Karriere

Rejse- og livsstilbrandet Way ”Vi drømmer ikke om hele tiden at have nye varer på hylderne”

- 29/08/2023

Drømmen om et rejsehåndklæde blev startskuddet til Marie Scotwin Schøyen og Jakob Laus hjertebarn, rejse- og livsstilbrandet Way. Her drømmer de om at blive fast inventar på de store hotelkæder, alt imens de kæmper imod branchens miljøudfordringer indefra.

Hvordan opstod idéen til WAY?
Marie (M):
“Både Jakob og jeg er glade for at rejse, og vi talte om, at vi manglede et lækkert håndklæde, som var stort nok til at dække en solstol, men som samtidig var let at folde sammen og rejse med. Så dét lavede vi selv.”

Jakob (J): “Derfra udsprang WAY som et brand, der er gearet til at kunne dække de behov, rejsende har. Specifikt rejsende, som går op i design, men også betænksomhed i forhold til, hvad det er for nogle produkter, de rejser med.”

Hvem?

  • Marie Scotwin Schøyen (f. 1980) er uddannet fra Danmarks Design Skole i København og har arbejdet for brands som Stella McCartney, COS og Designers Remix.
  • Jakob Lau (f. 1989) læser pt. en kandidat i Business Administration & Organizational Communication på CBS, har sit eget konsulentbureau, LAUDER Communication, og har tidligere lavet PR for brands som Bottega Veneta og Designers Remix.

Hvilke tanker gjorde I jer om at starte et rejserelateret brand?
J:
“For det første ved vi jo godt, at klimaudfordringerne skaber et paradoks for folk, der godt kan lide at rejse. Det udleder alt for meget CO², og det kan vi som lifestyle-brand ikke ændre på. Men vi kan påvirke en del af fødekæden. På hoteller bliver der vasket enormt mange håndklæder på enormt høje temperaturer, men hvis du har dit eget, lækre håndklæde med, vil du ikke belaste hotellet på den front – ligesom du ikke vasker alt andet, du har med, hver dag.”

M: “Derudover startede vi et rejseorienteret brand under coronapandemien, hvor ingen kunne rejse nogle som helst steder hen. Det gjorde, at vi fra start måtte lægge strategien om og også fokusere på, at du kan holde ferie uden at rejse væk. Og derudover udvidede vi vores sortiment fra udelukkende at indeholde håndklæder til også tøj, tasker og toiletpunge.”

Foto: PR

Hvad gjorde I helt konkret for at starte jeres egen virksomhed?
M:
 “Først og fremmest skulle vi finde en leverandør. Man kan få produceret håndklæder mange steder, men vi sporede os hurtigt ind på, at det skulle være så lokalt som muligt, så vi ledte kun i Europa. Portugal er det bedste sted til den her type produkter, og den leverandør vi endte med er top-certificeret indenfor bæredygtighed og en af verdens største. De køber bomulden fra Tanzania eller USA, men derfra foregår alt ‘in house’, hvor de har 100 % kontrol over hele kæden – fra spinderi til væveri, indfarvning, produktion og forsendelse.”

Hvad er den største udfordring ved at drive forretning?
M:
 “Vi har nok været igennem alt dårligt, der kan ske, nu. Corona var en stor udfordring, et år senere havde vi en enorm vandskade på vores lager, som kostede os en helt masse produkter – og penge, fordi vi ikke havde råd til at forsikre varerne på lageret.”

J: “Vi har kigget på hinanden og sagt: ”Har vi stadig gejsten, eller var det skidesjovt til og med nu?” Men vi er ikke færdige, og så sker der lige pludselig noget fantastisk, som får skuden til at vende.”

“Vi har kigget på hinanden og sagt: ”Har vi stadig gejsten, eller var det skidesjovt til og med nu?” Men vi er ikke færdige, og så sker der lige pludselig noget fantastisk, som får skuden til at vende”

Hvad kan det være?
M:
 “Vi er ved at få hul igennem til hotellerne, og det er der, vi kan gøre den største ‘impact’. Pludselig er vi i dialog med en stor hotelkæde i Mellemøsten, der vil have 900 håndklæder-“

J: “Ja … og i påskeferien pakkede jeg 450 produkter i hånden, mens Marie var på ferie med sin familie, fordi der var en sydkoreansk ‘department store’, der skrev og spurgte, om de kunne tømme vores lager, fordi de bare gerne ville have så meget som muligt. Som iværksætter er det jo følelsen af varer, der ryger over disken, der får os til at tænke, at vi har ramt noget rigtigt.”

