Hos de fleste designere sidder nerverne ude på tøjet inden et modeshow. Men ikke hos Mark Tan. ELLE mødte den rolige designer få timer inden hans show på Frederiksberg Rådhus på modeugens tredje dag. Læs med her.
Torsdag kl. 14.00 har Mark Kenly Domino Tan sit allokerede timeslot på modeugens officielle program. Showet skal afholdes på Frederiksberg Rådhus, men alligevel vel låser designeren selv døren op på sin butik i Store Strandstræde kl. 09.00, laver kaffe og viser ind i et lokale bagerst i den lyse butik, hvor vi kan sidde og tale.
Du virker meget rolig. Hvordan har du tid til at sidde her, når dit show er lige om lidt?
”Når man vælger at være i dette fag og holde show, så bliver man nødt til at finde en måde at gøre det på, hvor det ikke bliver en stressfaktor. Jeg har ikke lyst til at rende rundt med følelserne helt ude på tøjet,” siger Mark Tan. ”Når man holder show to gange om året, er det simpelthen ikke det værd. Det handler om at finde et format, der fungerer, have et team man stoler på og have nogle ting på rygraden, der gør, at hvis der sker noget, så må vi finde ud af at løbe den hjem på rutinen,” siger designeren.
Han fortæller dog, at der har været lidt flere planlægningsmæssige udfordringer op til dette show, end før, grundet det uforudsigelige halvandet år, vi netop har været igennem.
”Vores virksomhed har selvfølgelig generelt været påvirket af alt det, der er sket det sidste år. Der er mange processer, der er blevet ændret, og det har været svært at planlægge ud i fremtiden. Blandt andet har vi været nødt til at finde vores show location (SS22, red.) i sidste øjeblik, fordi der hele tiden har været benspænd eller ukendte faktorer, vi ikke har vidst hvordan vi skulle forholde os til. Så vi har ofte været i en afventende position. Man har hele tiden skulle arbejde med en plan A og B og C, fordi man ikke har kunne regne med det, man har været vant til.”
Kom der noget godt ud af nedlukningen for dig personligt og for Mark Tan-brandet?
”Ja, det har samtidig været positivt i den forstand, at jeg ikke er bange for ændringer eller for at gøre ting på nye måder. Lige da nedlukningen kom, skulle vi være hurtige til at etablere et online showroom, og skubbe vores e-com, hvilket egentligt var noget der først var på tegnebrættet længere ude i fremtiden. Det har været utrolig lærerigt. Personligt handler jeg ikke meget på nettet, så det er en helt ny forretningsmodel for mig og det har været spændende at få kendskabet til den proces det er, at oversætte et fysisk univers til et digitalt og spore sig ind på, hvad det er der taler til vores kunder. Men det har også resulteret i, at jeg har arbejdet meget mere end nogensinde før,” fortæller Mark Tan.
Hvad er det vigtigste du har lært det forgange år, og hvad tager du med dig videre?
”Det jeg generelt har oplevet er, at der er kommet en ret fin omtanke. Folk tænker sig om en ekstra gang og sætter pris på de mere basale ting, som det de allerede har, det at gå på arbejde, det at se mennesker. Jeg kan mærke der er kommet en ny form for ydmyghed, som er enormt klædelig for branchen. Der er opstået en form for ’team spirit’ i branchen fordi man ikke længere tør tage noget for givet.”
Læs også: Moderedaktøren spotter de 5 største SS22 trends fra Copenhagen Fashion Week
Hvad er dine tanker om alt det der er sket i verden, og ikke mindst i modebranchen, hvor der er kommet et langt større fokus end før på diversitet?
