Jacquemus skuffede vanen tro ikke med sit SS24-show, hvor den skulpturelle kollektion smeltede ind i sine kunstneriske rammer
Er der noget designer Simon Jacquemus er garant for, så er det et godt show.
Trods sin relativt korte tid i modebranchen formår den 34-årige designer nemlig altid at trække overskrifter, når han kreerer storslåede shows i alt fra de ørkenlignende sandbanker i Arles til Versailles slottet.
SS24-kollektionen for Jacquemus brandet var dermed heller ingen undtagelse. Her var Jacquemus gået mere underspillet – men absolut ikke mindre visionært – til værks og valgt det prominente kunstmuseum Foundation Maeght i Frankrigs Saint-Paul de Vence.
Og selv om kollektion så absolut også fortjener sin egen spalteplads (mere om det senere), så var det dog et særligt sødt øjeblik, der fangede vores opmærksomhed. Og fik os til at tro, at Simon Jacquemus virkelig er mesterkoreograf udi særlige wow-øjeblikke.
På gæstelisten var nemlig skuespiller Kristen Davis, aka Charlotte York fra ‘Sex and the City’, der ankom til det spektakulære museum i en drøm af et smørgult Jacquemus suit.
Og ganske som Charlotte York ville have gjort det, inspicerede Davis opslugt de mange historiske kunstværker inden showstart.
Her fangede særligt maleriet ‘La Vie’ fra den franske ekspressionist Marc Chagall skuespillerens øje. Og knipset foran det storslåede maleri blev vi et sekund helt i tvivl, om vi var vidne til en scene fra ‘Sex and the City’. For hvem husker for eksempel ikke, da frk. York med stor iver og charme er rundviser på MoMa?
Kristin Davis var dog ikke den eneste på den stjernedryssede gæsteliste, hvor blandt andre også Kylie Jenner og Julia Roberts var dukket op i de sceniske rammer i Frankrigs Provence-distrikt for at se det nyeste fra Jacquemus’ hånd.
Og efter alt at dømme blev de ikke skuffede.
Her præsenterede Jacquemus nemlig – igen udenfor vanligt modeugeprogram ‘mes oui’ – sin nyeste sommerkollektion, der meget passende var blevet døbt ‘Les Sculptures’.
De smukke kreationer var da også som syet til det afdæmpede museumsrum, hvor Giacomettis spinkle bronzeskulpturer dannede bagtæppe til den skulpturelle kollektion.
Gigi Hadid åbnede ballet i en smørgul læderjakke, der med sine ballonærmer og oversize krave gav nik til både 80’ernes silhuetter men også pegede i en ny og mere moden retning fra tidligere kollektioners minidresses og sexede crop-tops.
Kollektionen bød på en afdæmpet farvepallette, hvor toner af sort, beige og pastelgul dominerede. Dog sneg toner af en sensuel rød sig ind, som blev svøbt i et særligt greb i kollektionen, hvor man havde påsyet en strik bundet over skuldrene. Som for at genskabe illusionen om et afslappet look, hvor et ekstra lag afslappet bindes over skuldrene.
Alt i alt en gennemført kollektion, hvor de elegante pencilskirts, skulpturelle ærmer og velskårede silhuetter diskret hviskede i det stringente kunstrum.
Vi bukker os med andre ord endnu en gang i støvet over den visionære franske designer, og glæder os allerede til næste kollektion (og ikke mindst scenen for den).
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.