Ballerinaer, bodystockings og tylskørter ses i modebilledet netop nu, og særligt den flade, balletinspirerede sko er ikke til at undgå. Vi stiller skarpt på skoen, der så dagens lys i 1947, som alle gik i omkring 2005, og som nu har fået et helt anderledes og chikt udtryk.
Hvis du var teenager i midt 00’erne, havde du helt sikkert et par eller tre. Ballerinaskoene. Dengang gik de hånd i hånd med ålesmalle jeans, stramme lag-på-lag toppe i kontrastfarver, brede syntetiske bælter, lange halskæder med store ugle-formede vedhæng og etageklippet hår med blegede lyse striber. De flade sko, der fik fødderne til at se ekstraordinært lange ud, når de var sat sammen med de stramme jeans, som knap kunne rumme anklerne.
Dine fødder hang på dem, uanset om du skulle i skole, til gymnasiefest eller på shopping, og var derfor ofte mere udtrådte, end hvad godt var – for alle vidste, at et par ballerinaer ikke skulle koste mere end 150 kr., og derfor var kvaliteten også derefter. Men heldigvis har den flade balletsko fået et klædeligt makeover i 2023, hvor der er mere fokus på skoens kvalitet og ikke mindst styling, så den ellers meget flade sko kommer til sin ret.
Bardot og Hepburn-effekten
Ballerinaskoen stammer, ud over den oplagte samhørighed med selve danseskoen, fra middelalderen, hvor de var populære både blandt mænd og kvinder. Senere, i 1500-tallet, tilfaldt fodtøjet særligt mændene, som bar en lignende sko kaldet pompes.
De flade sko måtte dog se sig slået ud, da høje hæle blev moderne efter den franske dronning, Katarina af Medici fik speciallavet et par bryllupssko med fem centimeter høje hæle, da hun blev gift med Henrik 2. af Frankrig i 1533. De høje hæle dominerede skomodebilledet igennem det 17. og 18. århundrede, men moden skiftede hurtigt til fordel for flade sko igen, efter Marie-Antoinette gik til guillotinen iført høje hæle i 1793 – og det holdt ved gennem hele 1800-tallet.
Fast forward til nyere tid. I 1947 i Paris satte Rose Repetto de afgørende sting på det, der skulle blive hendes første ballerinasko. De var håndlavede og til hendes søn, den berømte danser og koreograf, Roland Petit. Nicheforetagendet holdt dog ikke længe, for i 1956 skabte Rose Repetto en ballerinasko til hverdagsbrug – og opfordringen til det kom ikke fra hvem som helst. Nej, det var nemlig ingen ringere end Hollywood-stjernen Brigitte Bardot, der bad om netop denne sko fra Repetto, og dermed blev et ballerinaikon, Cendrillion, skabt.
Ballerinaerne blev foreviget i filmen ’Gud skabte kvinden’, hvor Bardot bar dem i en kraftig karminrød udgave – Repettos signatur – og i dag fås den i alle tænkelige farver. Året efter, i 1957, havde Audrey Hepburn-filmen ’Funny Face – forelsket i Paris’ premiere, og i den bar hun det, der skulle blive hendes signaturlook: cigaretbukser og ballerinasko. Takket være Bardots og Hepburns indflydelse blev ballerinaskoene uhyre populære, da de forenede alt det, moden stod for på netop den tid. De var udpræget feminine og tillod samtid ultimativ bevægelsesfrihed, hvilket var vigtigt i en tid, hvor flere og flere kvinder kom på arbejdsmarkedet.
Aldrig umoderne
Siden 1950’erne har ballerinaskoen været mere eller mindre konstant i modebilledet. Den har aldrig været helt ude; sikkert takket været Hepburns ikoniske look, som siden blev adopteret som den klassiske ’french chic’-uniform. I 00’erne fik ballerinaskoene en stor opblomstring, hvor stilikoner og stjerner næsten trådte hinanden over tæerne for at vise dem frem. Fra Alexa Chung, der i årene efter årtusindskiftet stort set kun gik i Chanel-ballerinaer til Amy Winehouse, der gjorde ægte balletsko i pudderfarvet satin til en del af sit pin-up-møder-rockstjerne look. Dertil var ikoner som Sienna Miller, Kate Moss og Lauren Conrad med til at gøre ’skinny jeans’ og ballerinasko til den ultimative kombination.
Nu er vi igen der, hvor moden gentager sig selv. For selv om 00’erne stadig synes tæt på, så er der en hel generation af fashionistas, særligt på TikTok, der ikke har oplevet årtiet på egen krop; med alt hvad det indebærer af bukser, man ikke kunne trække vejret i, cremeøjenskygge der klumpede og ballerinasko i tvivlsom kvalitet, som knækkede og skallede efter en enkelt tur i byen. Og (måske) fordi bagsiden af 00’er-moden ikke er synlig på nostalgiske billeder fra årtiet, så kommer alt det vi elskede (og hadede) ved moden dengang nu tilbage igen. Men heldigvis er det med en kærkommen portion erfaring fra dem, der skaber de items, vi nu (igen) drømmer om i bagagen. For vel opstår mange trends i dag på TikTok, herunder især Y2K-besættelsen, men vi kan først for alvor kalde noget en trend, når de etablerede designere og modehuse stemmer i. Og det har de i den grad gjort med ballerinaskoen.
Balletcore 2023
Ud over Chanels klassiker, der kar været fast inventar i moden og manges klædeskabe siden sidste gang ballerinaer var ’in’, så kom ballerinaskoen dansende ind på catwalken med Miu Mius AW22-kollektion, som kort kan opsummeres som ’kostskole-møder-tennisbane-møder-dansekonservatoriets optagelsesprøve’. Her var de yndigste ballerinasko i sort, hvid og pudderfarvet satin sat sammen med tykke knæstrømper i uld, tennisnederdele, poloskjorter, ternede frakker og sweatre med argyle-tern. Og siden da er det gået slag-i-slag.
Celine genintroducerede til deres SS23-show de klassiske Mary-Janes i en flad ballerinaversion, men JW Anderson hos Loewe gik mere futuristisk til værks og præsenterede gennemsigtige PVC-ballerinaer, som man næsten var i tvivl om var der eller ej. Margiela-brandet MM6 var tydeligt inspirerede af dansekulturen og gik fuld #balletcore med off-duty danser looks med lag-på-lag tanktops, leggings, jerseybukser og ikke mindst tåspidssko i alt fra kraftig pink til klassisk pudderfarvet.
Hos Molly Goddard kom signatur-skruddene i tyl lidt nærmere jordhøjde med flade ballerinasko og herhjemme var hele Remains klassiske, afdæmpede kollektion stylet med ballerinasko – a la dem fra det italienske luksusmærke Tod’s.
Ballerinaskoen anno 2023 er med andre ord langt fra de udtrådte såler, der afrundede det uundgåelige og lidt sjuskede teenagelook i 00’erne. Langt fra. De er, trods deres ungdommelige udtryk modnet, og begår sig vel uanset om det er til kontoret eller en middag, hvor de giver et underspillet elegant touch, der ikke larmer lige så meget som høje hæle. Ballerinaskoen er i dag blevet et feminint alternativ til de praktiske sneakers, vi ellers har sværget til i flere år, og et valg der passer ualmindeligt godt til den moderne udgave af Hepburn- uniformen, hvor cigaretbukserne er skiftet ud med Levi’s 501. Og så er det stadig – ligesom dengang i 1950’erne, hvor de for alvorvandt markedsandel første gang – befriende med fodtøj, der er til at bevæge sig i.