Imane Asry er content creator og kreativ konsulent med fokus på mode, og så følger mere end 164.000 med i hendes liv på Instagram. Vi har talt med hende om Ramadan, herunder stil og vigtigheden af, at modebranchen omfavner begivenheden rigtigt.
I anledning af Ramadan, en måned med tilbedelse og selvrefleksion for muslimer, har vi inviteret content creator og kreativ konsulent, Imane Asry, til en snak om, hvordan hun netop forbereder sig til Ramadan. Vi bevæger os rundt om, den mad hun spiser, hvordan hendes hjem dekoreres, hvad hun klæder sig i, og hvordan Ramadanen danner grobund for refleksion og fokus.
Imane deler også sine favoritter i ‘modest fashion’. En stil, hvor beskedent tøj er i højsædet. Og hvor tøjet er simpelt, dog stadig stilet, og ikke afslører hver eneste kurve af kroppen. Der kan være kulturelle, religiøse eller æstetiske årsager til at klæde sig beskedent.
Introducer kort dig selv og din baggrund.
“Jeg er vokset op i Stockholm og har marokkanske rødder. Nu bor jeg i København med min mand. Jeg er oprindelig uddannet økonom, men arbejder som content creator og kreativ konsulent primært i modeindustrien. Og så er jeg ekspert inden for ‘modest fashion’. Det blev rigtigt manifesteret, da jeg vandt titlen “Årets Look 2020″ ved det svenske ELLE Awards”.
Hvordan forbereder du dig til Ramadan?
“For mig er Ramadan som en ny begyndelse på året. Jeg fokuserer indad og reflekterer over, hvordan jeg kan blive et bedre menneske og medmenneske i samfundet. Det er en tid for åndelig vækst og en mulighed for at komme tættere på Gud. Men det er også en overvældende måned, hvor jeg må erkende mine svagheder og arbejde med dem.
Inden starten på måneden har jeg dekoreret mit hjem med små detaljer for at skabe en hyggelig atmosfære og komme i Ramadan-stemning. Jeg køber mad og ingredienser, der er gode til at bryde fasten med, og tilbereder traditionelle retter, som min mor plejede at lave under Ramadan. At holde traditioner i live i mit eget hjem er vigtigt for mig”.
Hvordan ser en typisk dag ud for dig under Ramadan?
En typisk dag starter lige før solopgang, hvor vi holder ‘suhoor’. Et måltid, som spises før daggry. En typisk morgenmad for mig er noget, der ikke er for tungt, men samtidig fyldigt. Derfor spiser jeg havregrød eller yoghurt med müsli, frugt og dadler – og drikker masser af vand. For at opretholde min energi og forhindre tørst, tager jeg passende kosttilskud og drikker væskeerstatning.
Derefter beder jeg morgenbøn og læser lidt af Koranen. Det er sådan et fredfyldt øjeblik næsten som åndelig selvpleje. Bagefter sover jeg i et par timer, afhængigt af hvor meget jeg skal lave den dag. Da jeg er oppe det meste af natten, deler jeg min søvn op.
Dagen fortsætter ellers som normalt med arbejde og andre aktiviteter. En af de vaner jeg holder mig fra, i løbet af Ramadanen, er at lytte til musik, fordi jeg føler, at det kolliderer lidt med min åndelige fred og refleksion. Jeg har brug for ro. Når vi nærmer os solnedgang, forbereder jeg middagen, og når solen er gået ned, bryder vi fasten sammen”.
“At holde traditioner i live i mit eget hjem er vigtigt for mig”
Hvad er din garderobe-favoritter denne måned?
“Jeg klæder mig typisk i kjoler og nederdele under Ramadan, og foretrækker noget, der er beskedent og simpelt. Mit fokus er ikke at have det mest fashionable tøj på, men snarere at prioritere funktion over mode. Jeg elsker at bære noget, der hedder en Abaya. En langærmet maxi-kjole, der er enkelt, elegant og let at tage på.
Ramadan slutter af med højtiden Eid, hvor vi fejrer fastemåneden, og samles for lækker mad med vores kære. Jeg glæder til at have denne kjole fra COS, som jeg kommer til at style med guld smykker, og en lille brun taske:
Hvis jeg skal til iftar-fester, spise ude med venner for at bryde vores faste, så gå jeg efter denne type Abaya fra Alhay Paris eller denne fra By Malene Birger:
Hvilke mærker skal man holde øje med, når det kommer til ‘modest fashion’ i Ramadan-kollektioner?
“Jeg synes, at det er fantastisk, at sådan en vigtig begivenhed, som omhandler så mange mennesker, endelig får opmærksomhed fra modebrands, herunder det danske modehus Stine Goya. Tidligere lavede high-end-mærker som Dolce & Gabbana, Ramadan-kollektioner, der primært var rettet mod en rigere målgruppe, ofte i Golf-landene. I de seneste 3 år er flere high-street-mærker som H&M og COS begyndt at lave kollektioner tilpasset Ramadan. Jeg har dog kun set dem markedsført som “Ramadan-kollektioner” i Mellemøsten, men som “limited edition kollektioner” i Vesten – og det er på trods af, at det er de samme kollektioner. Som muslim vil jeg også gerne se dem markedsført som Ramadan-kollektioner i vestlige lande”.
“Repræsentationen skal starte indefra, før den kan afspejles udadtil i markedsføringen”.
Hvad er din opfordring til modedesignere og de kreative, som er med til at skabe ‘modest fashion’-kollektioner?
“Jeg kan mærke, når en kollektion er designet af nogen, der virkelig forstår behovene på det beskedne modemarked. ‘Modest fashion’ handler ikke kun om farverige tunikaer, men mere om en række stilarter, der prioriterer dækning, løs pasform og ikke-gennemsigtige stoffer.
Jeg håber, at virksomheder, der ønsker at skabe Ramadan-kollektioner, vil samarbejde med dem, der har erfaring og forståelse for markedet. Som jeg altid siger, så skal repræsentationen starte indefra, før den kan afspejles udadtil i markedsføringen.
Når det kommer til mærker, der ikke er muslimske, men laver Ramadan-kampagner, er det vigtigt at huske på, at det er kommercielle enheder, der vil udnytte købekraften hos en bestemt gruppe. Derfor vil jeg opfordre til, at man sørger for, at der er muslimske kvinder i teamet, når man skal lave en Ramadan-kollektion”.
Hvad ville du ønske var almen viden om Ramadanen?
“At vi ikke drikker vand i de timer, hvor vi faster. Jeg tror ikke, der er et eneste år, hvor jeg ikke har fået spørgsmålet: “Ikke engang vand?!”
Der er mange retningslinjer for, hvem der kan og ikke kan faste. For eksempel skal børn, ældre, syge, ammende, og menstruerende personer ikke faste.
Jeg håber, at flere vil være nysgerrige på, hvad Ramadan er, selvom de ikke er en del af den. Lad os skabe en kultur af venlighed, rummelighed og støtte i løbet af denne måned”.