'Teddy Coat' fra Max Mara delte vandene, da den blev designet af Ian Griffith for 10 år siden. I dag er den et ikon for det italienske modehus. Få hele historien bag den vamsede klassiker
For 10 år siden sad det meste tøj stramt og måske lidt for småt på kvinderne, som var iklædt det.
Et modebillede, som efterhånden kedede Max Maras kreative direktør, Ian Griffiths, som designede en frakke, der var nogenlunde det modsatte – den var vamset, alt for stor og havde skæve proportioner. Teddy Bear Coat, kaldte Griffiths den.
Han ville lave noget nyt, som kunne skabe lidt røre. Indkøberne var ikke helt med på ideen. De havde ikke set noget lignende, og turde derfor ikke sælge den i deres butik.
Men frakkerne blev udsolgt med det samme, og Max Mara oplevede en stor efterspørgsel: ”Nogle gange rammer man bare lige det, som kunderne føler inden i, men som de ikke er klar over, før de ser dit design. Du rammer tidsånden, før den bliver tidsånden”, siger Ian Griffiths.
Som designer bør du konstant have en antenne tændt for at stimulere din egen nysgerrighed og opfange nye idéer, mener Ian Griffith. Du bør opfange al information, som påvirker folks psyke og humør, da det i sidste ende vil skabe grundlaget for en tidsånd.
Og det er hans job som designer at identificere den tidsånd. Ved at læse aviser, se film, et teaterstykke eller gå til en populær kunstudstilling, opdaterer han konstant sine forestillinger om, hvad der er de fremherskende idéer inden for kultur i vores verden lige nu. Hvad er de gennemgående bekymringer, hvad er folks drømme, hvad stræber de efter?
”Jeg er uendelig nysgerrig på det og prøver at gætte, hvad folk tænker, og hvad de leder efter – nogle gange før de overhovedet selv er klar over det”, siger Ian Griffiths.
I dag er Teddy Bear-frakken blevet et ikon for Max Mara og et af det italienske modehus’ mest karakteristiske designs. Over årene er frakken udkommet i nye farver, mønstre og materialer – for eksempel i denim og leopardprint – men selve designet bliver der ikke pillet ved. Snittet og proportionerne er altid de samme. Den er blandt fire frakker, som går igen sæson efter sæson i Max Maras ellers udskiftelige kollektioner.
”Klassikere behøver ikke være konservative og kedelige for at holde længe. Hvis man ser på Teddy’en, er den visuelt markant på grund af dens overdådighed og volumen – og måden den er skåret på. Det er en meget karakterfuld frakke. At den nu er en klassiker efter 10 års succes, beviser at den har en klassisk appel, men den er bestemt ikke kedelig. Jeg synes, at frakken viser os, at det særegne design også kan være tidløst. Måske fordi, du ikke bliver træt af at kigge på det”, understreger Griffiths.
Frakken er også et eksempel på, hvordan en bæredygtig tilgang til mode er dybt forankret i Max Maras DNA i den forstand, at de altid designer for at tøjet skal holde mere end én sæson. ”Når du køber en Max Mara-frakke, skal den gerne holde hele dit liv, og måske kan du endda give den videre til dine arvinger”, pointerer Griffiths.
“”Klassikere behøver ikke være konservative og kedelige for at holde længe.”
”Det glæder mig altid, når jeg ser unge kvinder, som bærer en frakke, de har fået af deres mødre eller endda bedstemødre. Det giver os selvfølgelig en fordel, når det handler om at skabe en mere bæredygtig tøjproduktion. Vores tøj har simpelthen en lang levetid.”
At yngre generationer også har taget frakken til sig, er en af de vigtigste grunde til, at designet stadig består efter 10 år.
”Fordi den er så karakteristisk, så genkendelig. Den er så Instagram- og TikTok-able. Det er det, de leder efter, noget der kan genkendes med det samme,” mener Max Maras kreative direktør. De kendte kvinder, som er spottet i frakken, vidner også om et forholdsvis stort aldersspænd, som tiltrækkes af designet: Julia Roberts, Carine Roitfeld, Kim Kardashian, Blake Lively og Hailey Bieber – for at nævne en lille håndfuld.
