Interiør

Anbefaling: 3 smukke restauranter i København

- 01/08/2017

De fleste madentusiaster går ikke bare ud og spiser for at få noget lækkert på tallerkenen, men også for at blive forkælet i en ramme, der er en interiøroplevelse i sig selv. Vi har besøgt 3 favorit restauranter i København, der sender både øjet og ganen på oplevelse...

ELLE Decoration har udvalgt tre yderst smukke restauranter, som absolut er et besøg værd, hvis du enten bor i København og vil prøve noget, der sender både øjet og ganen på oplevelse, eller hvis du snart skal besøge hovedstaden og gerne vil have en særlig spiseoplevelse. 

Tekst af Birgitte Ellemann Höegh. Artiklen har været bragt i ELLE Decoration juni 2017

Restaurant Höst: 

Når du træder ind på restaurant Höst får du en fornemmelse af at træde ind i en Carl Th. Dreyer-spillefilm eller et enkelt og smukt almuemaleri. Her er hvide, brune, sorte og grå nuancer på borde, vægge, lofter og gulve, høstredskaber i jern på væggene og plankespiseborde med referencer til planteborde.

I 2013 blev Höst kåret som verdens bedst designede restaurant af juryen bag Restaurant & Bar Design Awards. Året efter vandt de desuden ’The Travel + Leisure Design Awards’ af den amerikanske rejsebibel Travel Leisure. Bag stedets interiør står Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm Architects:

”Der er mange restauranter, der starter med et lokale. Vi startede omvendt med at have tegnet et middagsstel, ’New Norm Dinnerware’, der kombinerede træ, skifer og blågrålige glasurer for Menu, og lod os inspirere af den nordiske natur og New Nordic-bølgen inden for gastronomi. Da stellet var færdigt, byggede vi sammen med Cofoco en hel restaurant op omkring stellet, der kom til at hedde Höst. Jeg tror, alle folk kender fornemmelsen af, at mad bare smager godt, når man spiser udenfor som for eksempel på landsteder i Italien eller Frankrig. Så vi satte os for at lave en dansk bondegårdsrestaurant midt inde i byen og samlede et sæt af vores stel, nogle syltekrukker og de møbler, vi valgte til stedet, og kørte det hele ud på en bondegård, hvor vi satte det op i stalden og ude på markerne for at sætte stemningen og blive klar over, hvilke materialer vi ville bruge. Derefter fortolkede og genskabte vi den rustikke og afslappede land-æstetik inde i byen på en moderne og minimalistisk måde”.

Se også: ELLE anbefaler: Dét skal du læse i din sommerferie

Derfor har Höst blandt andet oppudsede vægge i kalkmørtel, frønnet træ på bordene, en bar lavet af stablede træbjælker, en vinterhave med træer, der giver en fornemmelse af at spise i en lille lund, og en dansk syltekælder. Nogle steder er der stramt designede lamper, andre steder mere romantiske småsprossede vinduer, mens toilettet er pakket ind i genbrugstræ, så man har fornemmelsen af at være i en grøntsagskasse. Alt dét spiller sammen med den ny-nordiske mad, der er baseret på de råvarer, der er i årstiden, tilberedt på nye og eksperimenterende måder.” 

Restaurant: Mielcke & Hurtigkarl

Kender du den sansemættede Mielcke & Hurtigkarl placeret ved indgangen til Frederiksberg Have? Her er det, som om sommeren aldrig hører op med de myldrende plante-silketryk på væggene, de funklende krystaller, der skaber lysspil i loftet, mens en sommerfuglesværm har erobret et andet spot. Toiletterne er skabt af kunstneren Anika Lori og er deciderede installationsværker.

Jakob Mielcke, medejer og chefkok, fortæller:

”Da vi skulle lave Mielcke & Hurtigkarl i 2007, havde jeg arbejdet hos dygtige køkkenchefer, nu skulle jeg finde min egen vej. Man skulle ikke bare spise fantastisk mad, men opleve et trefoldigt angreb på sanserne – både smagsmæssigt, indretningsmæssigt og i lyd. For mig var det helt naturligt, at køkkenet skulle afspejle stedets klassiske rammer, som jo er en 1600-tals bygning, men også det organiske, saftige og utæmmede, der foregår lige uden for døren. Jeg ville gerne have et vibrerende rum, hvor jeg følte mig hjemme. Sammen med modedesigneren Henrik Vibsskov, farve- og tekstildesigneren Margrethe Odgaard, scenografen Simon Holk Witzansky og lysdesigneren Mads Vegas lavede vi den undersøgelse, der skulle til, for ikke at øve vold på lokalet. Vi valgte at skabe et sted med forestillingen om en hvirvelvind, der blæser døren op og tager fat i loftets 650 Swarovski-krystaller, der bliver lyst op af små lysdioder, samtidig med at den tager ukrudt, insekter og grønne planter med ind fra haven og kaster dem op på væggene. Hist og her placerede vi nogle specialdesignede sorte pyramide-stole, som er vildt svære at sidde på. De gav rummet kant. I dag har vi derudover nogle ’Beetle’-stole, som er betrukket i grønt, rødt og hvidt stof, der skal fungere som blomster omkring bordene. Og om aftenen, når der er lys herinde, bliver det hele som en lysning i en skov, hvor de grønne planter på væggene afgrænser skoven.”

ADMIRALGADE 26

Med hammershøiske referencer og et strejf af Kaare Klint, Carl Petersen, amerikanske Donald Judd, franske Prouvé og dannet litteratur inviterer Admiralgade 26 indenfor i enkle lokaler, hvor der dufter godt af linolie og er en helt særlig petroleumsgrøn væg, der sætter rammen om et smukt lokale, fyldt op af forskellige stole og borde, klapøre-lænestole i flet – alt sammen med et smukt lysindfald og et blankpoleret lyst terrazzogulv.

Kom indenfor i en fredet bygning i indre København, og find inspiration til en æstetisk indretning, der ånder af ro, fordybelse og fine samtaler. Christian Nedergaard, ejer, fortæller:

”Det er mødet med andre mennesker her, som er det interessante for os. Det drejer sig ikke om det enkelte element, men det enkelte element, der bidrager til helheden. Så alt andet end, at det er en fin stol, pæn væg og god madret er ikke noget, vi normalt sætter ord på. Men nu I spørger, kan jeg fortælle, at baggrunden for, at det her sted ser ud, som det gør, er, at vi tog udgangspunkt i rummet, som er fra 1910, og har fundet ud af, hvilke spor tidsperioden deromkring satte rent litterært, filosofisk og arkitektonisk – det vil sige den tidlige modernisme. Da vi skrællede væggene ind til bunden, stødte vi på nogle farver, som nu går igen i rummet – blandt andet den blågrønlige linoliemaling, som vi har valgt at male en hel væg med. Så der er en vis grad af gentagelser og reproduktion hos os. Vi står på skuldrene af fortiden for at kunne se fremad og forstå, hvem vi er i nuet. Både min forretningspartner og jeg er ret melankolske væsener, så Admiralgade 26 er en tankeflugt, vi har lavet for at finde ud af, hvem vi selv er. Vi har lavet et rum, hvor folk kan mødes, være nærværende og til for hinanden.”

Psst… I galleriet kan du se billeder fra de 3 smukke restuaranter i København, som vi til enhver tid vil anbefale.