November kalder på regn og slud – og hvad er mere passende end en stund i sofaen med en kop te og en god bog?
Denne artikel kan indeholde sponsorerede links.
Fornyende stilhed
Endelig er der godt nyt fra engelske Rachel Cusk, som de fleste fortsat bedst kender for trilogien ‘Omrids’, ‘Transit’ og ‘Kudos’. Hun har dog skrevet en del bøger siden, og nu kommer endnu en, ‘Parade’, der helt konkret starter med sætningen om kunstneren G, der på et vist tidspunkt i sin karriere begynder at male sine motiver på hovedet. Rachel Cusk er blevet kaldt en fornyer af romangenren, og i denne historie tager hun os med rundt i kunst, kærlighed, relationer og et moderne liv, der er lige så plotløst, som livet nu engang kan være det for de fleste, men hvor der alligevel sker en hel del. En kvinde overfaldes i Paris. En mor dør. Tre børn skal forholde sig til arv og fortællinger. Rachel Cusk er tilbage.
Glimt fra Korea
Den danske forfatter Eva Tind bliver læst af mange, men slet ikke af så mange, som hun burde. Med romanen ‘Citronbjerget’ tog hun os med til Korea og til et nysgerrigt, sanseligt og levende liv i en nedarvet hytte, og i sin nye bog ‘Min Kim’ tager hun fat om det porøse link, der forbandt Danmark og Sydkorea i 1970’erne, og som i dag forbinder en gruppe voksne mennesker med en fortid, de ikke nødvendigvis kender til. Adoption. To små piger lander i lufthavnen i Kastrup, og favnes af forventningsfulde forældre, men får herfra tildelt hver deres version af livet. Familierne holder kontakt, men kontakten glider ud, da kløften mellem tilværelsernes forskellighed bliver for stor. I ‘Min Kim’ undersøger Eva Tind spørgsmål om ophav, identitet og rødder og dykker ned i fortællinger om slægtskab og kunsten og udfordringen at fortælle sig selv.
Franske Édouard Louis deler produktivt ud af sit liv, og det er vi nok flere, der er temmelig glade for, for hans fortællinger er både rørende og vigtige. Dette efterår udkommer han på dansk med bogen ‘Monique flygter’, der er en opfølgning til den roste ‘En kvindes forvandling’. Begge bøger har forfatterens mor i hovedrollen og cirkulerer om livet med psykisk og fysisk vold. Hvad er frihedens pris? Og hvad betyder det for forholdet mellem mor og søn, at de begge er tynget af en fælles historie? Édouard Louis har med sine historier fra Frankrigs udkant og fortællingerne om sin egen forvandling fra Eddy Bellegueule til Édouard Louis slået sig fast som, med forlagets ord, en af europæisk litteraturs helt store stemmer. På mange måder er hans stemme også lille, for han repræsenterer i høj grad hjørner af samfundet, som ellers ikke bliver hørt, stemmer, som ellers bare lægger sig tæt til kroppen.