Annonce

ELLE Awards 2022: Her er aftenens højdepunkter

- 17/09/2022

Fredag den 16. september 2022 kunne vi langt om længe - efter 3,5 års pause - invitere indenfor til ELLE Awards igen. Aftenen var spækket med mindefulde øjeblikke. Her har vi samlet årets højdepunkter.

350 gæster var fredag den 16. september inviteret til Bella Arena på Amager i København, hvor vi efter mere end 3,5 års pause endelig kunne sige: 

Velkommen til ELLE Awards 2022. 

Det var selvfølgelig aftenens værter: chefredaktør på ELLE, Cecilie Ingdal, og modemand nr 1. Uffe Buchard, der sagde de famøse ord, og i salen sad blandt andre nominerede, designere, stylister, hår- og makeupartister, fotografer, journalister og mange, mange andre kreative, som får den danske modebranche til at køre rundt hver dag. 

Under det fem timer lange show var der mindeværdige øjeblikke nok til at dele ud af, men her har vi samlet årets højdepunkter.

Foto: Nils Mejlvang

Aftenens første indslag var også et af aftenens mest rørende. Chefredaktør for ELLE Ukranie, Sonya Zabouga, var fløjet ind til lejligheden for at holde tale for os. Indtil for syv måneder siden var Sonyas hverdag nærmest identisk med den danske chefredaktør, Cecilies, men da de to kort efter Ruslands invasion af Ukranie mødtes på Teams sammen med en række andre ELLE-chefredaktører fra hele verden, var det tydeligt, at Sonyas hverdag for altid var forandret. Sonya Zabouga holdt en rørende tale om sit liv i Kyiv, sin redaktion, og måden de lever på i et krigshærget land, og ikke overraskende udløste den et stående bifald fra salens 350 gæster og sympatisører, mens flere også måtte tørre bevægede tårer væk.

Foto: Nils Mejlvang

Overgangen fra Sonya Zabougas tale kunne ikke have været finere. Koret UngKlang fremførte på smukkeste vis Andreas Odbjergs 'I morgen er der også en dag'. Samme sang havde nemlig stået ud af højttalerne på Cecilie Ingdals kontor, da hun lige efter Ruslands invasion af Ukranie talte med Sonya Zabouga.

Foto: Nils Mejlvang

Årets første pris, Årets Brand, skulle uddeles, og ingen gør det bedre end 'cremekongen himself' Ole Henriksen. Ole gik ikke, men dansede hele vejen igennem Bella Arena fra sin plads og op på scenen, hvorefter vi fik høje benspark og cha-cha-cha for alle pengene. I sandhed et højdepunkt.

Amalie Roege Hove vandt prisen for Årets nye navn for sit dedikerede strikbrand, A. Roege Hove. Det var designerens første nominering og dermed også første pris, som hun modtog med en rørende tale, hvor hun blandt andet takkede Magasins du Nords Fashion Prize, som hun vandt i 2021 med ordene "Der er så meget støtte at hente i København som nyt brand." Flere garvede branchefolk (vi kigger på dig, Ditte Reffstrup) måtte knibe en tåre.

Foto: Nils Mejlvang

Du kan tage Uffe Buchard ud af Sønderjylland, men du kan ikke tage Sønderjylland ud af Uffe Buchard. Derfor var der selvfølgelig indlagt banko på Uffes vagt - modebank, that is. Hver gæst havde sin egen plade, og spørgsmål som "Hun har let til smil og er kærester med Mads Emil. Hvad hedder hun?" blev læst op fra tromlen. Aftenens hovedpræmier (spegepølse og gris) gik til hhv. Pernille Rosenkilde og Jacqueline Friis-Mikkelsen.

Foto: Nils Mejlvang

Sognepræst Kathrine Lilleør præsenterede prisen Årets smykkebrand med en rørende tale om det ultimative kærlighedssymbol. "Der er grænser for, hvor mange gange, man kan sige 'jeg elsker dig', før der skal falde et smykke," lød det fra Lilleør, der fortsatte med at fortælle, hvordan der ved bryllupper altid fandtes et smykke til at forsegle aftalen. Vinderen blev Griegst, og anden generation i familievirksomheden Noam Griegst modtog prisen med en smuk tale om sin far, Arje Griegst, der grundlagte brandet, og Arjes møde med kvinden Irene, der senere blev Noams mor.