“Vi ved også, at yngre kunder leder efter historier og mening i de produkter, de køber, og hvis de laver en smule research, kan de se, at Teddy Bear-frakken trækker på referencer fra Max Mara-arkiverne. Jeg designede den med inspiration fra nogle af de store frakker fra 1980’erne,” fortæller han.
Ian Griffith har været designer hos Max Mara i mere end 30 år, og han har siden 2005 siddet i rollen som kreativ direktør med det overordnede ansvar for designet hos modehuset, der blev grundlagt af Achille Maramotti i 1951. Ligesom brandets grundlægger har Griffith en passion for klassisk skrædderkunst og at arbejde i kvalitetsmaterialer, men han tror også på innovation og vigtigheden i at bringe noget friskt på markedet.
De første streger på et nyt design skal helst komme intuitivt til ham. Det skal føles spontant og naturligt, ellers bliver det for konstrueret. ”Tøj, der er let og behageligt at have på, skal også være nemt at udtænke. Jeg prøver aldrig at fremtvinge designet. Jeg tror ikke på, at man skal klø sig i hovedet for evigt og udsætte sig selv for mental tortur, indtil den gode idé opstår”, siger Griffiths.
Hvis han har gjort sit forarbejde, sin forskning, som han kalder det, grundigt – altså haft sin antenne ude og opfanget tidsånden og dens kultur – skal idéerne nok komme helt af sig selv. Så sker det, når han ikke er forberedt på det, for eksempel på et fly eller i et tog, hvor han pludselige tegner på en serviet.
Det kan også være, når han kommer hjem om aftenen og skitserer nogle idéer i sin notesblok, han har liggende ved sin lænestol. ”Jeg bekymrer mig aldrig om det,” siger Ian Griffith. ”Grundlæggende handler det om at forny klassikerne og en gang imellem producere noget, som siger noget nyt. Men det skal nemt.”
Det var også tilfældet, da Ian Griffiths fik ideen til Max Maras nyeste kollektion, SS24, som brandet viste frem under modeugen i Milano i september. Til hver kollektion kigger han på Max Maras arv, hvor han forsøger at hente inspiration, og så kombinerer han det med alt sit andet forarbejde for at skabe en fortælling.
”Vi lever i en tid, hvor folk leder efter fortællinger over alt. Et modeshow er den ideelle mulighed for at fortælle en historie. Og jeg elsker at fortælle historier”, siger Ian Griffiths.
“Jeg prøver aldrig at fremtvinge designet.”
Med den kommende kollektion beretter Griffiths om den civile organisation Kvindernes Landhær, oprettet i Storbritannien i 1917 under Første Verdenskrig, så kvinderne kunne arbejde i landbruget. Kvinderne dannede en hær og overtog arbejdet fra mænd, som blev indkaldt til militæret.
”Jeg har en meget kraftfuld vision om denne hær, som gør noget godt – dyrker jorden og nærer folket. Jeg elskede tanken om et fredeligt militærtema. Min inspiration er det idylliske engelske landskab, kvinder der dyrker afgrøder, opdrætter dyr og endda blomster og frugt. Jeg ville mildne den sædvanlige militærmode, som har det med at handle om march, orden og krig, men stadig fortælle om stærke kvinder.”
”Vi lever i en tid, hvor folk leder efter fortællinger over alt. ”
Hvad er så det næste skridt for Max Mara og ikke mindst Teddy Bear-frakken? Det er svært for Ian Griffiths at svare på, for han venter stadig på, at visionerne kommer til ham i flyet eller i lænestolen.
”Men vi står aldrig stille, du er altid nødt til at forbedre dig. I det øjeblik, hvor jeg siger til mig selv: Ok, lad os bare blive her, så stopper jeg som designer. Du er nødt til at gøre det bedre og bedre og bedre. Bamsefrakken vil fortsætte sin rejse.”
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.