Da Infernal-forsangeren i 2001 indberettede sin makeup og sit tøj til Skat, fik det større betydning, end hun havde troet.
Da Lina Rafn i 2010 endeligt tabte en skattesag for at have indberettet makeup-produkter og mode som en del af sit arbejde som musiker, skabte det ikke bare overskrifter i diverse medier – det gav også genlyd i underholdningsindustrien.
Vi skal helt tilbage til 1990’erne, hvor Lina Rafn var danser. Til sit job skulle hun bruge til netstrømper, makeup og hårprodukter, og da det var noget, der skulle bruges til scenen, var sangeren og produceren sikker på, det kunne trækkes i skat.
“Det er ikke sådan, at hende jeg dansede for, kom med sminke og hvad ved jeg. Det forventedes, at jeg selv kom med det. Det er jo en del af mit job, det må jeg kunne trække fra. Og det endte altid med, at jeg skulle betale de penge, og det synes jeg simpelthen ikke, kunne være rigtigt,” fortæller Lina Rafn i det nye afsnit af ELLEs podcast ‘Klædt På’, hvor hun fortæller om, hvordan sagen påvirkede både hende og branchen.
Da Infernal i 00’erne går fra at være upcoming til at være et kendt navn både hjemme og i udlandet, får Rafn stadig brug for essentielle ting til garderoben og makeuppen for at fuldende sine vilde performances. Men da Skat stadig ikke anerkender tingene som en del af hendes arbejde, tager hun den videre.
“For skatteåret 2001 siger jeg: “Godt, nu tager jeg den videre. Den kommer først i Skatteankenævnet, så i den ene og det andet indtil den kommer i Landsretten, hvor jeg taber med et brag.”
Det er her, pressen for alvor opsnapper historien. Men mens Rafn er bange for at blive stemplet som “hende sangeren med stjernenykker, der ikke vil betale sin skat”, sker der noget uventet.
“Sagen begynder at få så meget momentum, at Dansk Artist Forbund siger: “Din sag er vigtig for alle vores medlemmer – Vi vil gerne køre den videre.” Og jeg siger til dem igen og igen, at vi ikke kommer til at vinde,” fortæller Infernal-forsangeren.
Men selvom Rafn får støtte af både forbundet og flere artister, ender hun som ventet med at tabe sagen i Højesteret i 2010 med det, hun selv kalder “en farce af en retssag.”
“Det er en naiv og meget forstokket, cis-Het, hvid mandeagtig måde at anskue det på”
For sangeren køber ikke argumentationerne i retssalen, der for hende virker ude af trit med virkeligheden for mange i musikbranchen, hvor det visuelle udtryk på scenen er en uadskillelig del af en koncert og artist.
“De var ude i en argumentation af, selv hvis vi sagde, jeg kun brugte mit tøj på scenen, så sled jeg alligevel mindre på mit almindelige tøj, så det er en skjult skattefordel. Der var jeg bare sådan “Er I helt fucking væk? […] Det er en naiv og meget forstokket, cis-het, hvid mandeagtig måde at anskue det på – at hvordan du ser ud, ikke har indflydelse på, hvordan du tjener dine penge.”
Hør meget mere om sagen i femte afsnit af ‘Klædt På’, hvor Lina Rafn også fortæller om, hvordan hendes looks til scenen bliver til, hendes mangeårige forhold til mode og ikke mindst sine tanker om tidens tendenser.