Agenda

Rosalinde Mynster: ”Vi har stadig idealer, der kræver meget tid af kvinden”

- 30/09/2022

Skuespilleren er aktuel som Tove i den nye DR-serie ‘Carmen Curlers’ om den elektriske papillot, der i 1960’erne revolutionerede skønhedsbranchen og gav kvinder friheden til at tjene egne penge.

Da de elektriske papilotter kom til i 1963, var det danske Arne Bybjerg, der stod bag opfindelsen, der gjorde nemmere og hurtigere for kvinder at sætte deres hår. Det blev så stor en succes, at fabrikken i Kalundborg havde 3000 medarbejdere ansat.

Det er netop historien om de elektriske papilotter, der er omdrejningspunktet for DRs nye seriesatsning ‘Carmen Curlers’,der har premiere i dag på DRTV og 2. oktober på DR1.

Men selvom handlingen foregår for 60 år siden, er historien om papilotterne, der ikke bare revolutionerede skønhedsbranchen, men også gav flere danske kvinder mulighed for at komme i arbejde, stadig relevant. 

I hvert fald hvis det står til skuespiller Rosalinde Mynster, der i serien spiller Tove, som er gift med Axel, der er baseret på virkelighedens Arne Bybjerg og spillet af Morten Hee Andersen.

For de idealer, der i 1950’erne og 60’ernes Danmark dikterede kvinders liv og udseende, er i høj grad stadig tilstedeværende i dag i nye former. Derfor er det vigtigt at kunne bruge historien til at tage ved lære af, mener Rosalinde Mynster.

Hvorfor er historien om ‘Carmen Curlers’ relevant i dag?
”Vi bruger jo historien til at reflektere over den tid, vi lever i. Som ung kvinde havde jeg en langsom opvågning i forhold til køn og ligestilling, så det var først i mine tyvere, det gik op for mig, at der slet ikke er ligestilling. Siden da har jeg været meget optaget af, hvordan kvinder bliver talt til og om i forskellige aspekter. Så når jeg i ‘Carmen Curlers’ giver krop til en kvinde i 1960’erne, kommer jeg meget tæt ind til kernen af, hvor de idealer stammer fra.

“Den facadekultur, der fandtes dengang, var så vild, at man vitterligt ikke kunne bevæge sig uden for en dør, uden at se tæt på perfekt ud. Og det findes måske stadig lidt i dag på Instagram, hvor vores garderobe, venner og hjem nærmest er et udstillingsvindue. Det hele er et enormt kurateret billede af et liv, hvilket jo er meget 60’er-agtigt.”

Foto: Tine Harden/DR

Rosalinde Mynter spiller husmoren Tove, der er gift med iværksætteren Axel, som spilles af Morten Hee Andersen.

Hvad tiltrak dig ved karakteren Tove?
”Tove er et legende og frembrusende menneske, som gerne vil noget i livet, men det kan hun ikke rigtig på grund af sin mand, Axel, der opfinder ‘Carmen Curlers’. For selv om han gerne vil gøre sin kone glad, forstår han ikke, at hun vil mere end at være hjemmegående husmor.”

“De er begge produkter af en tid, hvor kvinder ikke skulle drømme på samme måde som mænd, og derfor er hendes længsler meget uformulerede. Hun skammer sig over sine drømme og over ikke at være tilfreds, og det er spændende at arbejde med den indre konflikt mellem idealer og frihed i en karakter.”

Om Rosalinde Mynster

Havde sin filmdebut som 16-årig i filmen ‘To Verdner’, men fik for for alvor sit gennembrud i TV2-serien ‘Badehotellet’ som karakteren Fie. 
Debuterede som forfatter i 2022 med bogen ‘Min fars stemme’ om den sorg, der ramte hende, da hun mistede sin far.
Er aktuel som karakteren Tove i DRs ‘Carmen Curlers’, som har premiere på DRTV den 30. september og på DR1 søndag  den 2. oktober.

Er det temaer, du generelt er optaget af?
”Jeg beskæftiger mig meget med de idealer der foreligger kvinden på forskellige måder gennem mit arbejde som skuespiller. Og som freelancer kan man mærke en rød tråd gennem alt det, man laver – bevidst som ubevidst. I mit eget virke har jeg beskæftiget mig med kvindebilleder mere og og mere. Min kunstfilm ‘Stykkerne’, der er lavet sammen med Iselin Toubro og blev vist i Møstings Hus, handler om den moderne og bæredygtige kvinde som et ideal, vi skal leve op til.”

Hvad er det for nogle idealer?
“For eksempel er det at sylte og lave havearbejde blevet vildt moderne igen siden 60’erne, der jo var en brydningstid, der ændrede livet med moderne remedier. Det gav kvinder enormt meget tid. Og pludselig kunne kvinder komme ud på arbejdsmarkedet – og dermed vælge at blive skilt.”

“Og nu er moderne kvinder pludselig på vej ind i hjemmet igen med nye, tidskrævende hobbyer, der jo egentlig frigjorde os dengang. Så når det kommer til stykket, handler det hele jo meget om tid. Vi har idealer, som kræver rigtig meget tid af kvinden.“

Hvordan skal vi gøre op med det?
“I stedet for at stresse over alt det, vi skal kunne, kan vi måske tillade os selv og hinanden at være mindre end det, vi tror, der forventes. Det kræver også, at mænd stopper med at efterleve og retfærdiggøre de gamle patriarkalske strukturer, som hylder magt frem for omsorg.”

Læs ogå

Britt Bendixen: “Jeg tror ikke på det med, at man forelsker sig i køn”