Hvorfor er det lige, at alverdens stjerner tror, deres talent også rækker til at designe? Og hvorfor vender geniale Melrose Place tilbage med en besætning a la Spice Girls?
Hvis man nu skal være helt ærlig, så er ens højeste ønske i livet vel blot at få lov til at være med i Sex and the City 2 … eller hvad? Optagelserne er netop begyndt i NYC, og i den forbindelse annoncerede filmens bagmænd forleden, at alle, der mente at have berettigelse til en lille rolle i filmen, skulle dukke op til casting. Det blev en mere end almindelig travl dag for initiativtagerne, for en alenlang kø af Carrielook- alikes, clubkids, italienske playboys og andre håbefulde downtown-typer var mere end klar til en sviptur på det store lærred. Hvem der ender med ca. three seconds of fame, må vi vente helt til 2010 med at lure.
Ovre på den anden kyst – i bankerotstaten Californien – har de ellers taget kampen op mod Carrie og hendes veninder. Jeg var forhåbentlig ikke den eneste, der sad klinet til det store klodsede tv i 1990’erne, hver gang intrigerne dansede lystigt hen over skærmen i den hedengangne serie Melrose Place. Superserien, der udspiller sig i et små-luksuriøst boligkompleks i L.A. befolket af forræderiske og rævelumske kvinder i størrelse 34-36, bliver nu genoptaget, og det er definitivt årets bedste tv-nyhed. Denne gang endnu mere sprængfyldt med sammensværgelser, erotik (der er påholdende rygter om en trekant!!!) og ikke mindst mode i højeste gear fra verdens førende modehuse. De fire kvindelige diabolske heltinder er udvalgt, så hele verden kan være med på en kigger. En blondine, en asiat, en sort og en rødhåret. Kvalmende politisk korrekt og næsten lige så tykt som Spice Girls, men hey – det virker!
Vi kommer nok ikke til at se de nye stjerneskuespillere i Paris Hiltons seneste tvivlsomme påfund ud i modens færdigheder. Hiltons tøjlinje, der bærer hendes noget slidte navn, går ikke helt som varme hveder længere, og hun søger nu desperat efter nye licensaftaler. Den stornumsede Jennifer Lopez har helt lukket Sweetface og JLO, og samme skæbne er overgået Mandy Moores linie Mblem og Heidi Montags Heidiwood (Heidi who …? Ja, netop!). Modeeventyret har været bragende underskudsforretninger for de stakkels stjerner, der troede, at et øjebliks turbopopularitet kunne udnyttes til hvad som helst.
Få stjerner, der er ægte vedvarende stilikoner, har dog vist sig at holde skansen på markedet. Således melder stilguru og sanger Gwen Stefani om klækkeligt overskud på sin L.A.M.B.-tøjlinje, og hotte Justin Timberlake tjener fine lommepenge på sin denimkollektion, William Rast. Sidst, men ikke mindst går det åbenbart strygende for sangsilden Beyoncé og hendes noget emsige stylist-mor, Tina. Deres mærke, Deréon, går så fortræffeligt, at de nu lancerer endnu ét – Sacha Fierce – der skal afspejle sangerindens balstyriske og utæmmede stilistiske sider. Tak skæbne! Man troede da ikke, det kunne blive værre! Og fint skal det være. Kollektionen bliver kolossal med linjer inden for alt fra lingeri, smykker og briller til sko og tasker.
Er du ikke lige til en taske i Beyoncé & Tina-stil (og det er du ikke!), så skal du melde dig på banen til Hermès’ årlige velgørenhedsauktion, hvor man sidste år kunne erhverve sig afdøde fyrstinde Grace af Monacos egen ‘Kelly’-taske skænket af datteren prinsesse Stephanie. Tidligere har Jane Birkin doneret en af sine egne ‘Birkin’-tasker til formålet, og i år er det så Naomi Campbells tur til at skille sig af med en af de private ikoniske tasker i samlingen. Den arrige model, der i øvrigt kan fejre 25 års jubilæum i modebranchen i år, har valgt at forære sin limegrønne krokodilleskinds-‘Birkin’ til højestbydende. Nogle bud fra Danmark …? Anyone …?
Nå, men i det mindste kan vi danskere bryste os af, at vores lokale tennisheltinde Caroline Wozniacki nu er helt fremme på det internationale modebeat. Ja, hvem skulle ha’ troet det? Men selveste Stella McCartney har kastet al sin kærlighed på den unge dansker og har valgt hende som globalt blikfang for sin populære tøjlinje for Adidas, fordi – som hun siger – “she’s got Stella attitude”! Jeg troede aldrig, jeg skulle komme til at elske en sportsstjerne
Mere ordstrøm fra Uffe:
Trendy mad er miljørigtig mad!
Italiensk modefeber
Den nye kavalergang