”Der er to sider af sagen, når man taler om diversitet. Men den positive effekt af et øget fokus er, at man tvinger folk til at tage stilling til nogle problemstillinger og får italesat ting, som man ellers ville feje henover, fordi man ikke synes at det vedkommer en selv. Før har der været en form for ansvarsfralæggelse, hvis problematikken ikke direkte har berørt en selv. Men samtidig kan der godt opstå en dyrkelse af minoriteter, der kan kamme over så det bliver lidt ucharmerende. Det sker ofte når man tænker, ”så længe jeg gør noget, gør jeg noget rigtigt”, men det er ikke nok i nogen henseender. Man er nødt til at gøre sig umage med alle ting, man gør. Man er nødt til at se på hvem man ansætter, sætte sig ind i, hvilke grupper af mennesker man taler til, og samtidig være bevidst om, at man ikke kan ramme alle. Men man er nødt til at tænke sig om og tage stilling til, hvor man placerer sig i den ramme. Samtidig synes jeg også at diversitetsdebatten er en svær størrelse at gå ind, så er det svært at vide hvordan man skal gribe det an. Det må nemlig ikke komme til at klinge hult. Men det vigtigste er, at man tager stilling, og er villig til at sætte sig ned og tage dialogen, hvis der er nogen, der responderer. Det gør jeg selv hver gang vi modtager kommentarer, uanset om de er positive eller negative, så tager jeg en dialog, for at forstå hvorfor de ser det på den måde, de gør. Det er altid meget lærerigt.”
Men synes du ikke, at det er svært som brand, også at skulle tage stilling til ting, der griber langt ud over tøj og mode?
”En del af at være et moderne brand, er at det er en afspejlingen af samtiden. I dag handler det i højere grad om de værdier et brand har, mere om hvorvidt det laver tøj med pufærmer. Det at have store forkromede koncepter omkring sine kollektioner er for mig lidt umoderne eller irrelevant. I dag er der plads til lidt af det hele æstetisk. Så det at skulle skabe et brand i dag handler i langt højere grad om værdier end om stil. Man så det jo også hos de gamle klassiske modehuse, selvom det jo kom til udtryk andeledes dengang. Nogle brands var til dem, der hang ud på Studio 54 (særligt Halston, red.) mens Dior henvendte sig til en kvinde med andre værdier. Man købte ind i identiteten for at være en del af deres historiefortælling. I dag har vi bare sat andre ord på og er blevet mere bevidste om, hvad der er vigtigt. Det at have en stil eller være en type bunder i dag mere i værdisæt frem for snit og farver. Man kan jo godt være bevidst og samtidig klæde sig ekstremt sprudlende. Det kommer an på hvilket behov man har og hvor man er i sit liv.”
Læs også: 5 minutter med Stine Goya, 5 minutter efter showet
Hvilke værdier vil du så sætte på Mark Tan som brand?
”Jeg synes, det er en jungle og det at italesatte værdier hurtigt bliver noget vrøvl, for at sige det lige ud. Nogle begår den fejl at tro, at man kan købe sig til det rigtige svar, når man skal sætte ord på sine værdier, men sådan er det ikke. Man kommer aldrig til at kunne tilfredsstille alle eller til at kunne gøre alting perfekt, men man kan vælge at tage stilling til, hvad der er ens force og hvad der også giver mening. Jeg har en baggrund der kommer ud af et håndværk, og det er det, jeg har skabt mit virke og mine værdier ud fra. Håndværk, der holder. Derfor er det, vi fokuserer på longlivity-delen, og det at skabe tøj, der kan få lov at være i garderoben i så lang tid som muligt. Ting man tager frem igen og igen. De fleste har tøj, der er har arvet fra familie eller købt vintage, som aldrig går af mode, og hvis det jeg laver, kan få lov at få den rolle i en garderobe på sigt, så synes jeg at min vision er opfyldt. Jeg vil også udfordre tanken om at lave tøj til en særlig lejlighed: det behøver ikke altid være en kjole, men kan lige så godt være en strikket sweater som man altid synes er vildt skøn at have på i en bestemt sammenhæng eller et suit man altid tager på, når man skal noget vigtig. Hvis vores ting kan få den rolle for nogen, så er vi rigtigt godt på vej.”
Hvad gør I så for at gøre jeres værdier til en realitet, som I og jeres kunder kan efterleve?
