Caroline Sillesen stiftede i 2017 det danske smykkebrand Corali, som på trods af kun et år i branchen allerede har fået en del medvind i sejlene. ELLE tog en snak med den unge designer om ideen bag Corali, hendes nye mini-kollektion for Holly Golightly og drømme for fremtiden.
Den 26-årige arkitekt og designer, Caroline Sillesen, blev færdiguddannet som arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i juni 2018. Sideløbende med studiet stiftede hun smykkebrandet Corali for at eksperimentere med små skulpturer, der har fokus på havet.
Caroline er vokset op med jævne besøg til familiens sommerhus ved Vejby Strand, hvor hun brugte uanede mængder af tid på at samle små, fine skaller og sten fra stranden, som senere skulle vise sig at blive inspirationen bag Corali. De tidløse og minimalistiske smykker afspejler nemlig Carolines fascination for havet, og alt hvad der gemmer sig under den brusende overflade “i en verden, hvor der er vendt op og ned på alting”, som hun selv beskriver det.
Alle smykkerne er håndlavede af de naturlige materialer 14 karat guld, sterlingsølv, koraler og saltvandsperler.
Caroline rammer med sine hav-inspirerede smykker lige ned i en af sæsonens allerstørste smykketrends, nemlig muslingeskaller, som i øjeblikket ses overalt på catwalken og influencernes Instagram-profiler.
Læs også: Du skal kende Rochelle – det nye danske brand bag de populære muslinge-smykker.
På trods af at Corali kun har eksisteret siden 2017, så har brandet da også allerede modtaget en del opmærksomhed i både ind- og udland. Eksempelvis så omtalte amerikansk Vogue for nyligt Corali, som en af de tre danske mærker ‘to watch’ lige nu.
Tingene er altså gået stærkt for det lille smykkebrand, som også netop har lanceret en ny eksklusiv mini-kollektion, som kan købes i Holly Golightly-butikken i indre by samt på deres hjemmeside.
ELLE tog en snak med den unge designer om inspirationskilden bag Corali, den nye mini-kollektion hos Holly Golightly, de sociale medier og drømme for fremtiden:
Hvordan opstod ideen til Corali?
“Jeg er uddannet og arbejder som arkitekt ved siden af, så for mig var det måske mere et behov, der kom indefra end en tænkt idé med Corali. Smykker og arkitektur har en større tid indlejret i sig, og det er en måde, jeg kan få lov til at skabe mere frit end i arkitekturen. Begrænsninger er både godt og ondt, og for mig er det ekstremt givende at kunne veksle mellem disse to processer, og spænde min kreative praksis ud fra den store skala i arkitekturen til den mindste detalje i smykkerne”.
Kan du fortælle om din fascination for havet?
“I min familie har vi brugt næsten alle vores somre ved havet i vores sommerhus i Vejby Strand, siden jeg var barn. I en søskendeflok på tre er jeg den forsigtige, der altid har været lidt bange for havet. Corali bearbejder det sted, jeg er fascineret af men også lidt bange for (stadig). Havet er måske i højere grad et symbol for mine forestillinger om ‘en omvendt verden’ eller rettere sagt den verden, som jeg ikke kan bygge i som arkitekt, fordi der eksisterer et andet regelsæt”.
Du har netop lanceret en ny kollektion som sælges eksklusivt hos Holly Golightly med de smukkeste kampagnebilleder. Hvad er historien bag kollektionen og billederne?
“Smykkerne er inspireret af bølgernes effekt. Rytmen der får tang til at danse og sno sig, men også skyller sten og genstande op på stranden, hvor de sliber dem bløde og glatte. Billederne tog jeg selv på Sicilien i sommers med min fars gamle 70’er Canon kamera, som jeg har arvet. På billederne er to af mine tætteste veninder, som inspirerer mig på daglig basis og støtter Corali gennem tykt og tyndt”.
Du er for nyligt blevet nævnt i Vogue, som et af de danske mærker, man skal holde øje med – hvordan var det og kan du allerede nu mærke en øget interesse for Corali efter omtalen?
“For mig er Corali et personligt projekt, hvor jeg kan få lov til at eksperimentere ved siden af min praksis som arkitekt – så at blive anerkendt af Vogue, gjorde mig lidt stolt, og fik andre men måske mest mig selv til at forstå, at det kan mere end blot at være mit after-hours projekt”.
I dag bruger mange up-coming designere Instagram som deres primære markedsføringskanal – hvordan bruger du mediet/hvad betyder det for Corali at være på Instagram?
“Corali’s mere faste univers og portfolio findes på vores hjemmeside og webshop, der fortæller den generelle historie og inviterer ind i min verden. Instagram kan ses som den mere ‘frie’ kanal, hvor der kan afprøves forskelligt, og der er plads til at noget falder ‘udenfor’ universet. I virkeligheden handler det vel om at vise, hvordan Corali passer ind i ‘den rigtige verden’, og hvordan man kan gøre det til sit eget. Det er meget vigtigt for mig, at de kvinder og mænd, der bærer Corali, føler det er deres eget smykke, som bliver en del af dem”.
Hvor håber du, at Corali er om 1, 5 og 10 år?
“Med sit ene år bag sig er Corali stadig i gang med at tage sine første skridt, og jeg håber, at de næste år vil være en organisk voksende rejse. Jeg har ikke en intention om at være først, størst og bedst. Det er vigtigt, at jeg har mig selv med hele tiden, for jeg har brug for vekselvirkningen i mine udtryksformer, så hvis det ene tager over forsvinder balancen”.
Psst…Drøm dig væk i de smukke kampagnebilleder fra Corali, som vi har samlet i galleriet nedenfor.