Onlineplatformen, Vestiaire Collective, der hver dag faciliterer salget af tusindvis af luksusvarer over hele verden, har netop offentliggjort en rapport om global sælgeradfærd indenfor luksusmode, og her løfter de blandt andet sløret for, hvilket brand, der er websitets mest populære.
Hvis du endnu ikke kender til det online videresalgssted, Vestiaire Collective, er det på høje tide.
Websitet, der i dag opererer over næsten hele verden, blev startet i Paris i oktober 2009, og siden da har tusinde og atter tusinde luksusmodevarer skiftet hænder.
Vestiaire Collective er nemlig det administrative bindeled, når private såvel som professionelle sælgere lægger deres brugte såvel som nye premium- og luksusmode til salg. Og det gør de i stor stil. Vestiaire Collective modtager nemlig over 35.000 salgsannoncer om ugen.
Herefter kan købere over hele verden erhverve sig en vare, der, så snart den sælges, sendes til kontrol for kvalitet og ægthed, inden den finder vej til sin nye ejer.
Vestiaire Collective har over 7,5 millioner modekloge brugere, og hver måned kommer over 140.000 nye medlemmer til. Det betyder altså, at folkene bag onlineplatformen har en kæmpestor gruppe luksusonlineshoppere at analysere på.
Og det har de gjort.
Vestiaire Collective har netop udgivet en rapport, der dykker ned i global sælgeradfærd, og her afsløres de mest udbredte tendenser på tværs af deres vigtigste globale markeder.
Læs også: 9 ord du skal kende om bæredygtig shopping.
Rapporten om global sælgeradfærd er udformet på baggrund af indsigt fra Vestiaire Collectives virksomhedsdata fra 2018 og en kundeundersøgelse foretaget i september 2018
Rapporten omfatter en analyse af otte forskellige tematikker, såsom hvilke lande, der sælger mest, og hvilket produkt, der sælges oftest. Du kan få overblikket over de mest interessante analyser her:
- De italienske sælgere sælger mest. Gennemsnitligt sælger italienerne 7,5 items pr. år. De efterfølges af spanierne, der sælger 6,2 items om året.
- Næsten 50% af italienerne bruger et produkt mindre end 10 gange, før de sætter det til salg. De tyske Vestiaire Collective-medlemmer tænker igen bæredygtigt, idet de bruger deres items mere end 10 gange, før de sælger det videre.
- Sælgerne i Hong Kong tjener flest penge på deres videresalg med en gennemsnitlig årlig indkomst på næsten 24.000 kroner. Dette hænger nok sammen med, at Hong Kong er det land, der oftest faciliterer videresalget af Hérmes.
- Chanel er det brand, der globalt set oftest sættes til salg på Vestiaire Collective, og på samme måde er det Chanels Timeless-taske, der er det mest indsendte produkt. Fra Guccis moderland, Italien, sælges der dog dobbelt så meget Gucci som Chanel.
- De tre mest populære mærker, der sælges fra Skandinavien, er Chanel, Acne Studios og Louis Vuitton.
Hvis du selv har fået blod på tanden i forhold til at sætte dele af din garderobe til salg på Vestiaire Collective, er der nogle ting, der er gode at huske på.
I galleriet herunder har vi lavet en 10-trins guide til, hvordan du nemt detoxer dit garderobeskab og laver plads til nyt: