Smukke outfits og skarpe holdninger har skudt Camille Charrière til tops i en modebranche, hvor hun
som blogger og influencer selv måtte træde sin sti, mens hun gik den. Hun satsede alt – inklusiv en
lukrativ stilling i finansverdenen og hendes konservative families anseelse – på en kreativ karriere. 1,3
millioner følgere, en podcast og en exitplan senere ser satsningen ud til at have givet gevinst.
Det lå ikke i kortene, at Camille Charrière skulle blive en af modeverdenens mest indflydelsesrige influencers, og det skyldes ikke kun, at den karriere knap fandtes, da hun begyndte at blogge for lidt over ti år siden. Camille Charrière voksede nemlig op en i klassisk og lidt konservativ intellektuel familie i Frankrig, og hendes forældre forventede, at hun ville vælge samme karrierevej – det gjorde hun egentlig også selv.
“Det er ved at ændre sig, men da jeg voksede op, var Frankrig et ret konservativt sted, og der var kun 2-3 gangbare karriereveje. Alle forventede, at jeg skulle læse jura, så det gjorde jeg,” siger Camille Charrière.
Hun trådte trofast i familiens fodspor og tilbragte sin studietid i Paris, tæt på sin familie i Versailles. Når ikke hun studerede arbejdede hun, eksempelvis i Zadig & Voltaire, hvor hun også lagde størstedelen af sin løn, en forretningsmodel der – som Camille Charrière tørt bemærker – nok var mere lukrativ for butikken end for hende.
Efter seks år blev hun færdiguddannet, men i stedet for at fortsætte karrieren på et klassisk advokatkontor i Paris, valgte hun at flytte til London. Det var der ikke noget usædvanligt ved. Camilles mor var britisk, og selvom Camille voksede op i Frankrig, talte de udelukkende engelsk i hjemmet hele hendes barndom, og hun flyttede til London for at fortsætte den sikre karrierevej – troede hun. Efter få måneder i den britiske metropol var hun nemlig kommet på nye idéer.
FLYT TIL EN NY BY, OG FIND DIG SELV
Da Camille Charrière i 2010 flyttede til London, var det egentligt for at arbejde i byens tempofyldte finansverden. Men på trods af, at jobbet passede godt til hendes uddannelsesmæssige baggrund, betalte huslejen og lovede en lukrativ fremtid, så hadede Camille jobbet.
“Jeg hadede mit arbejde, men min husleje i London var dyr, så jeg kunne ikke bare sige op. I stedet begyndte jeg at blogge om aftenen, i weekenden og i mine frokostpauser,” siger Camille Charrière, der på bloggen Camille Over The Rainbow begyndte at skrive om outfits, modeshows og modeverdenen.
Inden længe blev hun en del af et online fællesskab, hvor folk udvekslede alt fra inspiration til livshistorier. Det gik op for Camille Charrière, at en del af hendes nye online bekendtskaber faktisk levede af det. “Det gik op for mig, at der var masser af folk, der havde helt andre jobs end dem, min familie synes jeg burde have. Fordi jeg flyttede til en ny by, hvor jeg mødte en masse nye mennesker, skulle finde nye venner og navigere i en ny kultur, var det nogle meget formative år for mig, og det gik op for mig, at der er mange forskellige måder at leve på,” fortæller Camille Charrière om sine første år i London.
“Det gik op for mig, at der var masser af folk, der havde helt andre jobs end dem, min familie synes jeg burde have”
Byen gav hende friheden til at finde sig selv, og hun bor stadig i den britiske hovedstad: “Jeg siger altid, at London gav mig vinger. I dag har jeg ét råd til alle unge, der kæmper med at finde dem selv, og det er at flytte til et nyt land, eller i al fald en ny by. Især hvis din familie har visse forventninger til akademiske resultater og den slags, så kan det være ret frigørende at tage et sted hen, hvor du selv kan beslutte, hvad der er vigtigt for dig.”
