musikstudie og kontor.
Det var et tilfælde, at Fie og Kasper for knap 14 år siden flyttede ind i de højloftede rum. De kendte udlejeren og nogle af de andre, der boede i opgangen, der dengang var præget af kollektiver med mange forskelligartede beboere. I dag bor her mest børnefamilier, der som deres mødes i gården til loppemarkeder og sankthansbål.
“Vi holder især af områdets smukke, grønne parker, hvor vi kan følge årstidernes skiften, og følelsen af et hyggeligt, lokalt miljø og kulturelle oplevelser tæt på,” siger Fie.
De flyttede ind, inden de fik børn, og kom fra en lejlighed, der var meget mindre. Gulvene blev slebet, og væggene malet, men ellers flyttede Fie og Kasper bare ind.
“Det var helt klart overvældende at gå rundt i de højloftede, herskabelige rum, med så detaljerig stuk. Med få undtagelser er rummene næsten de samme i dag. Dog var gangene og køkkenet ikke i stil med de store, smukke rum. Der var nedsænket loft, kork-linoleum på gulvene og hessiantapet på væggene. 70’erne havde levnet lidt, og det levede vi med i en årrække, som jeg lykkeligt har fortrængt,” siger Fie.
For fem år siden blev det alligevel for meget, så linoleum, lave lofter og tapet blev fjernet, og et nyt køkken sat ind i den bagerste, nordvendte og mørkere del af lejligheden.
“Vi ville gerne forbedre og fremhæve lysindfaldet, der var hæmmet og skjult af nedsænkede lofter og overskabe, og få skabt bedre sammenhæng mellem rummene og give plads til den originale arkitektur. Nu kan jeg gå helt i dvale over de smukke farver og fortoninger, der tegner sig på køkkenvæggen i de tidlige morgener og ved skumringstid. De har været inspiration til en serie af værker, jeg har lavet i et restparti organzasilke, hvor overlap og lag af håndfarvede felter fortoner linjer, graduerer og sammensmelter farver, samtidig med at der skabes en kinetisk moiré-effekt ved bevægelse,” forklarer Fie.
Indretningen i lejligheden er karakteriseret ved nøje udvalgte møbler og værker, der tilsammen udgør en anseelig kunstsamling.
“Vi holder os ikke til bestemte stilarter eller trends og er ikke meget for at kategorisere vores hjem, men går i stedet med vores mavefornemmelse. Vi har langsomt indrettet lejligheden gennem de sidste 14 år. Vi køber ikke længere møbler, da vi har boet her så længe, at vi ikke rigtig mangler noget. Skulle der være behov for at udskifte noget, finder vi det helst brugt,” siger Fie.
Danske klassikere, gedigne, holdbare møbler, mange af dem købt brugt, er netop kendetegnende for Kasper og Fies indretning.
“Vi sætter pris på, at indretningen skaber værdi for os ud fra et funktionelt og æstetisk synspunkt – at det godt må fremstå med historie og patinering. Vi ønsker at investere i langtidsholdbare genstande for at belaste kloden mindst muligt,” siger Fie.
Fordi både hun og Kasper har arbejdspladser i hver deres ende af lejligheden, er det desuden vigtigt for dem, at de fysisk kan lukke af til rummene for mentalt at kunne slappe af.
“Vi er bevidste om at have et hjem, hvor det ikke flyder med arbejde. Vi har brug for at holde fri, når vi har fri,” siger Fie.
Hendes yndlingsspot i lejligheden er soveværelset, der er indrettet med få møbler i taktile materialer som træ og tekstil, og hvor hun netop finder en særlig ro. Her ligger et af de Vibeke Klint-tæpper, som Kasper og Fie har arvet, og som ville være på listen over genstande, de ville tage med, hvis ‘huset brændte’. Dem og så de keramikgenstande, Fies farmor har skabt.
“De minder mig om hendes helt særlig legende og udforskende sind. Hun var uddannet keramiker fra Kunstakademiet og lever ikke længere. Hun er en evig kilde til inspiration og forståelse af det, jeg er skabt af. De senere år er jeg i højere grad blevet bekendt med den påvirkning, både hun og min far, der arbejdede som fotograf, har haft på min egen trang til at være skabende og arbejde med hænderne,” siger Fie.
Hun er i sit virke interesseret i fænomener i naturen og vores perception heraf.
“At have en bevidsthed om solen, luften, jorden, der ændrer sig med årstiderne og konstant vækker undren og påvirker mine sanser. Jeg burde i virkeligheden bo langt ude i en skov. I sommer fløj vi for første gang i seks år sammen med børnene for at vise dem Island, som vi har et særligt forhold til, og at være i naturen og mærke de kræfter og den magnetiske tiltrækningskraft, der hersker, var så forfriskende og givende.”
For Fie hænger farver sammen med lys, og i indretningsmæssig sammenhæng er hun stor tilhænger af hvide nuancer på store flader, der skaber plads til dagslysets gang over døgnet, og hvor en enkelt lille farveklat kan skabe dramatik, dynamik og blikfang.
“På den måde kan man lede øjet og give anledning til en visuel vandring gennem et værk eller et rum. Det er ud fra samme princip, kompositionerne i f.eks. mine gardiner udvikles. Der ligger altid en nøje gennemarbejdet balancegang i placering og dimensionering i forholdet mellem fibre, transparens, farve og translucens,” forklarer Fie.
Personligt har hun en svaghed for de varme farver, der udspringer af orange og brun, i kunstværker og mindre genstande.
“De kan minde mig om den varme glød i aftensolen og træets kerne.”
Netop nu er naturen klædt i den slags varme nuancer, Fie holder særligt af, og det er da også på denne årstid, hun føler sig mest hjemme:
“På efterårets søndage, hvor byen sover på en virkelig tiltrængt måde, børnene bygger hule, og man kan bage og drikke langsom kaffe.”