For tredje gang er GANNI og 66 North klar med en kollektion skabt i samarbejde mellem det danske modebrand og det islandske outdoor-ditto. Vi mødte GANNIs Creative Director Ditte Reffstrup og 66 Norths co-CEO Bjarney Harðardóttir til den officielle lancering i London.
Hvordan vil I beskrive denne sæsons samarbejde mellem GANNI og 66 North?
Bjarney: Jeg er ikke designer, så Ditte kan uddybe, men det vi har gjort denne gang, er at bruge hårdt kurateret deadstock-materialer, der er lavet af 66 Norths-fabrikker i Europa, som lever op til verdens højeste krav indenfor performance wear og teknikker og skabt noget ud af det, der allerede fandtes. Og så er der blevet skabt smukke items ud af det, som kan både kan bruges i byen eller på vandretur.
Ditte: Hos GANNI vil vi altid gerne arbejde med mode med en teknisk tilgangsvinkel, og det er faktisk noget at det sværeste at arbejde med, fordi der er så høje minimumsstandarder, så det har været enormt god læring at arbejde med 66 North. Jeg elsker det upcycled approach, vi har taget denne her gang. Da vi startede med at arbejde med upcycling hos GANNI, var designteamet ikke særlig begejstrede. De synes, det var kedeligt at arbejde med de gamle print og farver fra tidligere sæsoner, men i dag er det helt anderledes, og det er faktisk noget af det, vores designteam elsker mest.
Hvad er jeres syn på deadstock og upcycling?
Bjarney: 66 North er skabt til den benhårde islandske natur, og vi har lavet outdoor- og performance wear i næsten 100 år. Vi reparerer alle gamle 66 North-items, der går i stykker i naturen, så vi har altid arbejdet med upcycling og har masser af deadstock, så vi kan fikse alt.
Ditte: Jeg vil gerne vise verden, at bare fordi noget er gammelt, er det ikke kedeligt. For nogle år siden handlede det hele tiden om at få fat i det nyeste. De talenter og influencere, vi arbejdede med, ville kun have ting på, der ikke engang var ude endnu, men i dag elsker jeg at se, hvordan særligt den unge generation på GANNI-kontoret bare gerne vil have fingrene i de gamle ting.
Har I et gammelt GANNI x 66 North-item I stadig bruger?
Bjarney: Jeg har en gammel GANNI x 66 North-jakke, som jeg stadig bruger hele tiden. Både derhjemme, men også når jeg skal på ski. Den er også lavet ud af deadstock-materiale, hvilket jo ofte betyder, at der ikke er særlig mange af hver style.
Ditte: Præcis. Jeg har en lang brun og rød GANNI x 66 North-dunjakke fra 2018, som jeg bruger hver vinter. Og hver vinter bliver jeg stoppet af piger og kvinder i København, der spørger, om jeg vil sælge den. Der kommer noget, der minder meget om i nye farver til efteråret, som vi viste under modeugen i februar.
Hvad er jeres yndlingsstyles fra denne nye sæson?
Ditte: Jeg har haft bukserne på, mere eller mindre siden jeg fik dem. Og jeg tror også, det er en af grundende til, jeg elsker det her samarbejde: Det er meget GANNI at have den er kontrast i at bære noget feminint og noget sporty og teknisk sammen for at mikse det og få en god kontrast.
Bjarney: Bukserne er også mine favoritter. De er så behageligt og lavet i det bedste performance-tekniske og genanvendte polyester. De er by-, løbe- og vandrebukser, men de ser så godt ud samtidig. Men jeg kan også virkelig godt lide vesten. Den er jo også lavet ud af deadstock, så de er ikke alle sammen ens, fordi vi ikke havde stof nok til det. Men det kan jeg godt lide.
Ditte: Jeg har en gammel 66 North-vest, som minder lidt om. Den købte jeg længe før, vi begyndte at samarbejde.
Hvad beundrer I mest ved hinandens brands?
Bjarney: Jeg ville så gerne arbejde med et ledende kvindebrand, og det ér GANNI. Det er et brand, der står som rollemodel for mange af os andre som nordiske brands. Jeg elsker, at GANNI er så laid back og nemt at gå med. Designet er genialt. Jeg beundrer i øvrigt Ditte for hendes musiksmag og danseevner, som jeg stiftede bekendtskab med under augustmodeugen i København.
Ditte: Noget, jeg virkelig beundrer ved 66 North, er arven og den historie, der ligger forud for i dag. I holder jer til det, I tror på, og I går aldrig på kompromis. Bare det at åbne sådan en her butik (66 Norths nye flagskibsbutik på Regent Street i London åbnede i december 2022, red.) er virkelig modigt. For mange andre brands handler det om at producere enorme masser og tjene mange penge, så jeg beundrer, at I ikke skynder jer, men gør det, I virkelig tror på. Jeg beundrer også jeres kærlighed til jeres hjem på Island. Det minder mig lidt om min opvækst i Hirtshals, hvor naturen også er hård, og man har et helt andet mindset end i København. Nogle gange ville jeg ønske, at jeg også havde haft modet til at blive, hvor jeg var, ligesom I har gjort.
Nogle gange ville jeg ønske, at jeg også havde haft modet til at blive, hvor jeg var, ligesom I har gjort
GANNI x 66 North-samarbejdet plejer at blive revet væk, og I er begge vant til at se folk på gaden i jeres tøj. Hvordan reagerer I, når det sker?
Ditte: Sidste gang jeg var i New York, fulgte jeg nærmest efter en pige, fordi hun havde GANNI på. Jeg lægger mærke til det hver eneste gang, og det putter et smil på min læber hver gang. Uden dem, der går i tøjet, var vi ingenting.
Bjarney: Jeg har det på samme måde. Jeg bliver stolt. Det er som sagt en næsten 100 år gammel virksomhed, så jeg føler et enormt ansvar for at passe på den, mens den er under min varetægt.
GANNI x 66 North-kollektionen lanceres onsdag den 22. marts. Se den fulde kollektion her.