Da modehuset Schiaparelli mandag åbnede haute couture-modeugen i Paris, skabte særligt én kjole fra kollektionen debat i alle afkroge af internettet for sin opsigtsvækkende detalje.
Moden har gennem tiden været genstand for omtale på både godt og ondt. Særligt når designerne kaster sig ud i nyfortolkninger og tager chancer, kan det briste eller bære hos både showgæster, forbrugere og internetbrugere og sætte gang i samtalen.
Det var lige netop det, der skete, da haute couture-modeugen i Paris mandag blev åbnet med couture-modehuset Schiaparellis show.
Til showet ankom mangemillionæren og iværksætteren Kylie Jenner i en kjole fra modehuset, hvor et kæmpe, kunstigt løvehoved prydede hendes skulder.
Og der gik ikke længe, før billedet af kendissen og Schiaparelli-kjolen, der var én ud af tre kjoler med dyrehoveder i kollektionen, spredte sig som en steppebrand på sociale medier, hvor den straks skabte heftig debat.
For mange lignede det hyperrealistiske løvehoved et ægte et af slagsen, og netop dét vakte stor forargelse og fik mange til fordømme både modehuset for at bruge dyr som udsmykning og medier for overhovedet at dække showet.
“Sender de forkerte signaler på alle plan,” skriver en bruger på Instagram, mens en anden skriver, at det er “så frastødende og uden situationsfornemmelse, ligegyldigt om det er et tøjdyr.” Og det var særligt holdninger til dyrs beskyttelse og rettigheder, der fyldte.
“En skandaløs og pinlig devaluering af modebegrebet generelt- tenderende til en legalisering af krybskytteri,” kommenterede en blandt andet herom.
Ovenstående kommentarer var blandt mange af de reaktioner, der kom til billedet af Kylie Jenner i ELLEs kommentarspor på Instagram, hvor vi også havde valgt at dele billedet med den opsigtsvækkende kjole.
Kjolen var en del af kollektionen, som Schiaparelli præsenterede, og her indgik den som en del af en trekløver, hvor chefdesigner Daniel Roseberry udover løvehovedet også præsenterede en kjole med et leopardhoved og en kjole med et ulvehoved.
Baggrunden for valget af dyrehoveder som en del af kollektionen skal findes i Daniel Roseberrys inspiration fra Dantes værk ‘Inferno’ fra det 14. århundrede, hvori netop de tre dyr repræsenterer det helvede, som hovedpersonen på sin vej møder i form af blandt andet lyst og begær.
Roseberry selv har forklaret til Vogue Runway, at dyrene i hans kreationer derfor skal ses som en naturalistisk tilgang til surrealisme. Et fænomen, som Schiaparelli har dyrket i sine kollektioner, lige siden huset blev grundlagt i 1927 af Elsa Schiaparelli, og siden er blevet kendt for.
Mens flere var stærkt kritiske overfor løvehovedet, der var håndlavet af kunstnere til showet, stillede andre spørgsmålstegn ved, hvordan et tøjdyr kunne skabe så meget forargelse.
“Hvad er forskellen på det her og et par sko i leopardprint?” skriver en bruger undrende på Instagram, mens en anden spørger ind til Roseberrys kunstneriske intentioner.
Også den amerikanske dyrerettighedsorganisation PETA har kommenteret sagen, hvor den øverste chef Ingrid Newkirk til mediet Page Six udtaler, at kollektionen “var fantastisk innovativ” og tolkede det som en hyldest til dyrene og dermed et standpunkt imod trofæjagt.
Også model Irina Shayk, der til showet bar den nu famøse løve-kjole, er røget til tasterne på Instagram, hvor hun hylder chefdesigner Roseberry for sin kollektion og designholdet for at manipulere materialer som uld og silke til at kunne ligne ægte pels så meget.
Det er langt fra første gang, at et modehus har fået kritik for en kontroversiel kollektion – og særligt når der har været samfundsaktuelle referencer.
I 2019 mødte Gucci massiv kritik for sit show under Milano modeuge, da de sendte modeller ned af catwalken i det, der lignede spændetrøjer i et setup, der generelt trak referencer til mentale sygdomme. Dét fik blandt andet model Ayesha Tan-Jones til at protestere på catwalken under showet, hvor hun med maling på sine hænder skrev “mental health is not fashion”.
Senest var det Kanye West, der under Paris modeuge i efteråret 2022, fik både internetbrugere og det halve af den internationale modebranche på nakken, da både ham og flere modeller til præsentationen af den nye Yeezy-kollektion bar t-shirts med sloganet “White Lives Matter”. En begivenhed, der skulle vise sig at blive starten på enden for Ye som designer.
Om Schiaparellis kollektion skal ses som en direkte provokation for provokations skyld, om det kan tolkes som en kommentar på menneskets herskertrang, eller noget helt tredje, er op til den enkelte beskuer. Men moden formår stadig at være genstand for samtale – heldigvis.