Det er normalt god reklame for et dansk brand, når en kendis af den kaliber omfavner det.
Med over 350 millioner følgere på Instagram, er der ingen tvivl om, at Kim Kardashians garderobevalg kan have massiv indflydelse på de brands, hun viser sig i.
Derfor bliver flere af disse brands selvsagt også ekstatiske, hvis det sker – særligt, hvis der er tale om et brand, der ikke er lige så alment kendt som eksempelvis Versace eller Balenciaga, som stjernen ellers ofte ynder at ty til.
Og lige præcis dét var tilfældet i weekenden, hvor Skims-skaberen postede et billede på sin Instagram iført en oversize, blå frakke i fleece fra sin og familiens tur til Kyoto i Japan.
Den opsigtsvækkende frakke er nemlig fra det danske mærke Rains, som sidste år modtog prisen Årets Præstation ved ELLE Awards.
Jakken er fra Rains AW23-kollektion, der blev præsenteret under modeugen i Paris i januar i år. Og mens Rains særligt herhjemme er mest kendt for sine minimalistiske regnfrakker og vandtætte rygsække, så har brandet de seneste år gjort sig bemærket internationalt med mere eksperimenterende avantgarde-kreationer.
Blandt andet var mærket ikke til at komme udenom, da Prins Nikolaj i januar 2022 lukkede deres show iført en massiv lyserød frakke.
Så når en international kendis af Kardashian-kaliberen vælger at iføre noget fra ens brand, er det heller ikke underligt, at man selv deler billedet på sin Instagram-profil. Således delte Rains da også hurtigt Kim Kardashians billeder med jakken på deres profil.
Men det faldte bestemt ikke i god jord hos fans af det danske regntøjsmærke. I hvert fald at dømme ud fra kommentarsporet på Rains repost, hvor en horde af skuffede brugere har udtrykt deres utilfredshed over, at Rains overhovedet er glade for, at Kim Kardashian tilsyneladende er fan af deres tøj.
“Hvordan er det positivt for det elskede Rains-mærke?”, spørger en i kommentarfeltet, mens en anden mere konsekvent skriver “Nå, nu vil jeg ikke gå i jeres mærke mere. Tak!”. Mere konsekvent skriver en anden ganske simpelt med hashtagget #boycott_rains. Og det er bare få af de mange, noget hårde, kommentarer, som brandet har fået sin vej efter sit post.
De kritiske og negative reaktioner fra mærkets fans går primært på, at flere mener, at det er degraderende for Rains’ branding-værdi at omfavne Kim Kardashian som stilikon.
Lignende reaktioner kom også sidste år, da stjernen ved Met Gala 2022 ankom i Marilyn Monroes vintage kjole fra 1962. Flere mente nemlig ikke, at Kardashian var værdig nok til at bære den ikoniske kjole, selvom Kardashian om nogen har massiv indflydelse på moden.
Realitystjernen har flere gange været kritiseret for at manipulere lige lovlig meget med sine billeder, hvilket har fået flere til at storme mod hende for ikke at udvise nok ansvar overfor særligt sine yngre følgere i forbindelse med den indflydelserige position, hun har som influencer.
Det er ikke første gang, at Kardashian/Jenner-klanen tager et dansk brand til sig. Kendall Jenner har tidligere kastet sin kærlighed på både Saks Potts og (di)vision, mens Kylie Jenner har vist sig i smykker fra Maria Black og bukser fra Rotate Birger Christensen.