”Hvis vi skal bede vores kunder om at købe mindre og sørge for at de har tingene længst muligt, bliver vi også nødt til at give dem muligheden for at det faktisk kan lykkes – og vi skal jo også have en forretning, der stadig løber rundt. Så vi er nødt til at tilbyde produkter der kan understøtte den holdning og den tankegang. Det stiller ikke blot krav til vores leverandører, til hvordan vi producerer og til hvilke metervarer vi bruger og hvilke fibre vi vælger. Det er også et samspil mellem os og slutbrugeren. Vi ved hvordan vi giver tøjet de bedste leveforudsætninger, når vi skaber det, men det ansvar giver vi over til kunderne, når de køber tøjet, og de skal læres op i, hvordan de bedst tager vare på det, så det holder længst muligt. Den del kan vi ikke gøre for dem. Så vi er dykket ned i at finde ud af hvordan vi bedst kan uddanne vores kunder og imødekomme deres behov. Til efteråret lancerer vi en ’care and mending’-service, hvor der er mulighed for at indlevere produkter, der kunne bruge et touch-up for at blive fine igen. Det kan være en kvalitetsstrik, der er blevet lidt for fnulret eller hvor der er løbet en maske, en blazer, der har brug for nyt for eller bukser, hvor knappen er gået. De items ender ofte bagerst i skabet fordi man ikke har tiden, evnerne eller overskuddet til at få dem repareret. Her giver vi muligheden for at ordne dem for kunderne, så tøjet får et nyt liv eller et par år mere at leve i.”
Hvad ville du gerne se mere i modebranchen fremover?
”Det er positivt, at vi aktivt arbejder med inklusion af minoriteter og diversitet på tværs af branchen og at branchen begynder at tale mere sammen på tværs, og skaber et forum der handler om meget mere end tøj og trends. Det er en virkelig god ting, men jeg synes stadig at vi i fællesskab kan blive endnu bedre. Det gør os som branche meget mere relevant, og vi bliver meget dygtigere og det bliver en meget mere spændende verden at træde ind i fordi den giver mening og bliver mere involverende. Mode er jo et lidt sjovt fag, hvor ting går meget hurtigt, men det kan også hurtig blive uvedkommende. Den mulighed vi har fået det sidste år til at se lidt indad klæder os, ligesom det vil klæde os at holde fast i den ydmyghed og ekstra umage, der er opstået i kølvandet af det sidste halvandet år, hvor vi har været udfordrede. Det håber jeg holder ved.”
Og hvad vil du personligt selv kæmpe mere for?
”Der er mange sager jeg gerne ville gå ind i, og jeg sagtens bruge al min tid på at lave alle mulige andre ting, så for mig handler det om at holde fokus på mit brands kerneværdier, som jeg synes er superrelevante. Nu er jeg heldig at sidde med et brand, hvor mange af vores eksisterende værdier og visioner tapper fuldstændig ind i det, der er aktuelt her i en post-pandemi. Og det fokus, der i store træk handler om diversitet og ansvarlighed, skal vi holde fast i og blive endnu dygtigere til.”
Læs også: Moderedaktørens favoritlooks fra By Malene Birger
Og sidst, men ikke mindst: Hvilke ord vil du sætte på din SS22-kollektion, som du præsenterer lige om lidt?
”Jeg har en proces som foregår i hænderne, og arbejder altid ud fra hvad jeg kan tilføje, som bygger ovenpå mine foregående kollektioner. Men jeg har bestemt også haft en længsel efter at kunne komme ud og rejse til steder, der står i kontrast til den del af verden vi befinder os i. Særligt i forhold til farver, varme og indtryk og alle de minder fra tidligere rejser. Det har jeg haft i tankerne, da jeg valgte farver og materialer, og det kommer bestemt til udtryk i kollektionen, hvor der er kommet lidt mere farve på og føjet nye kvaliteter til. ”
I galleriet nedenfor kan du se hele Mark Kenly Domino Tans SS22 kollektion, der byder på jordfarver, kraftig orange og tydlige ’urban safari’-vibes.