Trends

Caroline Sillesen, der står bag smykkebrandet Corali, lancerer prisnomineret kortfilm

- 31/01/2019

Praksisserne smelter sammen for arkitekt og smykkedesigner, Caroline Sillesen, der står bag det internationalt anerkendte smykkebrand, Corali. Nu prøver den ambitiøse designer nye kræfter af med kortfilmen, A Postcard, der portrætterer universet omkring Corali. ELLE tog en snak med designeren bag…

Danske Caroline Sillesen, der står bag det succesfulde smykkebrand, Corali, arbejder som arkitekt i eget navn på forskellige projekter.

Her spændes mellem alt fra personlige kunstobjekter til møbler, interiør og små byggeprojekter. Det internationalt anerkendte Corali ligger sig således som den mindste skala i Carolines arbejde, men alt sammenflettes i den daglige praksis, hvor der shuffles mellem medie og kunst i forskellige udtryksformer.

Caroline Sillesen bryder sig ikke om at tale om arkitekturen og Corali som to forskellige ting. Universerne smelter sammen, og arbejdsomheden kommer til udtryk i Coralis vækst.

Corali har udvidet og ligger nu i 7 butikker. Den nyeste er FF2 i Aarhus samt Stilleben i København. Derudover er der lavet eksklusive mini-kollektioner til butikkerne Mark Kenly Domino Tan, Holly Golightly og senest Leah Maria i Charlottenlund.

Caroline Sillesen har desuden netop anskaffet sig et lille kontor ved Marmorkirken, hvor kunderne fremover vil have muligheden for at hente sin webshopordre.

Læs også: Mød kvinden bag det danske, up-coming smykkebrand Corali.

Men for Caroline stopper den eksperimenterende tilgang til udtryksformer ikke her. Caroline Sillesen er for nyligt teamet op med filminstruktør, Nicoline Edinger, og sammen har de skabt kortfilmen, A Postcard, der portrætterer Coralis univers – og som i øvrigt er nomineret ved Copenhagen Fashion Film Festival 2019.

Psst! Se filmen i bunden af artiklen.

Hvordan kom ideen om en kortfilm på banen? Og ligger der flere eksperimenter i fremtiden for Corali?

ELLE har taget en snak med den visionære kvinde bag.

Fortæl lidt om kampagnefilmen, A Postcard. Hvordan blev ideen født?

Kort fortalt portrætterer A Postcard universet omkring Corali. Dels hvordan havet og det nautiske konkret er til stede i smykkernes formgivning, men også et mere abstrakt udtryk for “et andet sted”. Nicoline Edinger (instruktøren) og jeg har længe ville prøve kræfter af sammen, så dette var en oplagt mulighed. Ideen til selve filmen udsprang meget naturligt af min trang til at udforske og uddybe Corali-universet mere, samt Nicolines vision om at arbejde med 8mm film og konceptet omkring at sende et postkort. Så vi tog til Sicilien – og sendte et postkort fra Corali.

Hvilke tanker gjorde du dig om lokationen, Sicilien?

Til min afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i sommer var jeg meget inspireret af landskabsværket Cretto di Burri på Sicilien. Værket, som ligger ovenpå og mimer den fortabte by Gibellina, der gik tabt i 1968 ved et jordskælv, er et meget præcist billede af det, som optager mig ved havet også. Det, jeg kalder “et andet sted”. Det er så virkeligt og så uvirkeligt på samme tid. Jeg var opsat på at besøge det i sommer, så da Nicoline Edinger foreslog at tage med og at dette kunne være startskuddet til vores lille film, fortalte resten af historien nærmest sig selv undervejs.

Filmen er nomineret til Copenhagen Fashion Film Festival 2019. Hvad betyder det for dig?

Som den første film i rækken for Corali giver det en dejlig fornemmelse af at føle sig set. Filmen er lavet med ekstremt få økonomiske midler, men af talentfulde, kreative kræfter og en god portion vilje. Projektet er ikke kun båret af mig, men af mange mine dygtige venner, der hjælper – både hvor det kan ses, og hvor det ikke kan ses. Blandt andet spiller min veninde Josefine Kjær karakteren, min italienske svigerinde har oversat og indtalt den lille tekst, vi har skrevet, min kæreste har lavet sound design og mine to gode venner Loke Rahbek fra Posh Isolation og Frederik Valentin fra Kyo har lavet musikken. For mig har filmen, på trods af sit spinkle format, mere til sig end ved første øjekast.

Ligger der flere kunstneriske tiltag i fremtiden som A Postcard, hvor du har mulighed for at udtrykke dig på en anden måde end i dit smykkedesign?

Dét gør der. Jeg har qua mit speciale i kunst og arkitektur erfaring med at arbejde på tværs af skala og format, og for mig er smykker den mindste skala i min kreative praksis og arkitektur den største. A Postcard er startskuddet til en række eksperimenter, der skal formidle rum og objekt, arkitektur og smykke. Som noget konkret, kan jeg løfte sløret for, at dette blot var den første i en serie af film til Corali.