Manden bag filmen ’En frygtelig kvinde’ er aktuel med sin første gyser. Vi har talt med ham om at udfordre sit publikum, at blive inspireret af virkeligheden og om at afprøve en helt ny genre.
Interviewet er først bragt i ELLE marts, 2022
Selvom om instruktør Christian Tafdrup ikke selv er glad for voldsomme film, er hans nye film ‘Speak no Evil’, der har premiere i dag, det man på godt dansk ville kalde en gyser. Vi fik en snak med instruktøren om at udfordre både sig selv og sit publikum.
Christian, du er aktuel med ’Speak No Evil’, hvor du har givet dig i kast med at lave en gyser …
”Ja. Det er egentlig lidt sjovt, for jeg er ikke selv særlig glad for voldsomme film.”
Hvorfor har du så kastet dig over den genre?
”Det startede ikke med, at jeg sagde, at jeg ville lave en gyserfilm. Det startede med en idé, der opstod ud fra mine egne erfaringer. Jeg har rejst meget på en måde, både som voksen og barn, hvor man bestiller en ferie i en smuk villa i Italien, hvor der også bor andre mennesker. Man har sit eget værelse, men man socialiserer, børnene leger med hinanden, og man sidder ved langbord om aftenen. Det ender ofte med, at man får ferievenner, som man får fantastiske ferier sammen med, og som man måske godt tror, man kan blive venner med i den virkelige verden. Men det er måske bare ikke helt det samme, når man ikke er på ferie, vel?”
Tænker du på noget specifikt?
”Jeg har et barndomsminde, hvor jeg sidder med mine forældre og min lillebror et eller andet virkelig underligt sted i Tyskland med nogle ferievenner, som vi dårligt nok kendte. Deres hus var slet ikke så fedt, som de havde sagt, de havde en ubehagelig hund, min lillebror skulle sove under et glasbord i stuen, jeg fik feber og ville hjem, og mine forældre svingede bare slet ikke med de der mennesker.”
Har du selv prøvet at slæbe din familie med på sådan en ferie?
”Jeg havde en oplevelse med min kæreste og vores treårige datter i Italien, hvor vi mødte et hollandsk par, som vi blev venner med. De var virkelig søde, men der var også noget creepy over dem. Et år efter inviterede de os til Rotterdam, og vi sagde nej.”
’Speak No Evil’ handler jo netop om et dansk par, der møder et hollandsk par på en ferie i Italien …
”Manden i parret, vi mødte, har faktisk inspireret til karakteren Patrick i filmen. Da vi havde takket nej til at besøge det hollandske par, begyndte jeg at forestille mig, hvad der ville være sket, hvis vi var taget derned. Da min bror og jeg (manuskriptforfatter Mads Tafdrup, red.) først begyndte at tale om det, virkede det som noget, der kunne være en komedie om parforholdet. Men de situationer, min bror og jeg kom op med, var også meget ubehagelige og pinlige. Vi tænkte: ”Hvad nu, hvis det værste, der kunne ske, rent faktisk skete?””
Du går planken ud af en, der ikke selv er glad for voldsomme film. Tænkte du på noget tidspunkt: ”Er det her for meget?”
”Vi kiggede på hinanden meget tidligt i forløbet og sagde: ”Lad os prøve at lave Danmarks mest ubehagelige film.” Vi lovede hinanden at gå hele vejen. Vi mødte både nogen i denne her proces, som prøvede at få os til at holde fast i tanken, og så har vi også mødt skuespillere og folk, der skulle give os budgetter, som ikke ville være med i filmen, hvis den sluttede så voldsomt, som den gør. Det er ikke, fordi jeg ikke har rystet på hånden undervejs. Men hvis jeg skulle være tro mod mig selv, så skulle den være sådan her. Jeg tror, at mange film gerne vil please og samle alle, og det tror jeg ikke, at mine film gør. Det ligger i min natur, tror jeg, at jeg godt kan lide, at mine film udfordrer publikum.”
Hvordan føles det så, når du går og venter på modtagelsen af en film, du har lavet?
”Jeg har været meget nervøs for, hvordan den ville blive modtaget, fordi det er en anderledes film. Der er jo ingen, der kan lide at få hug, men det er på en måde i orden med denne her film, at den skiller vandene … Selv om man selvfølgelig gerne vil have, at alle skal kunne lide noget, man har lavet, men sådan tror jeg nu ikke, at det fungerer med den her film.
Se traileren til ’Speak no Evil’ herunder, og oplev den i biograferne fra den 17. marts 2022.