Det populære brand er klar med en række items, som er lavet af brugte, rødvinsplettede duge. Og det er den perfekte kombination af genbrug og 90’er-grunge.
Da (di)vision under Københavns modeuge præsenterede sin efterårskollektion, gik videoen med topmodel Sarah Dahl iført en kjole, der var fæstnet til en dug og dermed trak glas, tallerkner og madrester efter sig, viralt i alle afkroge af internettet.
Det opsigtsvækkende show var nemlig sat op som en forladt middagsfest, hvor gæsterne sad placeret ved borde med tomme vinflasker, halvfyldte glas og rødvinsplettede duge. Og det passede perfekt til kollektionens navn ‘Dressed for Disaster’.
Og nu kan de mangen plettede duge måske blive dine – og bare rolig. Dog i en mere klædelig version, end hvad du måske tror.
I brandets helt unikke ånd og passion for at genanvende materialer har de nemlig omdannet de mange brugte duge til en eksklusiv kollektion i et noget overraskende samarbejde med forsikringsselskabet Hedvig.
Den nye capsule kollektion, der er skabt i (di)visions atelier i København, er meget passende blevet døbt ‘Tableware’ og indeholder i alt fem items – en oversized skjorte, et par højtaljede shorts, et par bukser, en kortærmet skjorte og en skuldertaske.
Men hvordan kom det umiddelbart umage match mellem et forsikringsselskab og et modebrand i stand? Og hvad har det betydet for det danske brand at se et øjeblik fra deres show gå viralt? Det har vi snakket med den ene stifter af (di)vision, Simon Wick, om.
Et samarbejde mellem et forsikringsselskab og et modemærke er ret uventet – hvordan startede det?
“Vi forsøger altid at finde partnere, der passer ind i temaet for vores shows og kollektioner. Vores AW23-kollektion var inspireret af katastrofefestivalen Woodstock 1999. Vi kendte allerede Hedvig og deres tilgang til branding og markedsføring, og tænkte, at det ville være et perfekt match. Og det var det. Deres unikke tilgang til forsikring minder om vores tilgang til mode og markedsføring.”
Har du oplevet endnu mere interesse for (di)vision efter showet?
“Efter vores finale med dugen gik viralt, har vi oplevet mere interesse og opmærksomhed end nogensinde. Jeg tror, øjeblikket har over en milliard visninger, hvis man lægger alle videoerne sammen, så den har åbnet døre til et nyt publikum. Men det er svært at sige, hvordan det kommer til at påvirke os i fremtiden.”
Hvordan føles det at se et øjeblik fra showet gå viralt internationalt?
“Jeg tror, at uvirkeligt er det rigtige ord. Jeg var i New York i sidste uge med min kæreste Sarah (Dahl, red.), og tilfældige mennesker kunne genkende hende fra videoen. Det er opmærksomhed på en måde, jeg aldrig kunne have forestillet mig. Jeg tror, vi har talt med alle de største medier i verden omkring det show.”
Har du en personlig favorit fra capsule kollektionen?
“Det skulle helt sikkert være den vinplettede skjorte, som vi viste til showet. Det er den perfekte balance af det, som jeg synes, (di)vision repræsenterer. At blande den formelle påklædning med en mere provokerende stil på en måde, der faktisk kunne fungere på en rød løber.”
Den eksklusive kollektion vil blive lanceret den 23. februar som en konkurrence på Hedvigs og (di)visions Instagram.