Mode

Vetements overrasker med hele 18 designsamarbejder i ét show

- 04/07/2016

Det franske brand Vetements overraskede både gæsterne og resten af modebranchen, da de i Paris fremviste hele 18 forskellige designsamarbejder i ét og samme modeshow! Du kan se og læse meget mere om den spektakulære kollektion her, der bl.a. tæller et samarbejde med sko-guden Manolo Blahnik.

Det franske modehus Vetements er på alles læber for tiden, og det er der ikke noget at sige til, for de forstår at overraske modebranchen gang på gang. 

Vetements er som brand kendt for at designe 90’er inspireret sporty streetwear, der ofte har oversize fit.

Senest fik Vetement vendt opmærksomhed mod sig med deres DHL t-shirt, der blev 2016s helt store it-item, som gik fra hype til direkte hysteri. Nu har Vetement så gjort det igen – overrasket med deres Spring 2017-kollektion. Den 3. Juli 2016 præsenterede Vetement deres forårskollektion i Paris.

Læs også: Kronprinseparret på forsiden af Vogue

Showet var en en del af den parisiske couture-uge, og Vetement overraskede denne gang modescenen med et uventet show, der inkluderede hele 18 forskellige designsamarbejder. Selve modeshowet var også atypisk, da det foregik i gangene på stormagasinet ‘Galeries Lafayette’ i Paris, imens storcentret stadig var åbent. 

Kollektionen var resultatet af hele 18 forskellige designsamarbejder, hvor andre brands kendetegn var kombineret med den helt særlige Vetement-stil.

Et af Vetements designsignaturer er støvler med højt skaft, og under dette modeshow må de siges at have overgået sig selv med støvler, der gik helt op til modellernes taljer.

Støvlerne var lavet i samarbejde med sko-guden Manolo Blahnik, som de har indgået et limited-edition designsamarbejde med. Blahniks stilet-model ‘Hangisi’ er omdrejningspunktet for hele sko-kollektionen. De forfinede detaljer ved Hangisi-skoen er fjernet, og Vetement har tilført et mere råt og trevlet look til den klassiske Monolo-stilet. Både Manolo Blahniks og Vetements logoer er trykt på skoene, der kun kan købes online på manoloblahnik.com.

Læs også: Mandagsmuse: Lykke May Andersen

De andre brands, som Vetements havde hentet inspiration hos, var bl.a. Levi’s, Comme des Garcons, Schott og Canada Goose. Hvor f.eks. de nyfortolkede Canada Goose-jakker var ultra oversize.

Det nok mest overraskende brand-samarbejde på catwalken var mærket Joucy Couture, der efter sin storhedsperiode med Paris Hilton som største fan, stort set gik i glemmebogen.

Men det har Vetements lavet om på nu, for de har lavet en moderne opgradering af den mindre heldige to-delte velour-dragt, som nok skal gå hen at blive en ny favorit. Chefdesigner hos Vetements, Demna Gvasalia, har designet en meget kropsnær udgave af veloursættet med handsker og ‘Joucy Couture’ skrevet på arme og bagdel med krystaller. 

I galleriet kan du se et udpluk af forårskollektion, herunder den moderne fortolkning af velour-sættet og de fine, men rå Manolo Blahnik stiletter.