Karriere

Cecilie Ingdal om modeugen: “Hun oplever, at showankomsten minder langt mere om en Hollywood-gallapremiere end en præsentation af en ny kollektion”

- 31/01/2025

I det netop udkomne februarnummer af ELLE husker chefredaktør Cecilie Ingdal i sin leder os (og sig selv) på, at selvom en modeuge kan synes glamourøs for gæsterne, der deltager, og på de sociale medier, er der altså mange (!) mennesker, for hvem en modeuge er hårdt arbejde helt ud på de sene nattetimer. Og hvis det ikke var for dem, var der ingen modeuge. Læs hendes leder her.

Vi skal til det igen. Modeugerne kalder. Mens vinteren for alvor har sit tag i os, og før forårsmoden er på butiksbøjlerne — og dermed før vi som modemagasin har formidlet den sæson, vi står på tærsklen til – er det igen tid til at stille skarpt på (endnu) en ny modesæson. For hvad bliver det næste nye og dermed afløseren for denne sæsons cool spidse sko, sexede minishorts og den delikate smørgule? (Glæd dig i øvrigt til at læse mere om det i vores store S/S25-trendrapport i denne udgave fra side 51).

Modeugen er modehusenes vigtigste platform, og det er her, alt omkring den kommende kollektion skal gå op i en højere enhed. Det er her, kollektionen for første gang præsenteres for presse, indkøbere, influenter og andre interessenter. Men modeugen er langtfra kun modehusenes og designernes legeplads. Den rummer en lang række erhverv, som alle på måneder, uger, dage, timer eller blot få minutter skal levere deres ypperste. Fra modellernes 10-12 minutter på catwalken, stylistens og hår- og makeupartisterne kreationer til PR-personalet, der håndterer alt fra udsendelser af invitationer (og de utallige ryk for svar …) til seatingplan og selve seatingen før showstart. Fra teknikleverandøren, der står for lys og lyd, og produktionsselskabet, der sørger for, at showet afvikles som smurt, til brandbureauet, der sikrer, at alt det visuelle omkring en kollektion på magisk vis går op i en højere enhed på showdagen. Og journalister, content creators og streetstyle-fotografer, som er med til at sikre, at kollektionerne lever lige så længe, som de er til salg. Og så er der alle dem, der lægger locations til, sørger for forplejning, kørsel, hotelværelser og meget mere.

Modeugen sætter i den grad hjulene i sving i mange fag – og vi har derfor i denne udgave talt med nogle af dem–, der er med til at gøre modeugerne til noget helt særligt. Mød bl.a. streetstyle-fotografen Sandra Semburg, der har set gademodebilledet ændre sig markant gennem de 14 år, hvor hun har jagtet den personlige, smukke og originale stil hos showgæsterne. Hvis yndlingsøjeblik var, når Phoebe Philos ekstremt velklædte gæster nonchalant ankom til Celine-showet (og når Phoebe herself forlod location efter en veloverstået visning …), og som i dag oplever, at showankomsten minder langt mere om en Hollywood-gallapremiere end en præsentation af en ny kollektion. Mød også det kreative bureau Moons Martin Gjesing, der gennem mange år har komponeret shows for blandt andre Ganni og Cecilie Bahnsen, og som ser det som sin hovedopgave at få sit publikum til at (gen)forelske sig i et brand – med andre ord at skabe et moment, som taler direkte til folks følelser og hjerte. For så er han lykkedes.

Jeg håber også, at denne måneds ELLE slår tonen an, sætter en stemning og skaber en særlig følelse i dig.

Rigtig god læselyst.

Cecilie