Mød designerne bag de hypede PS-tasker og hør hvorfor de lige netop har valgt at kaste deres kærlighed på København...
Proenza Schouler er blandt de luksusmærker, der har indtaget underetagen af ILLUM, med deres to-die-for it-tasker! ELLEs assisterende moderedaktør, Josephine Aarkrogh, har mødt de to designere bag, til 7 hurtige om København, fremtidsplaner og om det noget udfordrende navn. Læs med her…
Tekst: Josephine Aarkrogh. Foto: PR/Peter Lindbergh og Allover Press
Der er sket meget, siden Jack McCollough og Lazaro Hernandez dimmiterede fra designskolen Parsons i 2002 og fik bl.a. Anna Wintour som fan. USAs mest cool designere har nu kig på Danmark og åbnet utik i Illum i København. Vi har spurgt dem hvorfor.
Se også: Proenza Schouler åbner butik i København
Hvorfor København?
Fordi det er en by, der emmer af kunst og design, og det har en stor tiltrækning på os. Og så er den danske kunde meget sofistikeret og har en forståelse for håndværk.
Design-dna?
Vores design er sammensætningen af to forskellige ideer; traditionelt håndværk og nye, innovative tekstiler og teknikker; maskulint og feminint; farve og print. Vi lader os ofte inspirere af moderne kunst, og har flere venner der er kunstnere og galleriejere. Vi prøver at udnytte New Yorks kunstscene så meget som muligt.
Navnet?
Det udtales Pro-En-Za Skool-er. Vi fandt på navnet ud fra vores mødres pigenavne, Proenza er Lazaros mors, og Schouler er Jacks mors.
Se også: VIND en Proenza Schouler taske i december
Tre ord?
Hvis vi kun skulle beskrive mærket med tre ord, vil det være Ny Amerikansk Luksus.
Ikontasken?
‘PS1’ er vores mest ikoniske taske. Vi designede den første i 2008.Den er lavet i Italien og har speciallavet hardware og lukkes med de to signaturstropper foran. Det er en meget brugbar og praktisk taske med ydre og indre lommer og en justerbar strop. Den fås i mange farver, størrelser og materialer.
Højdepunkter?
Vi vil aldrig glemme, dengang vi vandt vores første CFDA Award for Årets kvindetøjsdesigner i 2007. Vi vandt to til i 2011 og 2013 og for Årets accessorydesigner i 2009.
Fremtidsplaner?
Vi har lige lanceret vores første badetøjskollektion, og så planlægger vi at udvide med endnu flere butikker i hele verden.