Kultur

Italiensk modefeber

- 26/04/2009

Modebossen Uffe Buchardt har opsnuset de største nyheder på modefronten fra det store udland.

Forleden blev jeg klar over, at det koster det samme at smutte fra København til Aalborg, som det koster at rejse fra København til New York! … Hmmm, hvad vil man så helst? Svær beslutning. Jomfru Ane Gade eller Broadway? Svag dollar eller skyhøj krone? Hotel Hvide Hus eller Gramercy Park Hotel? NYC it is! Og her er den prominenteste mode lige nu ‘made in Taiwan’. Den 26-årige topdesigner Jason Wu, der stammer fra Kina, er byens hotteste modeimport, momentant grundet sine designs til Michelle Obama, der senest er set i en pink (men fuldstændig udramatisk) Wu-sag på coveret af amerikansk Vogue. Så meget varm luft er der om den unge kineser, at der var kilometerlange kendis-ventelister til hans seneste fremvisning. Har man trods den lave dollar ikke råd til Wu i nakken, kan man glæde sig over, at den engelske modegigant Topshop snart overtager et lejemål i New Yorks SoHodistrikt og bruger hele 25 millioner dollar på at indrette det.

Little Italy
Ingen er lige så gode til ‘fast fashion’ som Topshop, og newyorkerne bliver i nær fremtid forkælet med 150 nye items i butikken – ugentligt! Er man til langsom shopping – det hedder det, når pengene tager lidt længere tid at lokke frem af pungen – så skal man blot en tur på 5th Avenue. Her har italienske Giorgio Armani – paven af italiensk elegance – netop åbnet et arkitektonisk mesterværk af en megaforretning med sine utallige tøjlinjer og alt fra blomster, chokolade og undertøj til møbler og dufte på stilsikker Armani-manér. Altså et slags Magasin-varehus, bare udelukkende smækfyldt med Armani! I denne nye shoppingforlystelsernes højborg kan du blive ‘armaniseret’ og ende som et sandt Armani-menneske fra hoved til bagdel. Efter sigende er der dog visse mangler i Giorgios shoppepalads. Man kan nemlig ikke erhverve sig hverken Armani bland selv-slik eller ekstra holdbare og dekorative Armani-stomiposer …! Giorgio har heller ikke endnu kastet sig over nichen pet wear. Det har den kriseramte flamboyante topdesigner Roberto Cavalli til gengæld. Lige nu kæmper han for at bevare sit Just Cavalli-brand, men i mellemtiden syder det sædvanen tro med andre aktiviteter omkring ham. Roberto Cavalli ‘Pet Collection’, der henvender sig til forkælede hunde (og til nød en fed kat) blev præsenteret for nylig på firbenede stamtavle-modeller og inkluderer al nødvendig ekvipage til den kræsne designerhund med fuld social kalender. Hvad med en velourtræningsdragt eller en satinmorgenkåbe til Vaks? Og kan nogen hund undvære en hundepas-holder – i lak?
Designere som skuespillere
Italienerne er i det hele taget i vælten og gør væsen af sig overalt lige nu. Designteamet Domenico Dolce og Stefano Gabbana er blevet spottet i præstekostume på gaden i Rom. Et forsøg på selvpromovering i krisetider? Nej, de to metroseksuelle designere spiller præster i Rob Marshall-filmen Nine, der har überdivaerne Sophia Loren, Nicole Kidman og Penélope Cruz på rollelisten – så hvorfor ikke også smide et par topdesignere ind i castet, der måske kan lokke et elitært modesegment i biografen til efteråret?

Køb Winslets Oscar-kjole
Er man i øvrigt bidt af film og de dertilhørende obligatoriske divaer, så er det vel ikke gået nogens modenæse forbi, at den Oscar-vindende skønhed Kate Winslet bar en nydelig Yves Saint Laurent-robe under ceremonien. Vil man for sjov illudere, at man er Kates bedste veninde i verden og derfor har lånt hendes Oscar-kjole til den næste firmafest, så er muligheden her nu for blot 149 engelske pund. En tro kopi af designerkjolen kan nemlig købes på hos Goddiva. Take that, Kate.

ELLEs faste klummeskribent Uffe Buchard er medindehaver og kreativ direktør i bureauet Style Counsel.