Anna Nilsson er iværksætter i en branche, som ifølge hende selv, er domineret af midaldrende-mænd i habitter. Derfor var det ikke uden bekymringer, at hun startede et rekrutteringsbureau. For hvordan bliver man bedst muligt taget seriøst? Svaret er succes. Men ikke nødvendigvis succes i form af stor omsætning og hårde KPI’er. I dag har Nilsson bevist sig selv samtidig med, at hun udfordrer branchens konservative status quo. Den 8. januar er hun aktuel i DR-programmet ‘Cheferne – jagten på succes’, hvor hun håber på at kunne vise, at en moderne leder kan se ud på mange måder.
Om
Anna Nilsson, 31 år. Iværksætter og sidste år en del af den årlige Berlingske Talent-100-liste grundet hendes virksomhed, Hird Consulting, der er et rekrutteringsbureau, som hun startede i 2020, og hvis ekspertiseområde ligger indenfor start-up og scale-up-virksomheder.
FORTÆL OM DIN VEJ IND I IVÆRKSÆTTERI?
Det har aldrig stået i stjernerne, at jeg skulle være iværksætter. Jeg kommer fra en lille by i Nordjylland, min far er arkæolog, og min mor er pædagog, så jeg er ikke opvokset med iværksætteri. Jeg har altid tegnet og malet, og jeg faktisk var min første forretning en plakatvirksomhed, hvor jeg solgte mine egne plakater. Jeg har også lavet en app, og jeg har startet et kreativt designbureau, mens jeg studerede, hvor jeg lavede visuel identitet for virksomheder. Så jeg har testet lidt forskellige ting af undervejs, for jeg har altid haft en drøm om at skabe noget, og så tror jeg, at det har givet mig blod på tanden at prøve noget af. Jeg har også med tiden fundet ud af, at for mig handler det om glæden ved at skabe noget for andre. Alt fra de virksomheder, jeg via mit arbejde hjælper og rådgiver, men også bare det at udvikle mine ansatte og skabe et godt arbejdsmiljø for dem. Alt i alt har jeg altid haft lidt større drømme end den lille by, jeg kom fra.
DU SKAL VÆRE MED I ‘CHEFERNE – JAGTEN PÅ TALENT’. HVORFOR TROR DU NETOP, AT DU ER BLEVET SPURGT? HVAD KAN DU BIDRAGE MED?
Jeg er hver dag bindeled mellem virksomheder og kandidater. Mit job er at finde talenter og sikre det rette match, og programmet er i virkeligheden en slags forlænget rekrutteringsforløb. Herudover er jeg selv chef, og jeg forholder mig dagligt til, hvordan en moderne leder skal være og agere. Derfor håber jeg, at jeg kan repræsentere den yngre generation, og vise, at en leder kan være – og se ud på – mange måder.
HVORDAN VAR OPSTARTSFASEN? Hvordan var opstartsfasen?
Især i starten følte jeg, at jeg virkelig skulle argumentere for og overbevise om, at jeg kunne det, jeg sagde, jeg kunne. Det skal ikke ses som en ’offerhistorie’ om, at det er ekstra hårdt at være kvinde, og at man skal kæmpe med det, det hader jeg, for jeg har faktisk bare set det som en mission at bevise, at jeg kunne gøre det mindst lige så godt som en mand på 40-50 år. Med det sagt, begyndte det hele at falde på plads, da jeg fik Lego som kunde. Jeg blev nødt til at vise, at jeg kunne det her selv, og det var Lego som en stor og velkendt virksomhed et bevis på. Jeg laver også ’female empowering’-initiativer og arrangerer ’female community’-events, fordi der virkelig er behov for at vise, at kvinder kan være et godt forgangsbillede for andre kvinder.
BETYDER DET SÅ, AT I KUN ANSÆTTER KVINDER?
Jeg har haft et par mænd ansat, men af forskellige årsager er det ikke blevet til noget. Så det er ikke et aktivt valg, at vi kun er kvinder nu, det er bare sådan, det er blevet.
DU HAR STARTET ET REKRUTTERINGSBUREAU. ER DET BLEVET SVÆRERE AT REKRUTTERE GODE MEDARBEJDERE?
Det er ikke derfor, det endte med rekruttering, men ja det er helt sikkert blevet sværere. Folk har generelt et godt arbejdsliv, så det kræver noget ekstra for at tiltrække de rigtige – særligt unge – talenter. Unge mennesker stiller i dag højere krav til deres arbejdsgiver, og de er meget klare omkring, hvad de ønsker og forventer. Du skal have et formål, du skal være en god leder, du skal have et godt arbejdsmiljø. Der er langt flere forventninger til virksomheden. Mennesker vil kunne møde op og være autentiske, og det betyder, at de gerne vil kunne spejle sig i den virksomhed, de arbejder for, og derfor kræver det også mere af rekrutteringen. Det er netop ud fra den tendens, vi så et hul i markedet om at tilbyde en mere personlig rekrutteringsproces.
HAR DU ET GODT RÅD TIL DEM, DER STÅR MED SAMME USIKKERHEDER, SOM DU GJORDE, I FORHOLD TIL AT BLIVE IVÆRKSÆTTER?
Jeg vil sige, at det at være iværksætter ikke bare er noget, man gør for at gøre det. Man skal virkelig være drevet af en idé og være passioneret omkring det, man gør. Samtidig skal man aldrig lade frygt eller usikkerhed definere, hvad man gør. Hvis ens største drøm er at være iværksætter, synes jeg, man skylder sig selv at teste det af. Hvis det er drømmen, skal man prøve det af.