BIDER HÅNDEN, DER FODRER HENDE
Da Camille Charrière begyndte at blogge, havde hun ingen forventninger om at kunne komme til at leve af det. Hurtigt forvandlede hobbyen sig dog til en slags online CV, og hun blev tilbudt at skrive om mode for sider som Net-a-porter.com og Matchesfashion.com.
Derfra tog tingene fart, og da hendes chefer i finansverdenen efter et par måneder bad hende vælge mellem bloggen og det job, hun var flyttet til London for, var hun ikke i tvivl. Til sin families fortrydelse forlod hun finansverdenen for at satse alt på en kreativ karriere. “Det var ikke som i dag, hvor folk forfølger karrierer indenfor sociale medier fordi de ved, at det kan være en særdeles lukrativ forretningsmodel. Jeg havde ikke forventninger om at kunne komme til at tjene godt, men jeg kunne se, at der var en hel industri, en hel verden, som folk arbejdede indenfor,” siger hun.
I modsætning til mange andre parisiske teenagere havde Camille Charrière ikke været besat af mode – hun havde mest bare været “tiltrukket af pæne ting.” Men da hun flyttede til London og så, hvordan bloggere og modeskribenter skrev om mode på en måde, der var lige så intelligent, som den var underholdende, begyndte hun selv at tage modeverdenen mere alvorligt.
Hun var imidlertid ikke bare en fan girl. Camille Charrière gik til modeverdenen med den samme kritiske tankegang, som hun havde lært at bruge som jurist, og hun var ikke bange for at kritisere den branche, hun var på vej ind i. Hun gav sin mening til kende, uanset om det drejede sig om hendes anmeldelse af en falleret kollektion, hendes syn på uretfærdig behandling af praktikanter i modebranchen eller hendes til tider upopulære mening om, at hun og hendes influent-kollegaer burde være mere transparente:
“Da jeg startede med at blogge var jeg ikke nødt til at bekymre mig om, hvad folk ville mene om det jeg skrev, for jeg var nobody. Det er ikke for at lyde dramatisk, men det kan være nemmere at ytre sin ærlige holdning, når der ikke er meget på spil og du ikke er en del af systemet. Jeg var ikke i praktik på et kendt magasin, jeg arbejdede ikke for et brand, der var ingen, jeg var ikke en del af noget hierarki, hvor folk kunne fortælle mig, hvad jeg kunne eller ikke kunne gøre. Jeg kunne skabe mine egne regler,” fortæller Camille Charrière.
“Folk begyndte at følge mig, fordi de vidste, at jeg var ærlig. Jeg er en oversharer af natur. Jeg har ikke noget filter”
Det ændrede sig, for Camille Charrière fik hurtigt en stor læserskare og flere hundrede tusinder følgere på sociale medier. De blev ikke kun tiltrukket af Camilles elegante britisk-franske stil, men også af hendes ærlighed, når det kom til hendes eget liv og modebranchen. “Folk begyndte at følge mig, fordi de vidste, at jeg var ærlig. Jeg er en oversharer af natur. Jeg har ikke noget filter. Det, jeg siger, er det, jeg tænker, selvom det selvfølgelig ikke altid er den bedste måde at drive forretning på. Men det har gjort det muligt for mig at leve af at fortælle historier på de sociale medier, og det er et stort privilegie.”
Hun kom frem i den periode, hvor de store, indflydelsesrige magasiner, hun selv havde set op til, udråbte influencers som et problem. Den udlægning var hun dog ikke bange for at udfordre.
“Modeverdenen er en super konkurrencepræget industri, og historisk set har det krævet noget nepotisme, de rigtige kontakter eller i det mindste en velhavende familie, der kunne betale ens husleje, mens man var i gratis praktik for et magasin, at komme indenfor,” fortæller Camille Charrière.
Hun havde ingen af delene, så hun var nødt til at finde en anden måde at tjene penge på for at bryde ind i industrien. Det blev bloggen og sociale medier som Instagram, hvor hun i dag har over 1.3 millioner følgere. “Jeg er stolt af, at jeg har været en del af den første fortrop af bloggere, for vi var med til at åbne industrien op for folk der, som mig, ikke kunne få adgang til den inden.”
