Sundhed

Roskilde Festival går all-in på økologi og bæredygtighed

- 29/06/2015

Årets Roskilde Festival har en ambitiøs madstrategi, når det gælder økologi og bæredygtighed. I 2017 skal 90% af alt mad være økologisk, og i år er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 45%. Se hvilke økologiske fristelser, du kan se frem til her...

Foruden en masse lækker musik, fester og gode stunder med vennerne og veninderne, så er Roskilde Festival også altid garant for nogle lækre madoplevelser!

 

Og for alle de der, ligesom os, sætter pris på økologi og bæredygtighed, så er Roskilde Festivals særlige fokus på netop økologi og bæredygtighed derfor særlig godt.

 

Se også: Roskilde Festival 2015: Her er listen over alle madboderne

 

Festivallens fokus på økologi og bæredygtighed har altid været en høj prioritet, men i 2012 lancerede Roskilde Festival en meget ambitiøs madstrategi i forhold til økologi og bæredygtighed. Deres madstrategi skal nemlig kulminere i 2017, hvor ambitionen er, at 90% af alle råvarene i madboderne er økologiske. 

 

På tværs af de mere end 145 mad- og drikkevareboder på årets festival er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 45 %, og i udvalgte områder vil andelen af økologiske råvarer være endnu højere.

 

Se også: Sådan holder du dig sund på festival

 

I Roskilde Festivals Food Court er der eksempelvis et krav om, at 60 % af alle råvarer skal være økologiske, og for medarbejderkantinen og kunstner-catering er målsætningen 75 % økologi.

 

En af økologiske boder, som du kan glæder dig særligt til i år, er den 100% økologiske juice og drinksbar ”Juice & Booze”.Her serveres der blandt andet kolde økologiske fadøl og lækre drinks. Juice & Booze finder du til højre for Orange scene, og baren holder åbent onsdag kl. 17-01 og torsdag-lørdag kl. 10-04. 

 

Se også: Skal du på festival? Lad dig inspirere af den bedste streetstyle

 

Mad og drikke på Roskilde Festival skal ikke kun være bæredygtig i en miljømæssig forstand. En af grundpillerne i festivalens lange historie er også, at overskuddet fra festivalen doneres til almennyttige formål, og dette skal også fortsat afspejle sig i udvælgelsen af de boder, som sælger mad til de sultne festivalgæster. En del af Roskilde Festivals madstrategi er derfor, at over 50 % af overskuddet fra boderne skal gå til almennyttige formål.

 

Hvis du er en af de heldige, der skal til Roskilde Festival i år, kan du lade dig inspirere af galleriet, hvor ELLEs moderedaktion guider til det ultimative festivals-look!

 

Psst… Brug pilene eller ‘swipe’ dig gennem galleriet!