Trends

Når low bliver high – og omvendt

- 12/07/2010

Når ulige børn leger bedst: Highstreet-firmaerne forgudes i krisetider, og luksusmærkerne går gerne ned på gadeplan for at få en bid af kagen. Samtidig får det lavpriskæderne til at gå den anden vej

Cos by H&MNår de dyre designere vil nå masserne gennem samarbejde med lavpriskæderne, bliver kæderne nødt til at tænke elitært. Derfor har H&M udvidet med Cos (Collection Of Style), og Zara har gjort det med Uterqüe, et nyt paradis for kvalitets-accessories, der dog desværre ikke fås herhjemme endnu.

Topdesignere
Viktor & Rolf, Roberto Cavalli, Matthew Williamson og Sonia Rykiel er bare nogle af de couture-designere, som har samarbejdet med H&M. Den svenske gigant banede vejen med lanceringen af Karl Lagerfeld for H&M ved hjælp af en storstilet marketingsstrategi, de mest eksklusive designere ikke kunne modstå. Mens highstreet-mærkerne hæver deres varemærke, får luksusdesignere hul igennem til masserne med minikollektioner tilgængeligt for alle budgetter. Hvem sagde win-win?

Unique by Topshop
Cos by H&M
I 2007 udvidede H&M sit imperium ved at skabe dette mærke baseret på enkle linjer. Forskellen fra den ældre søster er højere priser, der er begrundet i forbedret kvalitet af stoffer, og snitmønstre uden udløbsdato.

Vero Moda VeryUnique by Topshop
Den engelske highstreet-kæde lancerede Unique for ni år siden, som en eksklusiv kollektion til visning under modeugen. Mærket består af samarbejder med andre designere, couture-items og luksus-accessories.

Vero Moda Very
Danske Vero Moda lancerede linjen Very i februar i år. Vero Moda Very er en separat linje til den kræsne og modebevidste forbruger med fokus på gode snit og lækre materialer som silke, skind og uld. Priserne starter på 400 for kjoler, 800 for skind og 500 for en blazer.

Andre relaterede artikler:


Farverig trend:
Surf’s up


Kort og godt:
Denimshorts


Celebstil:
Denim de luxe