“Hvis jeg stoppede med at poste, så ville min berømthed forsvinde på ingen tid”
SIT ANSVAR BEVIDST
Camille Charrière var på bunden af fødekæden, da hun startede i modebranchen, men det er hun ikke længere. Business of Fashion har udråbt hende til en af modeverdenens mest indflydelsesrige influenter. Hun samarbejder med brands som Miu Miu, Valentino, Mango og Chloé. Med sin veninde Monica Ainley, en anden influencer, hudfletter hun modebranchen i podcasten ’Fashion: No Filter’, og hun er ikke bange for at rette søgelyset mod sig selv eller sine kollegaer.
Camille Charrière har længe advokeret for mere åbenhed, når det kommer til influenters forretningsmodel, og for nylig postede hun et opslag på Instagram, hvor hun skrev, at meget af det tøj, hun går i, er blevet foræret eller udlånt til hende, eller at hun har købt det med presserabat.
Da en influent på TikTok skrev en besked til hende og spurgte, om hun var stolt af at reklamere for en udlånt skidragt til over 35.000 kroner fra Miu Miu, svarede hun, at “mit job er at udbyde reklamepladser til brands, så ja, jeg er stolt over at få lov til at arbejde med et selskab som Miu Miu.”
“I den her verden er en platform noget af det mest værdifulde, du kan have. Din stemme er nok det mest magtfulde ting ved dig som menneske. Vi vil allesammen bare gerne blive set og blive hørt, og at få mulighed for at bruge den stemme for at gøre noget godt – eller bare for at have det sjovt og vise outfits – er ret fantastisk,” fortæller Camille Charrière, som dog også er bevidst om, at en platform af den størrelse kommer med et ansvar.
“Hvis jeg stoppede med at poste, så ville min berømthed forsvinde på ingen tid. Jeg er kendt for mine holdninger og mine outfits. Men jeg prøver at bruge min platform ansvarligt og at italesætte de ting, der betyder noget, for jeg har mulighed for at skubbe mange i den rigtige retning, fordi jeg har så stor en følgerskare,” siger hun.
Det er den primære grund til, at hun ikke længere poster særligt ofte, og at hun primært poster outfits med vintage tøj og accessories, der ikke længere kan fås i butikkerne: “Ligesom mange andre bloggere var jeg engang besat af runwaytrends, men på grund af klimakrisen synes jeg ikke det er forsvarligt konstant at dele nye outfits, der inspirerer folk til at købe nyt tøj. Uanset om du har luksus- eller highstreet-brands på, så skaber du en efterspørgsel og et behov for nyhed hos dine følgere, og nu hvor vi ved, hvor lidt tid, vi har tilbage, er det på tide at vi opfører os mere bæredygtigt. Man kan ikke tale om bæredygtig mode, hvis man har en ny taske på hvert billede,” siger Camille Charrière.
Det har været en stor forandring for hende, for efter at have skabt sin karriere ved konstant at få flere følgere, forsøger hun nu at fokusere på helt andre parametre. Derfor arbejder hun også på en masse projekter, hvor hun ikke selv er foran kameraet – blandt andet en bog, en spirende karriere som konsulent og dette efterår lancerer hun et samarbejde med Mango: ”Det er en af de mest spændende ting jeg har arbejdet med; tanken har været at skabe en garderobe med tidløse festlooks inspireret af mine yndlings catwalk-øjeblikke og ikoniske festbilleder fra 90’erne og 00’erne. Jeg kan ikke vente med at dele kampagnen – vi har måske, måske ikke, genskabt et af mine bryllupslooks …”
Efter en dekade som influent er det på tide, at hun laver en langtidsholdbar exitplan. “Alt plejede at handle om antallet af følgere, men nu er det vigtige for mig hvilken besked, jeg sender, og hvilket eftermæle, jeg efterlader mig. Jeg vil være sikker på, at mit arbejde på de sociale medier har dybde. Det er også derfor, jeg arbejder på en bog nu. Det er meget anderledes end sociale medier, hvor alt går så hurtigt. Men jeg håber på, at den kommer ud snart. Eller i al fald i løbet af de næste fem år.”