Karriere

Iram Altaf: “Jeg føler mig velsignet af at være fra Pakistan. Jeg tror på, at mine rødder er med til at gøre, at jeg skiller mig ud fra andre saloner”

- 14/08/2025

Det var, da Iram Altaf som barn lærte den traditionsbundne mellemøstlige og asiatiske hårfjernelsesteknik med sytråd, at interessen for skønhedsbehandlinger blev vakt. I dag er alle dage fuldt booket i hendes egen skønhedsklinik på Frederiksberg. I følge hende selv skyldes det hendes evne til at skabe nære relationer til sine klienter – og gøre sig umage til hver eneste behandling.

Iram Altaf

IRAM ALTAF, 35 ÅR, ejer af beautysalonen Lavish Beauty Bar. Født og opvokset i Lahore, Pakistan. Har taget adskillige kurser inden for skønhed i både Pakistan og England. Har tidligere arbejdet hos Beauty Avenue på Frederiksberg. Bor i Vanløse med sin mand og deres to børn på 11 og 6.

 

Da jeg var otte år, lærte mine ældre søstre og kusiner mig sytrådsmetoden, som er en populær hårfjerningsteknik i Pakistan, hvor jeg voksede op. Jeg havde set, hvordan de gjorde det på hinanden, og jeg var nysgerrig på at lære det. De viste mig det, men da ingen turde at få ordnet øjenbryn af en otteårig, fik jeg kun lov til at fjerne hår fra mine søstres arme. Men det var sådan jeg lærte det. I hver sommerferie i min gymnasietid – og også sommeren efter dimissionen – lærte jeg at bruge sytråd professionelt på en beauty-skole i Lahore (den næststørste by i Pakistan, red.) Makeup og skønhedsbehandlinger blev min overskyggende interesse.

Da jeg som 21-årig blev gift og flyttede til London, hvor min mand boede, fik jeg først job hos en bager, men da ejeren af skønhedssalonen ved siden af spurgte, om jeg kunne behandle med sytråd, kom jeg straks til jobsamtale hos hende. Jeg fik jobbet og arbejdede hele tiden. Arbejdet i bageren var fint, men jeg var bare en person, der puttede brød i ovnen, i skønhedssalonen lærte jeg kunderne at kende. At møde nye mennesker var det, der tiltrak mig allermest ved arbejdet i salonen. Desuden kunne jeg se, hvordan min behandlinger ændrede dem. Ikke blot deres udseende, men også deres humør. Jeg elskede virkelig, at jeg kunne gøre en reel forskel for dem.

“Der er flere af mine klienter, som har spurgt mig, hvordan jeg kan give den samme service hver gang. Det er enkelt nok: Fordi jeg elsker mit job”

Iram Altaf

I 2016 flyttede vi til Danmark, og jeg fik job hos Beauty Avenue på Frederiksberg. Her videreførte jeg sytråds-metoden, som blev mit speciale. Teknikken er oldgammel og stammer fra Mellemøsten og Asien. Man fjerner hår ved roden med en sytråd på en præcis og naturlig måde, og der opstår langt færre komplikationer med huden end, når man bliver vokset. Desuden holder øjenbrynene sin form i længere tid, fordi hårene er fjernet ved roden. Det er ikke særlig udbredt i Danmark.

Hos Beauty Avenue arbejdede jeg ofte fra kl. 9 om morgenen til 19 om aftenen, og jeg var altid helt booket. Da salonen lukkede i 2022 (er sidenhen genåbnet, red.), stod jeg uden et arbejde. Jeg følte mig fortabt i en rum tid, indtil jeg fire måneder senere fandt et lokale på Vodroffsvej og besluttede at åbne min egen salon. Det var med usikkerhed i maven, at jeg renoverede det nedslidte lokale – en ting var, at jeg havde masser af klienter hos Beauty Avenue, men gad de komme her i mit eget, lille og ydmyge lokale?