Direktør for Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Natasha Al-Hariri, overrakte en af årets nye priser, nemlig Unge-prisen, der gives i samarbejde med ungdomsmedie, Vi Unge. Al-Hariri talte blandet andet om repræsentation og retten til eget valg, hvilket gik godt i tråd med aftenens vinders mærkesag. Vinderen blev nemlig Nagin Ravand, der i 2020 startede et fodboldhold i Gellerupparken for unge piger med minoritetsbaggrund i alderen 9-16 år. I år har hun talt om diversitet og diskrimination ved Europarådet, og løbende er hun blevet hædret med op til flere priser for sit arbejde, der via fodbolden gør en forskel for en særlig gruppe unge.

Foto: Nils Mejlvang

Der er ingen nominerede til aftenens sidste og suverænt største pris, ELLE-prisen. Her er det ELLE-redaktionen alene, der afgør, hvem der vinder, og i år faldt valget på Ditte og Nicolaj Reffstrup, der står bag Ganni. Ditte modtog prisen alene. Hun pointerede, at hun og Nicolaj ikke skulle skilles - rygterne går jo hurtigt om den slags - men at man, hver gang man tager et valg også fravælger noget andet, og derfor var Nicolaj netop i aftes hjemme med parrets tre børn. Som en overraskelse var det Ditte og Nicolajs tætte ven, Tommy Ahlers, der overrakte prisen og holdt talen for dem. Først sin egen helt personlige og dernæst ELLEs motivation for prisen. Du kan læse et uddrag af den tale her:

Kære Ditte & Nicolaj. I skal have ELLE-prisen fordi I på alle måder har taget dansk mode til nye højder. I har haft en klar ambition, en stærk intuition, en jernvilje og et ukueligt mod til at gå jeres helt egne veje – til stor inspiration for alle os andre. I 2009 overtog I et ukendt nichebrand og skabte med kometfart et internationalt superbrand, som kvinder verden over har taget til sig. Fra København til Quebec. Fra Christensen & Bosworth til Chamberlain & Shazam. I 2017 var der flere om buddet, da beslutningen om at sælge aktiemajoriteten var taget. I valgte amerikanske L. Catteron. Ikke fordi deres bud var det højeste, men fordi I synes, de var de bedste. Sådan er det med jer: I går ikke på kompromis. Det ved alle, der har stiftet bekendtskab med Ganni, hvad end det er i form af design af kollektionen, måden den produceres på, indretningen af butikkerne, hovedkvarteret i København – sågar frokostordningen skriger Ganni! I har skabt et modehus, som rækker udover klæder og som med udtrykket #GanniGirls er blevet et globalt fænomen og synonym med fællesskab, samhørighed og relationer på tværs af landegrænser, alder, etnicitet, højde, drøjde med mere. Ditte, da du i 2020 medvirkede i et stort interview i ELLE, fortalte du, at du havde fået holdmentalitet ind med modermælken – eller for at være mere præcis: på fodboldbanerne i Hirtshals. Den skinner til stadighed igennem, for ifølge jer er man intet uden sit hold. Og måske er det en af hemmelighederne bag Gannis enorme succes. I identificerer ikke Ganni som et bæredygtigt brand. Det er for modstridende med det, I gør. Men Nicolaj du helmer ikke, før baren er sat højere end højst, når det kommer til ansvarlighed. Og derfor når I også jeres 44 ”Gameplan goals” fra 2019 et år før forventet her i 2022 - for bare at nævne en brøkdel af det gigantiske arbejde, I gør her [...] Kort og godt: I gør jer umage. Med ALT hvad I gør, og I er nogle af de allerbedste til det. Det er en ’Joyride’ at have fuldt jer på rejsen indtil nu, og vi glæder os til at se, hvad fremtiden bringer, når the sky is the limit. Tillykke.