Hjemme hos Gant-designeren Alina Brane er indretningen nøje udvalgt og afstemt. Maskulint og feminint, hårdt og blødt, gammelt og nyt – alt i harmoni.
Hvordan lykkes man med at forene to designeelskende æstetikeres vidt forskellige formsprog i én lejlighed?
Det lyder næsten umuligt, men når man træder indenfor hos Alina Brane og Johannes Ivarsson, er mødet mellem forskelligheder ikke blot muligt, men næsten at foretrække.
Han er copywriter og creative director og har en forkærlighed for fotokunst, amerikanske moderne mid-century møbler, rene linjer og kontrastfuld indretning, mens hun er modedesigner og elsker træ, tekstiler, blomster, organiske former og vintage.
“Det lyder som en kliché, men vi havde stor gavn af at lave moodboards. Vi satte billeder ind, som vi begge kunne lide og fik dermed et udgangspunkt for at forene hans ’reklame’-stil med min taktiltetsans,” fortæller Alina.
Det endte lykkeligt, og nu balancerer hjemmet fint mellem de to stilmæssige yderligheder. Faktisk synes indretningen at være aldeles afstemt. Og det ses tydeligt, at det er to kreative professionelle, der bor her.
Det var i starten af pandemien at parret, som dengang havde været sammen i et halvt år, besluttede sig for at flytte sammen. De havde begge mange videomøder, og deres respektive lejligheder var for små til, at de begge kunne være der samtidigt. De begyndte at kigge lidt på diverse boligsider, og da de kunne se, at lejligheden de bor i i dag, ikke var solgt efter tre uger, besluttede de så for at kigge på den. Derfra gik det stærkt – i al fald med at lukke handlen. Der gik længe, inden de endelig kunne flytte ind.
Tiden inden indflytningen var dog gavnlig, da det gav Alina og Johannes tid til at rydde ud i alt det, det ikke ville have med ind i deres nye fælles hjem, og dertil havde de også mulighed for at diskutere farvevalg og indretning. Foruden at finde fælles fodfæste gennem deres moodboards råder Alina til, at man bruger sin mavefornemmelse til at finde frem til det, der fungerer. Eksempelvis måtte hun og Johannes male det rosafarvede arbejdsværelse om flere gange, inden de ramte den rigtige nuance, og da tæppet i stuen viste sig at være for lille, solgte de det, blot for at købe et magen til, men større.
“Selvom man har en tydelig vision og intuition, kan man stadig godt ende ud i at sadle om flere gange, indtil man finder frem til den helt rigtige løsning. Jeg kan hurtigt blive manisk, når jeg går i gang med noget, der interesserer mig, men jeg bliver aldrig træt af det,” forklarer Alina.
Da de endelig fik overdraget lejligheden, tog de begge fri en uge for at gå i gang med at male og sætte hylder op på væggene. Men fordi de havde gjort deres forarbejde godt, kom de helt på plads på ingen tid. Siden de flyttede ind, har de kun fyldt på med mere kunst og nye møbler. Alina fortæller, at hendes stil er farvet af hendes arbejde hos Gant, som hun har arbejdet for i otte år. Efter sin afgangseksamen på Beckmans Designskole i Stockholm troede hun egentligt, at hun skulle skabe modekunst f.eks. i form af outfits til Lady Gaga og Rihanna. Men da der på et tidspunkt var lidt lavvande i kassen, blev hun kontaktet af rektoren fra Beckmans, der spurgte om hun ville skitse for Gant i tre måneders tid.
“Jeg faldt med det samme for mærket og tegnede på et næsten manisk niveau. Da de tre måneder var gået, blev jeg til min store overraskelse tilbudt at designe hele dame-polokollektionen.”
Hun troede først, at det var en joke, men siden da har hun gjort lynkarriere hos Gant og er i dag ansvarlig for hele damekollektionen.
“Jeg er blevet en rigtig nørd. Jeg synes, at Gant er verdens sejeste mærke. Det er nok derfor, at jeg er besat af farver og teksturer,” siger hun med et smil.