Hvordan fik I hul igennem til en sydkoreansk ‘department store’?
M:
 “Det hele handler om netværk. Min venindes veninde har en kontakt i varehuset i Sydkorea. Der har lige været et tv-program, der handler om Danmark, så generelt er der bare stor fokus og hype omkring vores land lige nu.”

J: “Det gav totalt blod på tanden. Nogle dage kan virkelig være grå og hårde, men pludselig kan solen skinne fra en skyfri himmel. Vi har haft meget modgang, men nu er det vores tur.”

Hvad drømmer I om?
M:
 “At rejsen forsætter. Men helt konkret at få hul igennem til hotellerne. Jeg drømmer om, at de store hotelkæder har WAY-håndklæder, og at de rejsende også selv har dem med. Helt lavpraktisk drømmer jeg også om at møde WAY på badebroen i løbet af den danske sommer.”

J: “Vi er meget opmærksomme på, at vi ikke er et modebrand, og at der er nogle mekanismer i branchen, vi gerne vil kæmpe imod. Vi drømmer ikke om hele tiden at have nye varer på hylderne. Vi er ikke sæson- eller trendbaserede. Vi laver holdbare varer i god kvalitet, der ‘merger’ den skandinaviske arv og en sydeuropæisk setting. Vi drømmer om, at vores univers lever – også længere end fra kampagne til kampagne.”

“Som iværksætter er det jo følelsen af varer, der ryger over disken, der får os til at tænke, at vi har ramt noget rigtigt.”

Udover jeres kernekollektion har I indgået samarbejde med Frelsens Hær. Hvad går det ud på?
M:
 “Vi elsker begge at have en stor, løs skjorte på, når vi er på stranden. Vi kunne sagtens have produceret nogle lækre skjorter, men vi ville gerne noget andet. Så vi startede med at gå i genbrugsbutikker og blev overvældet over mængden af skjorter. Vi startede med at købe en stak, klippe dem op, sy dem sammen på kryds og tværs og sætte dem til salg. De blev udsolgt, så vi spurgte os selv, hvordan vi kunne gøre konceptet skalerbart.”

J: “Vi havde idéen til designet, men vi manglede en skalerbar måde at få råvarerne på, så vi ikke skulle i 10 genbrugsbutikker om ugen og sortere. Vi talte med Frelsens Hær, som gerne ville være en del af projektet, så nu fungerer det sådan, at de – ud fra de fem tons tøj, de får indleveret om ugen i Københavnsområdet – grovsorterer herreskjorter i str. L-XXL i en på forhånd bestemt farveskala til os. Derfra finsorterer vi så, og så sender vi dem til vores fabrik i Rumænien, som syr dem sammen for os. Det betyder, at hvert item i vores Sun Collection er unik.”

M: “Vores kunder tager rigtig godt imod det. De vil gerne spise frokost på stranden uden at ligne en turist i badetøj. Og så elsker de, at de har noget, naboen ikke også kan købe.”

Hvad er tre ting, der har overrasket jer ved iværksætterlivet?
M:
 “Mængden af frustrationer.”

J: “Og at Marie og jeg i bund og grund skal kunne det samme, som hvis man er en virksomhed på flere tusinde medarbejdere.”

M: “Og hvor vigtigt det er at kunne kommunikere sit univers og gøre det attraktivt. Brandet er alt – og alt, der er med til at udstråle det, har vi lavet selv: Hjemmesiden, kampagnefotos og produkternes design. Thank god for YouTube!”

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært. 

Læs ogå

Auktionarius Alexa Bruun Rasmussen: “Man ville hellere tale med en mand, fordi det handlede om penge. Det er derfor, jeg ofte går i jakkesæt”