Listen over nye designsamarbejder, som vi blev bekendt med i 2016 er lang, og her giver vi dig vores bud på 9 af de samarbejder, som vi her på ELLE-redaktionen var mest begejstrede for...
Fra Tommy x Gigi til Zayn Malik x Versace. 2016 bød på en masse cool designsamarbejder, og danske Ganni var også med på bølgen, da de præsenterede en minikollektion med it-bloggeren Chiara Ferragni.
Det var den japanske designer Yohji Yamamoto, som i 2003 banede vejen for designsamarbejderne, da han sammen med Adidas skabte brandet Y-3, som var et forsøg på at give flere mennesker adgang til hans designs og få det ud på gaden. Y-3 lever stadig i bedste velgående, og siden har rigtig mange brands taget co-lab konceptet op. Et godt designsamarbejde kan nemlig være med til at få nye sider frem i et mærke, og få brandet til at skille sig ud, eller vi kan genopdage sider af det, som vi ikke kendte til.
Læs også: 32 shows offentliggjort til Copenhagen Fashion Week i februar 2017
Og 2016 blev et år, som bød på et hav af cool designsamarbejde, men særligt 9 af dem skilte sig ud og gjorde sig lidt mere bemærkede.
For hvem sad ikke klar på tasterne, da H&M x Kenzo blev blev offentliggjort den 3. november 2016? For ikke at tale om et af årets sejeste samarbejder mellem årets topmodel og it-girl Gigi Hadid og Tommy Hilfiger.
I galleriet har vi samlet ni cool designsamarbejder fra 2016, og her på ELLE-redaktionen er vi allerede nu begyndt at spekulere på, hvilke brands, der teamer op i det nye år.
Foto: PR
The Blonde Salad x Ganni
Ganni er rigtig god til at komme ud over Danmarks grænser, og klæde kendisser som Jessica Alba og stilikoner som Alexa Chung på. Derfor kom det heller ikke bag på os, da den internationale blogger og it-girl Chiara Ferragni, der står bag websitet TheBlondeSalad.com, i efteråret valgte at teame op med Ganni om en mini-kollektion under navnet 'The Blonde Salad x Ganni'.
Kollektionen indeholder tre styles, heriblandt en ny fortolkning af Gannis populære 'Fenn Long Wrap Coat', en cool bikerjakke og en lyseblå vamset strik.
Foto: PR
Gucci x Trouble Andrew med 'Gucci Ghost'
Siden chefdesigner Alessandro Michele kom til, er Gucci blevet den nye toneangivende trendsætter, og i efteråret skabte den canadiske multi-streetkunstner ”Trouble Andrew” et lille Gucci monogram-monster, som han malede overalt, hvor han kunne komme til. Det lille monster blev til, da kunstneren manglede et kostume til Halloween og derfor klippede to huller i et lagen med Gucci-logo. Alessandro Michele fik hurtigt øjnene op for det lille nye logo-spøgelse og inviterede Trouble Andrew til at være med i skabelsen af en ”Gucci Ghost” AW16 kollektion. Det blev til en fin kollektion, der med graffiti-teksten ”REAL” og trykte Gucci-bogstaver malet henover en lædertaske udfordrer vores opfattelse af hvad der er ”ægte”.
Foto: PR
Orit Elhanati x Pernille Teisbæk
Under navnet ”Afin Atelier” lancerede Pernille Teisbæk og Orit Elhanati i efteråret en fin smykkekollektion med guldsmykker inspireret af månen. Kollektionen blev sat til salg på Oritelhanati.com den 25. november, og den blev til ud fra en fælles passion for gyldne smykketoner og æstetik.
Foto: PR
Sarah Jessia Parker x Net-A-Porter
Her på ELLE kunne vi ikke få armene ned, da det i november kom frem, at Sarah Jessica Parker skulle designe en skokollektion for Net-A-Porter. Og Parkers populære karakter, Carrie fra Sex & The City, ville sikkert være vild med kollektionen, hvis design har direkte referencer til Carrie Bradshaws overdådige skoskab. Og naturligvis fandt den mest ikoniske af alle sko i Sex and the Citys historie - den blå Manolo-sko med det krystalbesatte spænde, som Big frier med i første film - en plads i Sarah Jessica Parkers eksklusive kollektion for Net-a-Porter.
Foto: PR
Tommy x Gigi
Med AW16 capsule kollektionen ”Tommy x Gigi”, blev Gigi Hadid en ”Tommy Girl”, og Tommy Hilfiger har allerede løftet sløret for, at duoen igen til foråret er klar med et nyt co-lab. 2016 har i det hele taget været året, hvor Gigi Hadid blev en del af Tommy Hilfiger -klanen og da hun åbnede det amerikanske mærkes show i efteråret, blev hendes outfit udsolgt på rekordtid – alle ville have en bid af Gigi.
Foto: PR
Vetements x 18 forskellige designere
Franske Vetements var et af 2016s talk-of-the-town i modebranchen, og da brandet i efteråret holdt show i Galeries Lafayette i Paris, lagde de en helt ny stil for fremtidens modebrands. Ved showet havde Vetements nemlig indgået samarbejde med ikke mindre end 18 forskellige designere heriblandt Manolo Blahnik og Juicy Couture. Men Manolo Blahniks højskaftede støvler må siges, at være noget af det mest opsigtsvækkende ved kollektionen. Et af Vetements designsignaturer er nemlig netop disse støvler, men ved efterårets show i Paris havde brandet taget skriftet videre og skabt langskaftede støvler, der gik helt op til modellernes taljer.
Foto: PR
Marni x Zalando
Tidligere på efteråret kunne vi klappe i vores modehænder, da Marnis designsamarbejde med Zalando blev offentliggjort. Marni står for sin helt egen og cool stil, med iøjefaldende prints og finurlige detaljer og så har modehuset aldrig været bange for at style sine looks med store smykker. Og Marni x Zalando kollektionen forenede luksus og hverdag på smagfuld vis. Marni havde nemlig refortolket ikoniske sko fra fire af de bedst sælgende skobrands hos Zalando: Dr. Martens, Reebok, Timberland og Vans.
Foto: PR
Zayn Malik x Versace
Selvom Zayn Malik kun er 23 år gammel, så det i 2016 ud til, at han havde alt: Gigi Hadid som kæreste og en imponerende musikkarriere bag sig som tidligere medlem af One Direction og succesfuld soloartist. Men da briten mødte Donatella Versace til Versus Versace SS17 showet i London, blev aftalen, at Zayn Malik også skulle designe en kollektion til både herre og dame i samarbejde med madame Versace.
Vi skal vente lidt endnu, før at Zayn x Versus kollektionen bliver præsenteret. Det sker nemlig til foråret, og kollektionen rammer butikkerne i maj 2017.
Foto: PR
Kenzo x H&M
Tilbage i maj annoncerede H&M, at Kenzo var det næste mærke, som highstreet giganten planlagde at teame op med. Og d. 3. november blev Kenzo x H&M tilgængelig i udvalgte H&M butikker og på H&Ms hjemmeside. Tidligere har H&M samarbejdet med mærker som Marni og Balmain, og gjort de eksklusive designs tilgængelige for alle os almindelige døde.