Det gjorde de heldigvis, og nu er jeg fuldt booket med venteliste, takket være mange loyale klienter, som fulgte med mig. Skønhedsbehandlinger handler om kundeservice. Især når man arbejder med andre menneskers ansigter, så går det hele ud på at gøre kunden tilfreds. Du skal først og fremmest kunne dit håndværk, det er klart. Og så skal du gøre dig umage. Jeg har aldrig en behandling, hvor jeg læner mig tilbage, og kører den lidt på rutinen. Nej. Heller ikke, hvis klienten har gået hos mig i otte år. Jeg behandler alle klienter, som var det, deres første gang. Deres oplevelse er altafgørende.

For mig at se er det ikke svært at starte en forretning. Du åbner bare. Men du holder ikke længe, hvis du ikke kan leve op til folks forventninger. Man skal være konsistent. Der er flere af mine klienter, som har spurgt mig, hvordan jeg kan give den samme service hver gang. Det er enkelt nok: Fordi jeg elsker mit job.

“Men god service handler også om forbindelser mellem mennesker. Relationer får os mennesker til at vokse”

Iram Altaf

For mig, og sådan set også for mange af mine klienter, er det ikke bare en behandling af deres øjenbryn. Det er meget mere. Det er også et øjeblik, de ser frem til. Hvor de kan slappe af og blive forkælet. Jeg begynder alle behandlinger med mit åbningsritual, hvor vi tager tre dybe vejrtrækninger. Når jeg har ordnet deres øjenbryn, giver jeg dem håndmassage. Det er de små ekstra ting, som de husker, og som gør oplevelsen unik.

For at kunne give god service, skal du være en god lytter. Nogle af mine førstegangsklienter kan godt være ret nervøse, når de kommer. De er bekymrede, og fortæller om dårlige oplevelser, de har haft med andre behandlere. Der er det min opgave at berolige dem og få dem til at slappe af. Det hjælper åbningsritualet med. Men også at jeg løber hele behandlingen igennem, lytter til alle deres bekymringer og kommer med mine forslag til, hvad jeg synes, vi skal gøre. Jeg sætter altid ekstra tid af til nye klienter. It’s all about communication.

Foto: Kavian Borhani

Uanset om en klient kommer for anden eller 50. gang, så spørger jeg altid ind til, hvordan de synes, det gik sidste gang. Jeg er bare et menneske, og jeg kan lave fejl. Måske har jeg blandet farven forkert i forhold til deres hudtone eller på anden vis ikke levet op til deres forventninger. Jeg vil gerne vide det, så jeg kan forbedre mig. Jeg vil også gerne høre deres ros, hvis de er tilfredse. Det gør mig stolt og glad. En af mine stamkunder er en kvinde i slutningen af 60’erne, og hun fortæller mig hver gang, at mine hænder er magiske. Hun har prøvet de bedste og mest eksklusive spaer i Europa, men kommer hos mig hver fjerde uge. Det er det, der driver mig til at blive ved med at forbedre mig og give en endnu bedre service.

Jeg føler mig velsignet af at være fra Pakistan. Jeg tror på, at mine rødder er med til at gøre, at jeg skiller mig ud fra andre saloner. Jeg bruger selvfølgelig min pakistanske teknik, og jeg kan mærke på flere af mine klienter, at de sætter pris på autenticiteten i det. Men god service handler også om forbindelser mellem mennesker. Relationer får os mennesker til at vokse. Jeg er meget glad for alle de spørgsmål, jeg får fra mine klienter, om min baggrund og vores kultur. På samme måde spørger jeg dem ind til den danske kultur, som jeg stadig ikke forstår 100 procent. Der er masser diversitet i København og folk er generelt nysgerrig efter at lære om det, de ikke kender til. Det er en stor gave for mig. At skabe en god kemi mellem dig og dine klienter, giver loyale kunder. Det er den kode, du skal knække, hvis du skal opnå succes med din forretning.

Læs ogå

Jeg får ofte ros for mine øjenbryn – her er brynproduktet, jeg sværger til